• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • blomman 2
    Anonym skrev 2023-04-14 18:05:42 följande:
    Innan ni dagisfröknar fick hybris så var det så alla sa.
    Du ÄR dagisfröken även om du vill ha en finare titel.
    Har absolut inte hybris men vill bara upplysa att termen  ? dagisfröken? knappast existerar längre. Vårat uppdrag är något helt annat idag i och med LpF/ skollagen och inte längre är något Daghem då vi hade helt andra riktlinjer än idag. Stor skillnad. 
  • Meddelande borttaget
  • Aliona

Det är rätt lätt att ta fram lönestatistik och se hur man ligger till, här tex: https://www.sverigeslarare.se/rad-och-stod/lon/lonestatistik/

D
    et verkar som att di lön är normal. Förskollärare tjänar tydligen mellan 30.000 och 38.000, med 12 år i yrket ska du vara ungeför en tredjedel genom det spannet, vilket blir drygt 33.000. Sen beror det ju på en mängd andra faktorer också, men du verkar inte ligga illa till iaf. 

• Studentpappa

Det enda som gör skillnad är att byta kommun för att få upp lönen. Att inte jobbhoppa leder till sämre löneutveckling i alla branscher. Jobbar man kommunalt får man ju inte göra det mellan olika förskolor så det krävs ju att gå till en annan kommun.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Läs historia)
    Anonym skrev 2023-04-14 18:05:42 följande:
    Innan ni dagisfröknar fick hybris så var det så alla sa.
    Du ÄR dagisfröken även om du vill ha en finare titel.
    Det har aldrig hetat dagisfröken.
    Det har hetat förskollärare sedan 1950-talet.
    Innan dess barnträdgårdslärarinna.

Begreppet förskola som samlingsnamn för både heltid och deltidsverksamheterna bestämdes 1972 och begreppet daghem försvann helt 1998 i och med läroplanen.
    Så i 25 år har daghem/dagis inte funnits överhuvudtaget....
    Tar tydligen tid för dig att lära om...mer än ett kvarts sekel tydligen..Ganska trögt må jag säga

Handlar inte om hybris eller finare titel.
    Det heter förskollärare och har gjort i snart 70 år...
  • Anonym (Jo men..)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 18:33:42 följande:
    Det har aldrig hetat dagisfröken.
    Det har hetat förskollärare sedan 1950-talet.
    Innan dess barnträdgårdslärarinna.

Begreppet förskola som samlingsnamn för både heltid och deltidsverksamheterna bestämdes 1972 och begreppet daghem försvann helt 1998 i och med läroplanen.
    Så i 25 år har daghem/dagis inte funnits överhuvudtaget....
    Tar tydligen tid för dig att lära om...mer än ett kvarts sekel tydligen..Ganska trögt må jag säga

Handlar inte om hybris eller finare titel.
    Det heter förskollärare och har gjort i snart 70 år...
    Nu är det inte mig du skrev till men det spelar ingen roll vad den officiella titeln varit sen 70 år tillbaka... ALLA har ändå sagt dagis och dagisfröken så lite dumt att hålla på och "läxa upp" någon över ett vanligt uttryck.

Som den där domaren som inte visste vad ordet snippa betyder. Alla barn säger ordet snippa nuförtiden, även om det I ordboken heter någonting annat...
  • blomman 2
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 18:19:13 följande:
    Dagisfröken används fortfarande i högsta grad. Men jag förstår att ni som så många andra lågstatusyrken vill försöka ändra titlar och ord i förhoppningen att höja status och lön på jobbet. Men du är fortfarande en dagisfröken precis som en städare fortfarande är en städare oavsett om det står lokalvårdare eller vilket ord dom nu valt på kontraktet. 

Ni tar hand om små barn som äter sand typ, det finns ingen anledning att försöka få det att låta prestigefullt eller låtsas som att ni är riktiga lärare. 
    Du har verkligen en dålig ton i din beskrivning av vårat ( och andras) yrke. Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av vad förskola är. Oavsett vad du har för åsikter om oss inom förskolan så är jag ALLTD på barnens sida oavsett vilka åsikter deras föräldrar har om oss och jag är mäkta stolt över mitt yrke och den glädje jag delar med alla barn jag möter i början av deras liv.
  • Anonym (normi)
    blomman 2 skrev 2023-04-14 18:40:11 följande:
    Du har verkligen en dålig ton i din beskrivning av vårat ( och andras) yrke. Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av vad förskola är. Oavsett vad du har för åsikter om oss inom förskolan så är jag ALLTD på barnens sida oavsett vilka åsikter deras föräldrar har om oss och jag är mäkta stolt över mitt yrke och den glädje jag delar med alla barn jag möter i början av deras liv.
    Du har en dålig ton allmänt. Bra att du är stolt, det behövs dagisfröknar som kan ta hand om allas barn när de åker till jobbet. 
  • Anonym (...)

Jag vet inget om lönen men vill bara lyfta fram i den tråkiga stämningen att jag (snart 40) säger dagis och dagisfröken, jag VET att det heter något annat men för mig är dagis en bra och mysig verksamhet att jag tycker att ni fröknar gör ett underbart jobb som tar hand om våra barn, jag tycker och menar absolut inget nedvärderande när jag inte säger förskolelärare <3

• Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2023-04-14 18:55:10 följande:

Jag vet inget om lönen men vill bara lyfta fram i den tråkiga stämningen att jag (snart 40) säger dagis och dagisfröken, jag VET att det heter något annat men för mig är dagis en bra och mysig verksamhet att jag tycker att ni fröknar gör ett underbart jobb som tar hand om våra barn, jag tycker och menar absolut inget nedvärderande när jag inte säger förskolelärare <3

De flesta i vår generation säger dagis. Det är inget illa menat. Vi säger Statoil också istället för Circle K.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning&#x1F621;