• Anonym (Urless)

hans dotter ringer jämt och ständigt

Nu har det hänt igen, fjärde natten i rad den här veckan, så fruktansvärt less på det!

Fjortonåriga dottern till min man smsar och ringer precis hela tiden och han svarar på allt, 24/7. Jag får ingen sömn!!! Jag orkar inte bli störd precis jämt, och hon vill bara säga hej vad gör du?, typ. Han säger inte ifrån. Jag väcks ju när det ringer och vibrerar och när han svarar, vi delar ju säng. 

Jag vet att 90% här tycker men åååååh, barnen kommer först, så jag antar att det bara är att ta ut skilsmässa från och med imorgon. Jag känner att jag inte står ut med år av sömnbrist pga telefonterror. Det är en dealbreaker. 
    De sågs för övrigt idag och ses imorrn och hon är hos sin mamma men bara måste ringa precis jämt. 

• Svar på tråden hans dotter ringer jämt och ständigt
  • Anonym (''')
    Anonym (Mx) skrev 2022-12-18 17:28:07 följande:

Det är jättebra att många känner empati och vill stötta TS. Hon svarar dessutom bra på Era medhållande inlägg att det är pappan och styvdottern det är fel på.

Det måste vara behagligt att leva i denna empatiska värld där alla håller med varandra och att alla som har ett annat perspektiv är elaka och vet inte vad dom pratar om.

Självklart är det inte bara TS fel, men även hon är en del av problemet och hon är definitivt inte en del av lösningen när hon så enkelspårigt svartmålar sin partner och sin styvdotter. Det borde dom flesta ändå förstå.

Jag undrar hur du läst tråden? Jag ser inget av att "alla håller med varandra". De flesta inlägg är ganska nyanserade, och i de som inte är nyanserade tycker skribenten att TS är den som gjort fel. Ingenstans ser jag att någon tycker att TS är en helt fristående änglalik part som inte har ett dugg med problemet att göra. 

Och TS har inte enbart skrivit att det är pappans eller dotterns fel. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men TS, hur har du stått ut så länge? Inte bara gällande alla märkligheter, utan också att pappan får våldsamma utbrott. 

Detta är inte en sund relation alls. Är det först nu du har fått nog? Du skriver att de flesta aldrig skulle ha accepterat det. Du skriver att du stannar för länge, försöker för mycket, låter dig trampas på. En del av problemet kanske ligger där? 

Jag är inte förvånad över att din partner inte tar ditt prat om skilsmässa på allvar, när du har accepterat detta i alla år. Visa att du menar allvar, för ditt och dina barns skull. Det kommer att bli tufft; men du kommer klara det! 

• Anonym (....)
    Anonym (Urless) skrev 2022-12-18 18:00:06 följande:

Tro mig när jag skriver detta. I flera år har jag varit med om ett föräldraskap som är helt gränslöst. Jag försökte förstå och har fått ihop det pusslet, vad det rör sig om på ett djupare plan.  

Jag har haft olika alternativ, koppla loss mig och leva i en egen bubbla eller försöka diskutera de utmaningar det inneburit att ha en ny familj. Rent praktiskt kan det ju röra sig om tiotals tillfällen per dag då jag själv skulle gjort annorlunda, om det vore min dotter. Men jag har aldrig tillåtits ha någon sådan roll. Med tiden såg jag hur hon inte växer upp till att bli en bra person. Som yngre, ja, visst, det fanns hopp. Men sedan några år har våra olika föräldrastilar inte gått ihop. Ju mer tiden gått desto mer främmande har hon blivit som person. Det kommer låta hårt när jag beskriver det sammantaget. Men ni som är lärare känner igen er. I varje klass finns det några som man har lättare för, och då och då finns det elever som intar en slags mobbningsroll. Hon är sådan. Intrigerar, skickar hemliga skärmdumpar, baktalar allt och alla, saknar intressen och fokus. När vi pratar hemma vid middagen är de andra barnen åtminstone halvintresserade av olika ämnen och oftast nyfikna (på valet, kriget i Ukraina, elpriser, vad som helst). Brukar vara småtrevliga diskussioner. Men hon ignorerar precis allt jag säger. Om pappan och jag (och de andra barnen) ser ut att ha det trevligt skapar hon drama och går och gömmer sig på rummet och skickar sms om att han får fan komma ner och massera hennes nacke, annars är han en idiot!!!

Då pratar han med bebisröst och stänger in sig där och masserar henne medan vi andra sitter snopna kvar. 

Jag kan liksom inte göra något åt det. Jo, jag slutade klaga på punkt efter punkt som jag tyckte var lite märklig, eftersom han fick våldsamma utbrott. 
    Har tänkt "okej, han får väl göra så" i 99 fall av 100.
    Ingen annan jag känner skulle ha accepterat något av det. Tex att dottern bestämt semesterplaner med pappa år efter år, han har aldrig bestämt med mig. 
    Eller att när vi undantagsvis haft nån enstaka "kärleksnatt" på hotell han och jag (50-årsfirandet tex) har hon skapat så mycket drama för ingenting.
    Hon var som en hök och ringde hela kvällen, ringde när vi hade sex - och han svarade! Gud vad arg hon var, hon förhörde honom om vad han höll på med och varför var han på hotell nu, idiot. Han fick lova att kompensera henne. 

Inget av detta har jag haft rådighet över mer än att möjligen framföra synpunkter till honom. Så: smsandet som bara eskalerat störde för mycket så jag sade till.

Jag hade inte kunnat göra annorlunda, möjligen lämnat vid första tecknen på dysfunktionalitet. 

Men då din man kallar dig för en jävla häxa och är aggressiv, är det väl inte helt konstigt att dottern snappat upp en del av hans beteende. Fast det kommer ut på ett annat sätt. 

Ja man lämnar dysfunktionella relationer. 
  • Anonym (WTF?)

Där jag sover ska det inte vara några elektroniska pip och skärmar efter kl 23.30, basta. För min nattsömn är väldigt bra och tidseffektiv om jag inte blir störd, men får jag inte sova blir det atomkrig dagligen.

Och 14-åringar ska antingen redan sova eller ligga i sin säng och försöka sova så dags.

Och alla som tycker annat kan dra åt pipsvängen faktiskt.

TS, jag hade flyttat från den där dysfunktionella sörjan och sagt till pappan att han riggar sin dotter för att utveckla GAD och ett liv inlåst ensam i en lägenhet om han inte skaffar hjälp till henne att släppa sitt beroende av honom/framtida partners.

Det de håller på med är sjukligt.

• Ess
    Anonym (....) skrev 2022-12-18 17:25:31 följande:
    Jag skrev att folk som skyller på barnet är korkade - inte ts. Barnets beteende beror på vad föräldrarna gjort tidigare. 
    Sen att pappan var idiot (anledningen till att det blivit så här, han kallade ju ts för häxa mm) och man ska välja noga vem man träffar - inte att ts var en idiot.

Som sagt, det kan lösas på två sekunder med att pappan säger nej. 
    Det är föräldrarnas fel från början, men det är ungarna som blir illa omtyckta och baktalade för att de uppför sig som efterblivna apor.
    Sen är det så att ju äldre man blir, ju mer eget ansvar för sitt uppförande har man. Det funkar inte att som tonåring eller ung vuxen att sitta och skylla på föräldrarna.
  • Anonym (Fia)

Ska man typ acceptera vadsomhelst bara för att ens partner råkar ha barn?Tydligen?Det hade jag aldrig gått med på ,jag själv först naturligtvis.

• Anonym (....)
    Anonym (Fia) skrev 2022-12-18 19:07:52 följande:

Ska man typ acceptera vadsomhelst bara för att ens partner råkar ha barn?Tydligen?Det hade jag aldrig gått med på ,jag själv först naturligtvis.

Och i så fall gör man slut
    Det är så enkelt! 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Urless) skrev 2022-12-18 18:00:06 följande:

Tro mig när jag skriver detta. I flera år har jag varit med om ett föräldraskap som är helt gränslöst. Jag försökte förstå och har fått ihop det pusslet, vad det rör sig om på ett djupare plan.  

Jag har haft olika alternativ, koppla loss mig och leva i en egen bubbla eller försöka diskutera de utmaningar det inneburit att ha en ny familj. Rent praktiskt kan det ju röra sig om tiotals tillfällen per dag då jag själv skulle gjort annorlunda, om det vore min dotter. Men jag har aldrig tillåtits ha någon sådan roll. Med tiden såg jag hur hon inte växer upp till att bli en bra person. Som yngre, ja, visst, det fanns hopp. Men sedan några år har våra olika föräldrastilar inte gått ihop. Ju mer tiden gått desto mer främmande har hon blivit som person. Det kommer låta hårt när jag beskriver det sammantaget. Men ni som är lärare känner igen er. I varje klass finns det några som man har lättare för, och då och då finns det elever som intar en slags mobbningsroll. Hon är sådan. Intrigerar, skickar hemliga skärmdumpar, baktalar allt och alla, saknar intressen och fokus. När vi pratar hemma vid middagen är de andra barnen åtminstone halvintresserade av olika ämnen och oftast nyfikna (på valet, kriget i Ukraina, elpriser, vad som helst). Brukar vara småtrevliga diskussioner. Men hon ignorerar precis allt jag säger. Om pappan och jag (och de andra barnen) ser ut att ha det trevligt skapar hon drama och går och gömmer sig på rummet och skickar sms om att han får fan komma ner och massera hennes nacke, annars är han en idiot!!!

Då pratar han med bebisröst och stänger in sig där och masserar henne medan vi andra sitter snopna kvar. 

Jag kan liksom inte göra något åt det. Jo, jag slutade klaga på punkt efter punkt som jag tyckte var lite märklig, eftersom han fick våldsamma utbrott. 
    Har tänkt "okej, han får väl göra så" i 99 fall av 100.
    Ingen annan jag känner skulle ha accepterat något av det. Tex att dottern bestämt semesterplaner med pappa år efter år, han har aldrig bestämt med mig. 
    Eller att när vi undantagsvis haft nån enstaka "kärleksnatt" på hotell han och jag (50-årsfirandet tex) har hon skapat så mycket drama för ingenting.
    Hon var som en hök och ringde hela kvällen, ringde när vi hade sex - och han svarade! Gud vad arg hon var, hon förhörde honom om vad han höll på med och varför var han på hotell nu, idiot. Han fick lova att kompensera henne. 

Inget av detta har jag haft rådighet över mer än att möjligen framföra synpunkter till honom. Så: smsandet som bara eskalerat störde för mycket så jag sade till.

Jag hade inte kunnat göra annorlunda, möjligen lämnat vid första tecknen på dysfunktionalitet. 

Helt obegripligt hur du har orkat med den patetiska mannen, minifrun och deras incestförhållande så länge.
  • Anonym (Manipulation)

Dottern manipulerar  sin psppaa till den grad att han är medberoende. Beteendet och sättet påminner mycket om någon som missbrukar något. Det är lögner, hemligheter och manipulerande. Istället för att ge henne tex tabletter så ger han henne sin tid. 

Det påminner även mycket om en relation med en älskare.
    Dottern behöver HJÄLP av en psykolog och pappan behöver gå en kurs i medberoende. 
    TS du får ställa ultimatum och verkligen hålla dig till det.
    Antingen går du och pappan och pratar med någon som kan få honom att öppna ögonen. Om mamman kan följa med så blir det lättare att få igenom en plan.

Lycka till.

Svar på tråden hans dotter ringer jämt och ständigt