Anonym (Puss!) skrev 2023-04-14 21:43:03 följande:
Problemet är följande:
Innan 1998 fanns det ingen läroplan. Då kallades barnomsorg för daglig verksamhet - alltså dagis. På dagis arbetade dagisfröknar som inte hade någon slags utbildning överhuvudtaget. Fokus var omsorg och endast omsorg. Det var mycket brister på daglig verksamhet och det var väldigt lite pedagogik och små grupper.
1998 kom den första läroplanen - nu skulle även förskolan ha ett syfte och förbereda barnen inför skolan. I samband med läroplanen tillkom utbildningar för personal och daglig verksamhet bytte namn till förskola. Till en början var utbildningen på två år att bli förskollärare, men nu är den 3,5 år - 210 högskolepoäng. Det pedagogiska ansvaret vi förskollärare har är ofta övermäktigt och vi har stora grupper (ca 24 barn inom kommunen på 2-3 förskollärare). Vi har ett omsorgsansvar, men också ett ansvar att följa läroplanen (finns online för dig att läsa, reviderades senast 2018) och förbereda barnen inför skolan.
Det var alltså nu 25 år sen begreppet "dagisfröken" officiellt togs bort. Om du jämför med vad en dagisfröken faktiskt var, jämfört med vad en förskollärare är (se förklaring ovan) så kanske du förstår att det blir tråkigt för en förskollärare att bli kallad "fröken" och arbetsplatsen för "dagis" - jag själv har inget emot att kallas fröken både av barn och föräldrar, men det är uppskattat om folk som du ändå förstår varför vissa kanske inte uppskattar det och kan lite bas-kunskaper om vad som faktiskt sker inom förskolan och skolans värld.
Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså.
Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.
Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar.