Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:40:16 följande:
Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt.
Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
Alltså nu får du ge dig. Vad arbetar du själv med?
Vi inom förskolan oavsett om man är förskollärare eller barnskötare gör ett hästjobb. Vi har inte alltid de bästa förutsättningarna och får trolla med knäna väldigt ofta. Stora barngrupper få pedagoger. Ofta flera barn med särskilda behov i varje grupp men inga resurstimmar sätts in. Vi ska undervisa, ge omsorg, alltid vara tillmötesgående gentemot vårdnadshavare. Arbetar man privat ska ägarna ha vinst utdelning. Arbetar man kommunalt ska även kommunen gå plus. Detta på bekostnad av oss pedagoger och barnen. Vi ska följa en läroplan och se varje enskilt barns behov och styrkor. Undervisa och ge omsorg. Hur tror du man hanterar en dag med 18 treåringar på ibland 2 pedagoger om den tredje är sjuk? Och man fortfarande måste enligt rektor ge undervisning? Sug på den du. Vi kämpar i förskolan för att ge barnen en bra grund att stå på inför skolan. För det ska vi ha bra betalt. Punkt.