• Msofie

    Orimlig ångest för att börja jobba

    Jag har en son på 7 månader och planerar att börja arbeta igen 1 november när han är 16 månader. Jag har vad jag upplever (och främst vad andra påtalat till mig) orimlig ångest inför tanken på att börja arbeta igen. Jag tänker i princip på detta varje dag och får en sån dålig känsla i min kropp. Jag vet att det är långt dit, men ångesten sitter fortfarande kvar. Att inte vara med min son hela dagarna känns som det mest onaturliga som finns för mig. Tanken på att lämna honom är fruktansvärd, fast det är så hela vårt samhälle är uppbyggt. Kan också säga att jag endast kommer arbeta 75.

    Jag har funderat på att förlänga min föräldraledighet, men frågan är om det kanske inte är på att skjuta på problemet. För en sådan dag kommer ändå att komma. Jag vet inte om det har med saken att göra att jag gick igenom infertilitet och traumatisk förlossning, men vet inte hur jag ska komma över dessa känslor. För dem börjar komma i vägen för min vardag.

  • Svar på tråden Orimlig ångest för att börja jobba
  • Anonym (Ibse)

    Ta inte ut något i förskott. Den dagen du går tillbaka till jobbet så kommer det säkert kännas jobbigt först men sedan säkert ganska skönt också.

    Din son är bara 7 månader nu och fortfarande väldigt liten så det är klart att du känner att du inte vill lämna honom nu!
    Men vid 16 månader kommer han ju vara äldre, kunna gå, busa osv, inte att man inte saknar dem då också men det kommer vara lättare att vara en längre stund ifrån. 7 h är heller inte så jättelänge och du har mycket tid med honom på em/kvällen.

  • Msofie
    Anonym (Ibse) skrev 2023-01-26 21:52:08 följande:

    Ta inte ut något i förskott. Den dagen du går tillbaka till jobbet så kommer det säkert kännas jobbigt först men sedan säkert ganska skönt också.

    Din son är bara 7 månader nu och fortfarande väldigt liten så det är klart att du känner att du inte vill lämna honom nu!
    Men vid 16 månader kommer han ju vara äldre, kunna gå, busa osv, inte att man inte saknar dem då också men det kommer vara lättare att vara en längre stund ifrån. 7 h är heller inte så jättelänge och du har mycket tid med honom på em/kvällen.



    Ja men det är det jag hoppas på! Att när tiden väl är inne kommer det kännas bättre och mer naturligt. Hoppas det varje fall.
  • Msofie
    AnnaSthlm skrev 2023-01-26 22:32:18 följande:

    Byt jobb! Känns det vidrigt att tänka på jobbet så är du på fel plats. 
    Vad vill du jobba med? 


    Du har absolut en poäng. Är absolut sugen på annat. Jobbar inom myndighet och är sugen på öppenvård. Men svår marknad just nu, men kommer eventuellt söka annat.
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tyckte mina tvillingar var för små att börja på förskola vid 16 månader, det kändes inte bra. När de var 18 månader kändes de plötsligt så mycket större och mer intresserade av omvärlden och förskola kändes möjligt. De fick börja vid 20 månader och det kändes jättebra på alla sätt både för oss föräldrar och barnen stortrivdes från första början. De gick 8-3 tills de var tre år, det var lagom tyckte vi. 

  • Jemp
    Msofie skrev 2023-01-26 21:12:30 följande:
    Orimlig ångest för att börja jobba

    Jag har en son på 7 månader och planerar att börja arbeta igen 1 november när han är 16 månader. Jag har vad jag upplever (och främst vad andra påtalat till mig) orimlig ångest inför tanken på att börja arbeta igen. Jag tänker i princip på detta varje dag och får en sån dålig känsla i min kropp. Jag vet att det är långt dit, men ångesten sitter fortfarande kvar. Att inte vara med min son hela dagarna känns som det mest onaturliga som finns för mig. Tanken på att lämna honom är fruktansvärd, fast det är så hela vårt samhälle är uppbyggt. Kan också säga att jag endast kommer arbeta 75.

    Jag har funderat på att förlänga min föräldraledighet, men frågan är om det kanske inte är på att skjuta på problemet. För en sådan dag kommer ändå att komma. Jag vet inte om det har med saken att göra att jag gick igenom infertilitet och traumatisk förlossning, men vet inte hur jag ska komma över dessa känslor. För dem börjar komma i vägen för min vardag.


    Har du funderat på vad du specifikt har ångest över? 
    Jag längtade efter att börja jobba men fick ändå ångest. Insåg att jag omedvetet kopplade ihop jobb med ett barnlöst liv. Men barnet finns såklart kvar när man kommer hem från jobbet också.
  • Lönnsirap

    Dina anhöriga har verkligen en poäng med att det inte är rimligt att fundera på inskolning varje dag 9 månader innan det är aktuellt. Då håller du ju på och hetsar upp dig inför framtiden lite väl mycket.

    Om du inte mår bra, sök hjälp. Det är inte samhällets fel att saker är traumatiska och du behöver ju ta tag i ditt mående oavsett om barnet ska till förskolan, eller du ska jobba. 

    Jag tänker att du troligen behöver något, eller några samtal med någon som hjälper dig att sortera lite. Det kan naturligtvis hjälpa med nån klok vän, eller anhörig, men tveka inte med att ta upp det hela med bvc. 

    Det kan ju vara så att ångesten berättar att du bör skaffa ett annat jobb, men det kan ju också vara så att du fastnat i ältande och i att du är överväldigad över hur litet och sårbart ett barn faktiskt är.

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tycker inte att det är så konstigt att känna ångest över att lämna sitt lilla barn på förskola,  det är ju en mycket stark instinkt att ta hand om sitt lilla spädbarn, i alla fall var det så för mig.  För min del fungerade det jättebra att skjuta på förskolestarten, när barnen blev större och mognare försvann min förskoleångest helt.  Den berodde inte på att jag inte ville jobba utan på att barnen kändes för små, 

  • Msofie
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-27 16:30:06 följande:

    Jag tycker inte att det är så konstigt att känna ångest över att lämna sitt lilla barn på förskola,  det är ju en mycket stark instinkt att ta hand om sitt lilla spädbarn, i alla fall var det så för mig.  För min del fungerade det jättebra att skjuta på förskolestarten, när barnen blev större och mognare försvann min förskoleångest helt.  Den berodde inte på att jag inte ville jobba utan på att barnen kändes för små, 


    Det är verkligen en stark instinkt! Vad skönt att höra att det kan kännas rätt där och då med tiden, när det är rätt för barnet med. 
  • Msofie

    Kan inte citera av någon anledning. 
    Jemp - intressant infallsvinkel, ska fundera över det! Utifrån vår historia hade det inte varit helt orimligt.

    Lönnsirap - Är absolut inte främmande för proffesionell hjälp, kanske behövs här, ska överväga om det är något som kvarstår.

Svar på tråden Orimlig ångest för att börja jobba