• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-06 16:27:02 följande:
    Radhus Lidingö - 10,9 miljoner

Radhus Akalla - 2,7 miljoner

Gissa vad skillnaden beror på.

Att förklara prisskillnaden mellan radhus i Akalla och på Lidingö med andelen invandrare pekar både på en felaktig analys och ett rasistiskt synsätt.

Bostadspriser påverkas av en rad konkreta faktorer:

Läge: Lidingö ligger både nära Stockholms innerstad och har direkt tillgång till skärgård och natur. Akalla ligger väsentlig längre bort från Stockholms innerstad.

Status och ekonomi: Lidingö är ett välbärgat område med hög genomsnittlig inkomst, låg kommunalskatt och ett starkt varumärke. Akalla är motsatsen

Byggstandard: Radhus på Lidingö är ofta nyare och i bättre skick, medan många radhus i Akalla byggdes på 1970-talet och är i sämre skick.

Utbud och efterfrågan: Lidingö har ett begränsat utbud av radhus men hög efterfrågan, vilket driver upp priserna. Efterfrågan på radhus från 70-talet en bra bit från stan håller nere priserna.

Att bortse från alla dessa faktorer och i stället hänvisa till etnicitet säger mer om dig än om verkligheten.

PS: Jag kollade upp statistik på vad radhus kostar runt om i Sverige och många andra svenska kommuner ligger prismässigt i nivå med Akalla. Det bekräftar bara att priset speglar geografi, efterfrågan och skick ? inte människors etnicitet.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Postman
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 18:46:19 följande:
    Det är friskt och sunt när regeringsmakten överlåts till de som har fått störst majoritet och fredligt, ja.

Det är dock inte vare sig friskt eller sunt när vissa partier redan innan val går ut med att anklaga motståndarssidan för att inte vara "ärliga" gentemot det svenska folket kring hur den andra sidans partier tänker sig kring regeringsbildning...

Det är ju faktiskt det svenska folket som först ska säga sitt vid ett val och det är först därefter som partierna (de som representerar folket), ska påbörja förhandlingar om regeringsmakten.

Det är iaf så vårt demokratiska system i grunden är utformad och de som bryter mot detta i för ett val, är att anse som icke demokratiska i sitt beteende gentemot folkets vilja.

Likaväl är det ett angrepp på vår demokrati när en opposition och trots att ingen regering ännu har utsetts ändå röstar igenom rikets budget i förtid, trots att det är emot all form av kutym genom historien.

Det finns enbart en ensidig sida och som har en viss typ av grundläggande och bristande respekt för demokrati genom historien och som är ansvarig för detta och även om jag i grunden är en liberal så skulle jag aldrig rösta på dem där de befinner sig idag. Av rent principiella skäl.

Jag anser att ett liberalt parti inte ens har i riksdagen att göra om man tar stöd av ett så anti-liberalt parti som SD.

Fascism är inget vi vill ha, oavsett om de råkar kalla sig själva demokrater.
    Njae jag kan inte helt se det du säger dig se, bryter man mot vårt demokratiska system så finns det ju lagar som reglerar detta, mej veterligen så har inget åtalats eller lagförts för det som du nämner.

Att partierna numera anklagar varandra för dittet och datten har jag blivit så gott som immun emot, det är så sjukt tråkigt och man skulle önska att de fokuserade mer på sitt egna än vad andra gör. Tyvärr verkar partierna på båda sidor vilja ha det så, det är så de argumenterar och de är alla samma goda kålsupare.

Tycker det är väldigt fånigt att ta till ord som fascism, de är måhända inte helt rumsrena men jag tycker det är väldigt argumentationsfattigt av dig att ta till ett sådan ord. Jag anar att du verkar hata dem men jag tycker att du sjunker väldigt lågt själv genom att uttrycka dig så. Det du anklagar andra för blir du liksom själv om du ska hålla en sådan låg nivå. 
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-06 19:41:46 följande:

Att förklara prisskillnaden mellan radhus i Akalla och på Lidingö med andelen invandrare pekar både på en felaktig analys och ett rasistiskt synsätt.

OK, så vad tror du det beror på då att ett radhus kostar 5-6-7 gånger mer på Lidingö än i Akalla?

Jobbmöjligheter? Kollektivtrafiken? Den kommunala skattesatsen? Skolorna? Något annat?
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-06 20:35:43 följande:
    OK, så vad tror du det beror på då att ett radhus kostar 5-6-7 gånger mer på Lidingö än i Akalla?

Jobbmöjligheter? Kollektivtrafiken? Den kommunala skattesatsen? Skolorna? Något annat?
    Det har jhag redan förklarat i mitt förra inlägg. Läs det. 

Vad tror du att det beror på att ett radhus från 70-talet i Akallla är dyrare än ett genomsnittligt radhus i Skara, Nyköping eller Sundsvall?
  • Anonym (Giggi)

Det är inte "rasism" att peka på verkligheten.

Och det är den här typen av frågor som du kommer att behöva besvara om ett år när du ska möta väljarna inför valet så det är lika bra att hitta ett bättre argument för er tvångsblandning än att säga: "det är rasistiskt att inte vilja bo i Akalla".

Det är du som skall sälja in att bussa svenska barn till invandrarskolor för att använda de svenska barnen som verktyg i ert sociala ingenjörs-projekt.

Det är du som skall sälja in att det är positivt att flytta in "underprivilegierade" i villa områdena.

Då duger det inte att kalla den som är skeptisk till detta för "rasist".

Och du och ni kan räkna med att frågan kommer att hållas aktuell valrörelsen genom.

Det kommer att vara "orolig farmor" som skriver insändare i lokaltidningen där hon frågar S om det är sant att de planerar att bussa hennes barnbarn till den och den skola.

Det kommer att vara "frågande villaägare" som i sin insändare i lokaltidningen ber de lokala Socialdemokraterna förklara vad S stämmobeslut på att blanda befolkningen innebär hör hans villaområde i hans kommun.

Ni drar på er den här skiten helt själva och helt frivilligt.

• Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-06 20:42:46 följande:
    Det har jhag redan förklarat i mitt förra inlägg. Läs det. 

Vad tror du att det beror på att ett radhus från 70-talet i Akallla är dyrare än ett genomsnittligt radhus i Skara, Nyköping eller Sundsvall?
    Nä, du kopierade in en allmän AI-text utan betydelse.

Efterfrågan är större på Lidingö sa texten.

OK?!

Men VARFÖR är den större på Lidingö?

Vad ÄR det som är så svårt med att erkänna att boende i Akalla är billigt för att det är ett skitområde som domineras av invandare? Ingen vill bo där. Knappt ens de som bor där idag. Tro mig, jag har förstahandserfarenhet av det. Det kanske du saknar?

"Om de ändå kunde sälja lägenheterna till oss så att man kan sälja och flytta härifrån" sa de resurssvaga svenskar som bodde i området.

Har du läst forskningsstudien från Malmö som jag länkat två gånger nu? Hur de goda svenskar som skulle bo ihop med invandare till slut lackade ur och gav upp?

Och nu vill ni tvångsblanda folk genom att flytta förorten in i villaområdet ...
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-06 21:02:23 följande:

En "rasist" till ...

Nej men sannolikt kommer du inte förstå varför dina inlägg är rasistiska men inte Linda Jernecks.

Förklaringen är att du oroar dig för att priset på villan ska sjunka om du får en mörkhyad granne medan Linda Jernecks inlägg handlar om att det krävs mer insatser än att bara flytta ihop svenskar och invandrare dvs. hon delar uppfattningen från den forskningsrapport som du har delat här i tråden och som pekar på att skolan har en viktig roll att fylla och att det krävs medvetna insatser för att främja interaktion och förståelse mellan grupperna.

• KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-06 20:58:09 följande:
    Nä, du kopierade in en allmän AI-text utan betydelse.

Efterfrågan är större på Lidingö sa texten.

OK?!

Men VARFÖR är den större på Lidingö?

Vad ÄR det som är så svårt med att erkänna att boende i Akalla är billigt för att det är ett skitområde som domineras av invandare? Ingen vill bo där. Knappt ens de som bor där idag. Tro mig, jag har förstahandserfarenhet av det. Det kanske du saknar?

"Om de ändå kunde sälja lägenheterna till oss så att man kan sälja och flytta härifrån" sa de resurssvaga svenskar som bodde i området.

Har du läst forskningsstudien från Malmö som jag länkat två gånger nu? Hur de goda svenskar som skulle bo ihop med invandare till slut lackade ur och gav upp?

Och nu vill ni tvångsblanda folk genom att flytta förorten in i villaområdet ...

Vilka av de punkter som jag listat i inlägg #1780 menar du saknar betydelse för priset på ett radhus?

Vad tror du det beror på att ett radhus från 70-talet i Akallla är dyrare än ett genomsnittligt radhus i Skara, Nyköping eller Sundsvall?

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026