Anonym (normi) skrev 2023-04-14 20:16:26 följande:
Du har vänner som får 39.000 kr i ingångslön och tycker ni förtjänar betydligt högre löner? Du tycker du förtjänar samma lön som en läkare eller vadå?
Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn. Fruktansvärt förödmjukade.
Det finns ingen anledning till att få hög lön bara för att man tar hand om små barn. Det är inget avancerat eller svårt jobb. Men varsågod, motivera varför en dagisfröken ska ha en hög lön. Jag kan börja med varför jag har en hög lön så kan du förklara vad i ditt yrke som motiverar liknande lön: jag jobbar jour under hög press med blod, skrik och livrädda människor och räddar liv. Förklara nu varför du vill ha samma lön för att pyssla med barn.
En förskollärare bedriver undervisning i förskolan.
Undervisningen ska dokumenteras, utvärderas och redovisas uppåt.
Samtidigt ska vi planera lärmiljöer och kunskap utifrån förskolans läroplan.
Vi arbetar ofta under tidspress med halvsju barn vars föräldrar anser att de kan lämna fast barnet är sjukt, vi kan juletid vila en gång extra eller låta bli att gå ut.
Vi arbetar 3-4 pedagoger på barngrupper på ca 20, varav många barn har specialbehov.
Vi ska spara pengar och får sälla vikarier när någon blivit sjuk.
Vi ska servera frukost, frukt, lunch och mellanmål och däremellan bedriva undervisning , planera , ha samtal med föräldrar och andra instanser.
Vi kramar, tröstar och lär barn socialt samspel.
Ja vi gör ganska mycket faktiskt och de flesta av oss har valt yrket för att vi brinner för barn.
Vi vill ge barnen en ryggsäck med förkunskaper, en känsla av sammanhang och gemenskap.