• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • blomman 2
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 18:19:13 följande:
    Dagisfröken används fortfarande i högsta grad. Men jag förstår att ni som så många andra lågstatusyrken vill försöka ändra titlar och ord i förhoppningen att höja status och lön på jobbet. Men du är fortfarande en dagisfröken precis som en städare fortfarande är en städare oavsett om det står lokalvårdare eller vilket ord dom nu valt på kontraktet. 

Ni tar hand om små barn som äter sand typ, det finns ingen anledning att försöka få det att låta prestigefullt eller låtsas som att ni är riktiga lärare. 
    Du har verkligen en dålig ton i din beskrivning av vårat ( och andras) yrke. Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av vad förskola är. Oavsett vad du har för åsikter om oss inom förskolan så är jag ALLTD på barnens sida oavsett vilka åsikter deras föräldrar har om oss och jag är mäkta stolt över mitt yrke och den glädje jag delar med alla barn jag möter i början av deras liv.
  • Anonym (Läs historia)
    Anonym (Jo men..) skrev 2023-04-14 18:39:42 följande:
    Nu är det inte mig du skrev till men det spelar ingen roll vad den officiella titeln varit sen 70 år tillbaka... ALLA har ändå sagt dagis och dagisfröken så lite dumt att hålla på och "läxa upp" någon över ett vanligt uttryck.

Som den där domaren som inte visste vad ordet snippa betyder. Alla barn säger ordet snippa nuförtiden, även om det I ordboken heter någonting annat...
    När någon (som den jag svarade på) säger att de som jobbar i förskolan ÄR dagisfröknar och att det enbart handlar om hybris och jakt efter finare titel...jo då behövs det nog en uppläxning...
    Det heter förskollärare och har gjort läääääääänge.
    Att det i folkmun hetat nåt annat förändrar ju ingenting...
    Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (normi)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 19:03:01 följande:
    När någon (som den jag svarade på) säger att de som jobbar i förskolan ÄR dagisfröknar och att det enbart handlar om hybris och jakt efter finare titel...jo då behövs det nog en uppläxning...
    Det heter förskollärare och har gjort läääääääänge.
    Att det i folkmun hetat nåt annat förändrar ju ingenting...
    Hur svårt ska det vara?
    Dom är dagisfröknar. Dagisfröken och förskolelärare är olika namn för samma sak. Var skrev jag att dom heter dagisfröken på deras anställningskontrakt som officiell titel? Du hittar på saker.

Att det i folkmun ofta kallas dagisfröken har allt med saken att göra då det är vad vi diskuterar. 
  • Anonym (Individuell lönesättning)

Jag ser att du nämner hur länge du arbetat och vad du har för utbildning. Dock nämner du inte någon om hur väl du presterar på arbetet eller hur hög din höjning varit i relation till dina kollegor?

När det gäller själva ökningen så är det ju i första hand prestationen som ligger till grund för denna?

• Marie7
    Anonym skrev 2023-04-14 17:26:32 följande:

Rätt bra för att vara dagisfröken skulle jag säga.

Fy vad kränkande. "Dagisfröken"
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 18:33:42 följande:
    Det har aldrig hetat dagisfröken.
    Det har hetat förskollärare sedan 1950-talet.
    Innan dess barnträdgårdslärarinna.

Begreppet förskola som samlingsnamn för både heltid och deltidsverksamheterna bestämdes 1972 och begreppet daghem försvann helt 1998 i och med läroplanen.
    Så i 25 år har daghem/dagis inte funnits överhuvudtaget....
    Tar tydligen tid för dig att lära om...mer än ett kvarts sekel tydligen..Ganska trögt må jag säga

Handlar inte om hybris eller finare titel.
    Det heter förskollärare och har gjort i snart 70 år...
    Haha men du, vem Bryr sig!? Lekis! Dagis! Dagisfröken. Varsågod. tänker kalla det det bara för nu säger att man inte ska. Hade jag varit en själv hade jag också fortsatt. Palla. Lägg energin på annat.
  • Marie7
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 17:41:36 följande:

Om du jobbat med detta i 25 år borde du väl vara van och förberedd för låg lön? Tycker inte heller att det är rimligt att tjäna allt för mycket som dagisfröken. Googlar man verkar du ligga rätt normalt, kanske lite lågt:

"Ca 10 år efter examen är den 32 300 och 20 år efter examen är den ca 33 800"

Hur menar du? "Tycker inte heller att det är rimligt...". Varför skulle inte en förskollärare få hög lön? Vet du ens vad yrket innebär? Vad som krävs av en? Vi inom förskolan SKA ha betydligt högre lön än det vi i dag har. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 18:33:42 följande:
    Det har aldrig hetat dagisfröken.
    Det har hetat förskollärare sedan 1950-talet.
    Innan dess barnträdgårdslärarinna.

Begreppet förskola som samlingsnamn för både heltid och deltidsverksamheterna bestämdes 1972 och begreppet daghem försvann helt 1998 i och med läroplanen.
    Så i 25 år har daghem/dagis inte funnits överhuvudtaget....
    Tar tydligen tid för dig att lära om...mer än ett kvarts sekel tydligen..Ganska trögt må jag säga

Handlar inte om hybris eller finare titel.
    Det heter förskollärare och har gjort i snart 70 år...
    Spela roll! Det är skitjobbigt att ens säga förskollärare. Lärare kan man väl säga då. Det kommer jag göra. fröken, magistern. Det är finare. Det beror bara på hur man ser det. 
  • Anonym (Jessica)
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:23:42 följande:
    Fy vad kränkande. "Dagisfröken"
    Gulligt är det 
  • Citronella
    RaYzLeR skrev 2023-04-14 17:28:19 följande:
    32.700kr är väl en bra lön? Själv så har jag en daglig verksamhet och tjänar bara 15 kr i timmen! 😄
    Kontakta Försäkringskassan. Du måste ha rätt till någon form av bidrag exempelvis aktivitets- eller sjukersättning. Du kan inte jämföra daglig verksamhet med ett jobb heller. Daglig verksamhet är en sysselsättning för att de med funktionsnedsättning som inte kan jobba ska få en meningsfull tillvaro det är en service från samhället. 
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡