• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • FuckGoggleAskMe
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:23:42 följande:
    Fy vad kränkande. "Dagisfröken"
    Du kanske tycker det är kränkande men det gäller inte alla dina kollegor.

Dagisfröken är en synonym till förskolelärare för de flesta. Jag har två kompisar som är det, och nog har jag pratat med dem om både dagis och fröknar ibland (och ibland säger jag förskolelärare), men mina kompisar tar inte alls illa upp. De vet att jag vet vad de gör och kan och de känner sig säkra i sin yrkesroll, att jag inte använder deras formella titlar struntar de i. De är båda dessutom vidarutbildade på specialområden, barn med särskilda behov etc och en av dem är någon slags dagisfrökenchef och skitduktig (ja den andra är också väldigt duktig).

Det har även hänt att de kallat mig för byråkrat, administratör, statligt anställd eller något annat som inte riktigt stämmer, men det struntar jag i, jag vet vad de menar.

Är det någon som tycker Dagisfröken är något negativt, annat än några förskolelärare som har fått för sig det? Jag försöker säga förskolelärare för vill inte göra någon upprörd, men visst säger jag oftast dagisfröken och dagis.   
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 20:16:15 följande:
    Varför det viktigt för dig att få kalla det dagisfröken?
    Ganska barnsligt att fortsätta kalla något som man vet är felaktigt och gör folk upprörda...lika töntigt som de som envisas kalla det n-boll istället för chokladboll eller Lapp istället för Same, Zigenare istället för Rom...

Men visst kalla du det för det dagisfröken om du har lust. Det heter inte det oavsett vad du har lust med...
    Man skulle kunna skriva många böcker (och ja, det skrivs böcker om det) om varför orden neger, lapp och zigenare är väldigt olämpliga pga förföljelse, diskriminering etc och kopplingarna till dessa ord. Absolut.

Men vad finns det för negativa kopplingar till dagisfröken? Diskriminering, förföljelse? Tror de flesta har bara positiva känslor för detta ord. En snäll människa som tar hand om barn. 
  • Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:23:42 följande:
    Fy vad kränkande. "Dagisfröken"
    Blir du kränkt av det så är du iaf brutalt lättkränkt.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 20:16:26 följande:
    Du har vänner som får 39.000 kr i ingångslön och tycker ni förtjänar betydligt högre löner? Du tycker du förtjänar samma lön som en läkare eller vadå?
    Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
    Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn.  Fruktansvärt förödmjukade.
    Det finns ingen anledning till att få hög lön bara för att man tar hand om små barn. Det är inget avancerat eller svårt jobb. Men varsågod, motivera varför en dagisfröken ska ha en hög lön. Jag kan börja med varför jag har en hög lön så kan du förklara vad i ditt yrke som motiverar liknande lön: jag jobbar jour under hög press med blod, skrik och livrädda människor och räddar liv. Förklara nu varför du vill ha samma lön för att pyssla med barn. 
    En förskollärare bedriver undervisning i förskolan.
    Undervisningen ska dokumenteras, utvärderas och redovisas uppåt.
    Samtidigt ska vi planera lärmiljöer och kunskap utifrån förskolans läroplan.
    Vi arbetar ofta under tidspress med halvsju barn vars föräldrar anser att de kan lämna fast barnet är sjukt, vi kan juletid vila en gång extra eller låta bli att gå ut.
    Vi arbetar 3-4 pedagoger på barngrupper på ca 20, varav många barn har specialbehov. 
    Vi ska spara pengar och får sälla vikarier när någon blivit sjuk.
    Vi ska servera frukost, frukt, lunch och mellanmål och däremellan bedriva undervisning , planera , ha samtal med föräldrar och andra instanser.
    Vi kramar, tröstar och lär barn socialt samspel.
    Ja vi gör ganska mycket faktiskt och de flesta av oss har valt yrket för att vi brinner för barn.
    Vi vill ge barnen en ryggsäck med förkunskaper, en känsla av sammanhang och gemenskap.
  • Anonym (Förskollärare)

Ligger på 34.000
    Mina kollegor som är i TS ålder ligger på 38.

• Hyllemor

Oj, har du redan fått reda på din löneökning?  Jag är verkligen ingen expert på det här och det besked vi har fått är att lönerna ska förhandlas en gång till på lokal nivå så för mig dröjer det ytterligare en tid... Den löneökning som sker läggs i en pott och fördelas därutöver bland alla barnskötare på arbetsplatsen. Det innebär att några av dina kollegor har fått mer i lön än du och andra mindre, utifrån vilket arbete ni har utfört. Själv vet jag inte vad jag kommer att få i lön i år, men är glad att det är en rejäl ökning. Det var inte mer än ett par år sedan de flesta fick runt 300 kronor. 

"SKR och Sobona har därför ? nu när det finns ett märke - kommit överens med Kommunal om ett löneökningsutrymme för 2023 på totalt 4.1 procent. Omräknat till kronor innebär detta att 1125 kronor per medlem förs till utrymmet för löneöversynen den 1 april 2023 samt att lägsta lönerna höjs med 1350 kronor den 1 januari 2024."

• Hyllemor

Förlåt, jag missade att du var förskollärare. Då kan du bortse från mitt inlägg.

• Anonym (Förskollärare88)

Jag fick 2700 kr i löneökning. Arbetat som förskollärare i 7 år. Fick dessutom 2500 kr utöver det i månaden extra för en 20% tjänst som förste förskollärare. 
    Jag skulle inte säga att jag har hög lön. Däremot skulle jag säga att jag är värd varenda krona eftersom jag gör ett ypperligt arbete vilket har hyllats av högt uppsatta i kommunen. 
    Andra på mitt jobb (förskollärare) fick 700 kr, men å andra sidan arbetar de absolut INTE på det sätt de ska. De planerar och genomför undervisning max 2-4 dagar månaden.... Sitter på arslet 80% av veckan, pratar knappt med barnen...

• Anonym (normi)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-04-14 20:56:56 följande:
    Vi arbetar ofta under tidspress med halvsju barn vars föräldrar anser att de kan lämna fast barnet är sjukt, vi kan juletid vila en gång extra eller låta bli att gå ut.
    Vi arbetar 3-4 pedagoger på barngrupper på ca 20, varav många barn har specialbehov. 
    Vi ska servera frukost, frukt, lunch och mellanmål och däremellan bedriva undervisning , planera , ha samtal med föräldrar och andra instanser.
    Ja vi gör ganska mycket faktiskt och de flesta av oss har valt yrket för att vi brinner för barn.
    Vi vill ge barnen en ryggsäck med förkunskaper, en känsla av sammanhang och gemenskap.
    "Bedriver undervisning" haha ja det kan man väl kalla det om man är snäll.. Och att kalla det ni har för tidspress är absurt. Ni har aldrig upplevt reell tidspress. 

Ni har helt vanliga arbetsuppgifter på en låg nivå och bör ha en lön anpassad efter det. Det finns ingen anledning att betala någon 40k för att ta hand om en grupp barn. 

Det betyder inte att yrket inte är värdefullt. Klart någon behöver ta hand om barnen medans andra jobbar och bra dagisfröknar kan vara väldigt värdefulla för ens barn. Man får dock skilja det från att det skulle vara ett komplicerat utmanande yrke som kräver högre lön. De allra flesta yrken är värdefulla. Jag avgudar städarna på mitt jobb och de gör ett fysiskt tufft jobb men jag kan skilja det från att det är något som förtjänar 40k+ i lön. 
  • Anonym (Jo men..)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-04-14 20:56:56 följande:
    Jag vill inte vara elak, men jag tycker det är extremt orimligt att förskolelärare ska ha såpass hög lön. Det tycker jag även om undersköterskor. Ja det är viktiga jobb - men det betyder inte att lönen ska vara så hög jämfört med andra yrken. Det är orimligt att en förskolelärare exempelvis ska ha högre lön än en gymnasielärare.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡