• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • Anonym (normi)
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:27:52 följande:
    Hur menar du? "Tycker inte heller att det är rimligt...". Varför skulle inte en förskollärare få hög lön? Vet du ens vad yrket innebär? Vad som krävs av en? Vi inom förskolan SKA ha betydligt högre lön än det vi i dag har. 
    Ja, alla vill ha hög lön. Så funkar det dock inte och det finns ingen anledning för dagisfröknar att ha hög lön. 
  • Anonym (Orimligt)

Det är en bra löneökning anser jag som också jobbar i kvinnodominerad bransch och fick 148 kr ett år min lön låg på 34000 per månad (kan säga att jag vägrade skriva på och fick 800kr istället).
    Det som är helt orimligt är hur mycket de med högre lön får i ökning. Ju större klyftor vi får desto värre är det för samhället. Alla kan inte öka hela tiden men de med lägst lön borde få störst ökningar, ex undersköterskor i äldreomsorgen.

• Marie7
    Anonym (besviken) skrev 2023-04-14 17:46:04 följande:
    Ok jag tycker att det är lågt med tanke på att nyexade fsklärare får ca 31.00kr i ingångslön. 
    Nyexade i stor Stockholm går in på minst 35 000 kr. Flera jag känner som fått mellan 35 och 39 här. 
  • Marie7
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 19:33:55 följande:
    Ja, alla vill ha hög lön. Så funkar det dock inte och det finns ingen anledning för dagisfröknar att ha hög lön. 
    Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn.  Fruktansvärt förödmjukade.
  • Anonym (Läs historia)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-04-14 19:27:06 följande:
    Haha men du, vem Bryr sig!? Lekis! Dagis! Dagisfröken. Varsågod. tänker kalla det det bara för nu säger att man inte ska. Hade jag varit en själv hade jag också fortsatt. Palla. Lägg energin på annat.
    Varför det viktigt för dig att få kalla det dagisfröken?
    Ganska barnsligt att fortsätta kalla något som man vet är felaktigt och gör folk upprörda...lika töntigt som de som envisas kalla det n-boll istället för chokladboll eller Lapp istället för Same, Zigenare istället för Rom...

Men visst kalla du det för det dagisfröken om du har lust. Det heter inte det oavsett vad du har lust med...
  • Anonym (normi)
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:55:12 följande:
    Nyexade i stor Stockholm går in på minst 35 000 kr. Flera jag känner som fått mellan 35 och 39 här. 
    Du har vänner som får 39.000 kr i ingångslön och tycker ni förtjänar betydligt högre löner? Du tycker du förtjänar samma lön som en läkare eller vadå?
    Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
    Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn.  Fruktansvärt förödmjukade.
    Det finns ingen anledning till att få hög lön bara för att man tar hand om små barn. Det är inget avancerat eller svårt jobb. Men varsågod, motivera varför en dagisfröken ska ha en hög lön. Jag kan börja med varför jag har en hög lön så kan du förklara vad i ditt yrke som motiverar liknande lön: jag jobbar jour under hög press med blod, skrik och livrädda människor och räddar liv. Förklara nu varför du vill ha samma lön för att pyssla med barn. 
  • Anonym
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 19:03:01 följande:
    När någon (som den jag svarade på) säger att de som jobbar i förskolan ÄR dagisfröknar och att det enbart handlar om hybris och jakt efter finare titel...jo då behövs det nog en uppläxning...
    Det heter förskollärare och har gjort läääääääänge.
    Att det i folkmun hetat nåt annat förändrar ju ingenting...
    Hur svårt ska det vara?
    Det är något fel på din Ä- tangent.
  • Anonym (normi)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 20:16:15 följande:
    Varför det viktigt för dig att få kalla det dagisfröken?
    Ganska barnsligt att fortsätta kalla något som man vet är felaktigt och gör folk upprörda...lika töntigt som de som envisas kalla det n-boll istället för chokladboll eller Lapp istället för Same, Zigenare istället för Rom...

Men visst kalla du det för det dagisfröken om du har lust. Det heter inte det oavsett vad du har lust med...
    Tänk att jämföra ordet dagisfröken med n-ordet och fortfarande ta sig själv på allvar. 
  • Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
    Undervisar?
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-04-14 19:36:02 följande:

Det är en bra löneökning anser jag som också jobbar i kvinnodominerad bransch och fick 148 kr ett år min lön låg på 34000 per månad (kan säga att jag vägrade skriva på och fick 800kr istället).
    Det som är helt orimligt är hur mycket de med högre lön får i ökning. Ju större klyftor vi får desto värre är det för samhället. Alla kan inte öka hela tiden men de med lägst lön borde få störst ökningar, ex undersköterskor i äldreomsorgen.

Min totala kompensation för 2023 blir 33000/månaden LÄGRE än för 2022.  Det suger. 
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡