• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 13:00:24 följande:
    PK är en terrorklassad grupp i Sverige också om inget nytt hänt det senaste året. Vi har också lagar emot terror-samröre. Vi har också lagar om förtal.

Hur inbillar du dig börja prata om annat skulle vara hjälp här?
    Undrar då det är bara nonsens för sakfrågan.

Vi alla vet redan du gjort ett enda stort tanke fel, och alla här vet om det nu.
    Och börja prata om annat ändrar inte detta.

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 13:06:02 följande:
    Brott begångna i utlandet kan lagföras i svensk domstol om brottet har anknytning till Sverige.

Exempelvis kan man anse att PKK-aktiviteter i Sverige mot Turkiet bör kunna hanteras av turkisk domstol.

Vad är brottet som är gjort i Sverige, och varför börjar du sen prata om annat för?
    Hur är det relevant för sakfrågan och denna persons situation?

Mentat skrev 2025-04-25 12:09:30 följande:
    Ja, en fullkomligt galen princip! Det som är lagligt i Sverige och som utförs i Sverige kan givetvis inte vara föremål för åtal i Turkiet. Det borde vara en enkel självklarhet.

Dock inte för vissa, t.ex. Lawen Redar(s), som vill kriminalisera sexköp utomlands: Kriminalisering av sexköp utomlands (Motion 2023/24:1060 av Lawen Redar (S)) | Sveriges riksdag

Galet är snällt sagt, men man inser att det finns de som inte har ens den allra minsta uns av susning hur lagar fungerar.

Men såklart, Turkiet är ingen större rättsstat heller och med sin sista plats i Europa som rättsstat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-04-25 12:47:56 följande:
    Nu är ju Kalkoniet inte någon rättsstat, vilket innebär att man av ren självbevarelsedrift inte reser dit om man frotterat sig med organisationer som  regimen klassat som terrorister, allra helst om man saknar diplomatiskt skydd eller pressackreditering. 
    Råkar man trots det illa ut kan man inte skylla på den svenska statsministern.
    Nej, absolut inte. Jag oroar mig bara för att denna principlöshet skulle kunna sprida sig till Sverige. Det vore riktigt illa.

Jag har varit i Turkiet en gång men kommer definitivt inte att återvända så länge Erdogan sitter vid makten. Inte för att Turkiet skulle intressera sig för mig, jag har inget som ens liknar närhet till PKK, men ändå: Jag har t.ex. inget emot att förolämpa Erdogan...
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-04-25 12:09:30 följande:
    Ja, en fullkomligt galen princip! Det som är lagligt i Sverige och som utförs i Sverige kan givetvis inte vara föremål för åtal i Turkiet. Det borde vara en enkel självklarhet.

Dock inte för vissa, t.ex. Lawen Redar(s), som vill kriminalisera sexköp utomlands: Kriminalisering av sexköp utomlands (Motion 2023/24:1060 av Lawen Redar (S)) | Sveriges riksdag

Anklagelserna mot Joakim Modin är falska och jag tror inte att högerdebattören PM Nilsson på Dagens Industri menade att svensk lag skulle gälla i Turkiet tror du det?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Giggi)
    klyban skrev 2025-04-25 15:22:56 följande:

Hur inbillar du dig börja prata om annat skulle vara hjälp här?
    Undrar då det är bara nonsens för sakfrågan.

Vi alla vet redan du gjort ett enda stort tanke fel, och alla här vet om det nu.

Och börja prata om annat ändrar inte detta.

Vad är brottet som är gjort i Sverige, och varför börjar du sen prata om annat för?
    Hur är det relevant för sakfrågan och denna persons situation?

Hur mår du?

Brottet, som beskrivet, är bland annat samröre med terrorgrupp coh spridande av terror-propaganda. Dvs PKK i detta fall om jag läst rätt. (kan vara andra grupper också). Det ska ha pågått sedan åtminstone 2014.

Du kan läsa om det bland annat här

www.turkiyetoday.com/turkiye/swedish-journalist-joakim-medin-arrested-in-turkiye-on-terror-charges-138005/
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-04-25 16:07:56 följande:

Anklagelserna mot Joakim Modin är falska 

Vad är det som gör anklagelserna "falska"?
  • Anonym (Giggi)

Det tog inte ens fem minuter att googla fram material på nätet om Medin och hans kontakter med PKK

(hans egen blogg)

• Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-04-25 07:56:28 följande:
    Sluta med att sprida despoten Erdogans narrativ.

Joakim Medin kände inte till några anglagelser mot honom  eller att han var efterlyst och han har inte varit inblandad i demonstarationen med dockan föreställande Erdogan. 

www.dn.se/kultur/journalistgripandet-kopplas-till-erdogan-docka/

"Enligt turkiska myndigheter är Medin en av 15 misstänkta i en utredning som inleddes efter att en docka föreställande Erdogan hängts utanför Stockholms stadshus 2023, rapporterar Reuters.

Protesten hölls av aktivistgruppen Rojavakommittéerna. Aktivistgruppen uppger för flera medier att Medin inte deltog i aktionen"
    Varfor skulle Dagens Nyheter ha fel?

När Joakim Medin landar i Istanbul på torsdagen sms:ar han frun Sofie Axelsson och meddelar att han kommit fram. Sedan kommer ett till sms, där han skriver att han tror att han ?kommer att bli plockad?. Det sista meddelandet kommer strax före tolv: ?Nu tar de in mig på förhör?.

www.dn.se/kultur/frun-om-gripna-joakim-medin-det-ar-fruktansvart/
  • KillBill

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 16:29:10 följande:

Det tog inte ens fem minuter att googla fram material på nätet om Medin och hans kontakter med PKK

(hans egen blogg)

Medin har  i sin roll som journalist intervuat gerillan han är inte medlem i PKK vilket despoten erdogan påstår. 

Flera framståeende Sverigedemokrater (Markus Wiechel  Björn Söder,  Ludvig Aspling, Lars Andersson, Sara Gille och Mats Nordberg) skrev för några år sedan denna debattartikel tillsammans med Jesper Söder som stridit för kurdiska milisen YPG mot IS (YGP är terrorklassat i Turkiet). Anser du samtöret med denna fd YGP soldat gör dessa Sverigedemokrater till terrorister?

www.svd.se/a/LAdjbp/konflikten-kan-vaxa-aven-i-svenska-fororter

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-04-25 16:50:55 följande:
    Varfor skulle Dagens Nyheter ha fel?

När Joakim Medin landar i Istanbul på torsdagen sms:ar han frun Sofie Axelsson och meddelar att han kommit fram. Sedan kommer ett till sms, där han skriver att han tror att han ?kommer att bli plockad?. Det sista meddelandet kommer strax före tolv: ?Nu tar de in mig på förhör?.

www.dn.se/kultur/frun-om-gripna-joakim-medin-det-ar-fruktansvart/
    Varför försöker du dribbla bort korten? att Joakim insåg att han skulle bli gripen näår han var på plats i Turkiet men det innebär inte att han visste att han var under utredning eller riskerade att gripas innan han for ner till Turkiet.

Så här skriver Expressen:
    www.expressen.se/nyheter/sverige/etc-turkiet-kartlade-medin-i-aratal-innan-gripandet/
    "att det har pågått en undersökning mot honom och att man har förberett en rättslig process  det hade han ingen aning om. Då hade han inte åkt dit i mars"
  • KillBill

Patrik Kroon visste inte hur rätt han hade när har skrev denna text:

www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/turkiet-fangslar-reportrar-men-struntar-i-svenska-gang/

"I Sverige har vissa inom ytterhögern försökt misstänkliggöra Joakim Medin för att han reste in i Turkiet utan ackreditering"

"Det är lätt att misstänka att processen mot Joakim Medin är ytterligare ett sätt att försöka försvåra bevakningen av Turkiet. Att delar av svensk ytterhöger skulle ta parti för en lättkränkt auktoritär islamist var desto svårare att förutse"

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026