• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • Marie7
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:40:16 följande:
    Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt. 

Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
    Alltså nu får du ge dig. Vad arbetar du själv med? 
    Vi inom förskolan oavsett om man är förskollärare eller barnskötare gör ett hästjobb. Vi har inte alltid de bästa förutsättningarna och får trolla med knäna väldigt ofta. Stora barngrupper få pedagoger. Ofta flera barn med särskilda behov i varje grupp men inga resurstimmar sätts in. Vi ska undervisa, ge omsorg, alltid vara tillmötesgående gentemot vårdnadshavare. Arbetar man privat ska ägarna ha vinst utdelning. Arbetar man kommunalt ska även kommunen gå plus. Detta på bekostnad av oss pedagoger och barnen. Vi ska följa en läroplan och se varje enskilt barns behov och styrkor. Undervisa och ge omsorg. Hur tror du man hanterar en dag med 18 treåringar på ibland 2 pedagoger om den tredje är sjuk? Och man fortfarande måste enligt rektor ge undervisning? Sug på den du. Vi kämpar i förskolan för att ge barnen en bra grund att stå på inför skolan. För det ska vi ha bra betalt. Punkt.
  • Anonym (Hin håle)

Denna tråden är lika festlig som tråden om USKor. Magiskt att så många människor lider av mindervärdeskomplex och hybris, och att de möts i samma tråd dessutom.

Många verkar heller inte förstå hur lönesättning går till, eller vad ett märke är eller avtal är. 
    Individuell lönesättning någon? 

Följer pajkastningen med SPÄNNING!!!!

• Anonym (....)

Har bara läst de senaste inläggen gällande hur man ser ner på vissa yrkeskategorier eller ej, en diskussion jag väljer att lägga mig utanför eftersom alla yrken behövs. Med det sagt, jag är lärare (i fritidshem om det nu har betydelse) och tycker inte att jag har en dålig lön (ca 39 000). Problemet är ju att alla priser skenat iväg på sistone så pengarna räcker inte ändå.

• Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-15 11:04:21 följande:
    Alltså nu får du ge dig. Vad arbetar du själv med? 
    Vi inom förskolan oavsett om man är förskollärare eller barnskötare gör ett hästjobb. Vi har inte alltid de bästa förutsättningarna och får trolla med knäna väldigt ofta. Stora barngrupper få pedagoger. Ofta flera barn med särskilda behov i varje grupp men inga resurstimmar sätts in. Vi ska undervisa, ge omsorg, alltid vara tillmötesgående gentemot vårdnadshavare. Arbetar man privat ska ägarna ha vinst utdelning. Arbetar man kommunalt ska även kommunen gå plus. Detta på bekostnad av oss pedagoger och barnen. Vi ska följa en läroplan och se varje enskilt barns behov och styrkor. Undervisa och ge omsorg. Hur tror du man hanterar en dag med 18 treåringar på ibland 2 pedagoger om den tredje är sjuk? Och man fortfarande måste enligt rektor ge undervisning? Sug på den du. Vi kämpar i förskolan för att ge barnen en bra grund att stå på inför skolan. För det ska vi ha bra betalt. Punkt.
    Du menar alltså att du har ett lika tufft jobb som en polis?
    Ja men bra, då vet vi.
  • Anonym (Cv)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-04-15 11:13:58 följande:

Denna tråden är lika festlig som tråden om USKor. Magiskt att så många människor lider av mindervärdeskomplex och hybris, och att de möts i samma tråd dessutom.

Många verkar heller inte förstå hur lönesättning går till, eller vad ett märke är eller avtal är. 
    Individuell lönesättning någon? 

Följer pajkastningen med SPÄNNING!!!!

Men det är ändå tur att det finns människor som du som kan allt och förstår alla och allting 😍
  • Anonym (Puss!)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:59:09 följande:

Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså. 

Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.

Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar. 

Du byter ämne för övrigt. Du skrev "vad är problemet att jag säger fröken? Det är ju en fröken!" Jag skrev en lång förklaring till varför det är problematiskt för vissa att man säger just "fröken" och "dagis". Till mitt långa svar ger du denna respons och börjar prata om något helt annat.

Så för att återgå till frågan du ställde och fick svar på - förstår du nu problemet?
  • Anonym (Siri)
    Anonym skrev 2023-04-15 09:25:56 följande:
    Jag kan inte låta bli... men nu nedvärderar du en grupp människor själv!
    "Transportör bara"?

Drömmer

(Får tillägga att jag inte har en susning om hur organ till transplantationer transporteras, men nog f*n är de som utför jobbet viktiga. Deras kunskaper/utbildningar slår din dagisfröken sju dagar i veckan.)
    Så du tycker ett arbete som du inte vet om det existerar eller har en susning om vad det innebär är viktigare och deras kunskap och utbildning (som du inte heller vet vad den är) slår ett annat yrke som inte existerar. Bra då vet vi. Superintressant.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Cv) skrev 2023-04-15 11:29:22 följande:
    Men det är ändå tur att det finns människor som du som kan allt och förstår alla och allting 😍
    Det har jag aldrig vare sig sagt eller försökt ge sken av. 
    Men lönesättning och lönepolik är något jag kan. Inget konstigt med det, lika självklart som att mågon annan kan byta olja på sin bil. 

Inte sant? 
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 12:38:16 följande:
    Så du tycker ett arbete som du inte vet om det existerar eller har en susning om vad det innebär är viktigare och deras kunskap och utbildning (som du inte heller vet vad den är) slår ett annat yrke som inte existerar. Bra då vet vi. Superintressant.
    Är du allvarlig?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 21:33:58 följande:
    Ingen bryr sig om dina poäng haha, vad sorgligt att du trodde du gjorde något genom att nämna det. Dina arbetsuppgifter och arbetsmiljö kräver ingen hög lön. Väldigt enkelt. 

Mina givande arbetsuppgifter har jag redan nämnt. Jag räddar liv. Vet du hur jag spenderade mitt måltidsuppehåll, inte matrast för sånt kul fick jag inte, förra veckan? Förutom de fyra avbrotten av kollegor som måste fråga om arbetsuppgifter då. Genom att se kollegor rulla förbi med de just uttagna organen på den tidigare högst levande, kännande människan med familj som älskar hen som vi försökte hjälpa några timmar tidigare. Men visst, vi måste ge er lika hög lön eftersom ni kramar barn och tvingas se deras uppskrapade knän. Ett skämt är det. 

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Ett gott råd - man mår oftast bättre om man förbättrar sin egen situation först istället för att leva i avundsjuka mot andra. 

Skaffa dig en utbildning och ett jobb du trivs med så ska du se att det känns mindre bittert!

Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡