Anonym (normi) skrev 2023-04-14 21:12:17 följande:
"Bedriver undervisning" haha ja det kan man väl kalla det om man är snäll.. Och att kalla det ni har för tidspress är absurt. Ni har aldrig upplevt reell tidspress.
Ni har helt vanliga arbetsuppgifter på en låg nivå och bör ha en lön anpassad efter det. Det finns ingen anledning att betala någon 40k för att ta hand om en grupp barn.
Det betyder inte att yrket inte är värdefullt. Klart någon behöver ta hand om barnen medans andra jobbar och bra dagisfröknar kan vara väldigt värdefulla för ens barn. Man får dock skilja det från att det skulle vara ett komplicerat utmanande yrke som kräver högre lön. De allra flesta yrken är värdefulla. Jag avgudar städarna på mitt jobb och de gör ett fysiskt tufft jobb men jag kan skilja det från att det är något som förtjänar 40k+ i lön.
Du har inte mycket kunskap du 😂😂
Möjligen pratar du om barnskötare som kan beskrivas som assistenter som inte har något pedagogiskt ansvar, jämförbart med i vårdens undersköterskor då båda är gymnasieutbildningar dvs låga utbildningar.
Är du läkare? Eller sjuksköterska?
Sjuksköterskeutbildningen är lika lång som lärarutbildningen inriktning lärare tidigarelärare som innebär behörighet förskola, förskoleklass upp till åk 6. Dvs 3 års högskolestudier. Förskolan har en egen läroplan där grundläggande kunskaper i språk, matematik, socialt samspel grov/finmotorik etc ska undervisas i. Det ansvarar förskollärare för, dvs de är pedagogiskt ansvariga. Finns det elever, (ja de heter det på förskolan som ju är en egen skolform), med NPF diagnoser, fysiska diagnoser krävs mer pedagogisk påbyggnadsutbildning. Att arbeta med elever kräver kunskap i pedagogik och didaktik.
De kunskaper som eleverna får i förskolan är grunden för deras vidare kunskapsutveckling resten av skolgången. Det har forskats en hel del kring barn med kunskaper från förskolan vs barn som varit hemma till åk 1. Skillnaden i kunskaper är enorm.
Ge mig exempel på anpassningar för elever med NPF diagnoser. Ge exempel på hur elever i barngrupper om 27-30 elever bäst lär sig socialt samspel samp empati.
Ge exempel på Vygotskis proximala zon för inlärning. Ge exempel på hur du bäst implementerar differentierad inlärning i en stor elevgrupper med många olika behov och förmåga att lära. Ge exempel på goda Kvalificerade utvecklingssamtal med föräldrar. Ge exempel på IUP för en elev. Etc. Sen kan vi diskutera lön!
Kom precis på ett gammalt ord inom vården - sjuksyster, låter lika illa som dagisfröken.