• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • Anonym (Förskollärare M)

Jag är förskollärare sedan 25 år och fick också 700 i löneökning. Min nya lön blir 35 500. Arbetar i kommunal förskola i medelstor stad. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Förskollärare M) skrev 2023-04-15 06:57:49 följande:

Jag är förskollärare sedan 25 år och fick också 700 i löneökning. Min nya lön blir 35 500. Arbetar i kommunal förskola i medelstor stad. 

Men vad beror den låga ökningen på? Märket är ju 4,1% och målet är väl att komma så nära som möjligt? Förklarade din arbetsgivare vad det berodde på?
  • Anonym (Förskollärare M)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-15 07:11:08 följande:
    Men vad beror den låga ökningen på? Märket är ju 4,1% och målet är väl att komma så nära som möjligt? Förklarade din arbetsgivare vad det berodde på?
    Jag fick en genomgång på min insats som bara var positiv. Jag gör ett mycket bra jobb, får och tar ansvar, god kollega men har en hög lön redan. Det var förklaringen. Detta är återkommande varje år för mig. Funderar på att säga nej till det extra ansvar jag tar på mig för det ger inte mer än mer jobb jämfört med mina kollegor. 
  • Anonym (Siri)

Tycker det är trist med sådan nedvärderande attityd mot ett yrke. Det finns både barnskötare och förskollärare i förskolan och det är ju helt rimligt och viktigt att det finns några som är utbildade att leda det pedagogiska arbetet och har mer utbildning i barns utveckling. Många barn spenderar 40 h i veckan där! Barn behöver mer än kramar, mat och leka. Det är inte bara att plocka in någon som är glad och kan leka med dem så är det löst. Det räcker när man ska ha barnvakt då och då. Jag är i alla fall glad att det fanns förskollärare på mitt barns förskola. Ett tag saknades det, är svårt att få tag på i den här kommunen. När de väl anställde en blev det en stor skillnad, med ordning och reda, tydlig läroplan och pedagogiska aktiviteter och hon löste många av de svårigheter som hade varit med barngruppen. Inte bara Hej och hå och lek som ni vill. Barn går i förskola ända tills de blir 5-6 år, så mycket utveckling och lärande som sker under de åren. 
    Din löneökning var låg men tyvärr tror jag det är så det kommer se ut i kommuner och regioner i år.

• Anonym (Gjcgj)

Lite högre löneökning än vad det brukar bli här i kommunen. Runt 500 brukar det bli. 
    Kommunen ligger ca 1 tim från Sthlm. 

Som någon skrev, det är ju din prestation som ligger till grund för lönesättningen så om andra har fått mer behöver du fundera på varför. Har andra fått mindre så ligger du bra till. 

• Anonym (Mammamu)

Jag har 39700 efter snart 5 år i yrket som förskollärare. I år fick jag den högsta höjningen i min enhet, 1000:-. Jobbar inom kommunen I en Stockholmskommun.

• Anonym (Mammamu)

Stockholmsförort skulle det stå :)

Anonym (Mammamu) skrev 2023-04-15 07:48:04 följande:

Jag har 39700 efter snart 5 år i yrket som förskollärare. I år fick jag den högsta höjningen i min enhet, 1000:-. Jobbar inom kommunen I en Stockholmskommun.

• Studentpappa
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-15 07:11:08 följande:
    Märket för industriföretagen, har kommuner någonsin följt det?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (normi)
    Anonym (Anonymus) skrev 2023-04-15 06:43:37 följande:
    Sjuksköterskeutbildningen är lika lång som lärarutbildningen inriktning lärare tidigarelärare som innebär behörighet förskola, förskoleklass upp till åk 6. Dvs 3 års högskolestudier. Förskolan har en egen läroplan där grundläggande kunskaper i språk, matematik, socialt samspel grov/finmotorik etc ska undervisas i. Det ansvarar förskollärare för, dvs de är pedagogiskt ansvariga. Finns det elever, (ja de heter det på förskolan som ju är en egen skolform), med NPF diagnoser, fysiska diagnoser krävs mer pedagogisk påbyggnadsutbildning. Att arbeta med elever kräver kunskap i pedagogik och didaktik.

Kom precis på ett gammalt ord inom vården - sjuksyster, låter lika illa som dagisfröken. 
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 07:57:27 följande:
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
    Eller sjukbror! Glad

Även jobb med lägre standard behövs iofs för att samhället ska fungera.

Som jag t ex som hoppade av ett halvhögt jobb pga stress och sökte mig ett jobb som lokalvårdare. Kalla mig städare om du vill, eller hygientekniker. Jag skiter i vilket och njuter vidare av att kunna lämna jobbet när jag går hem.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡