Snälla Killen skrev 2025-06-06 18:46:19 följande:
Det är friskt och sunt när regeringsmakten överlåts till de som har fått störst majoritet och fredligt, ja.
Det är dock inte vare sig friskt eller sunt när vissa partier redan innan val går ut med att anklaga motståndarssidan för att inte vara "ärliga" gentemot det svenska folket kring hur den andra sidans partier tänker sig kring regeringsbildning...
Det är ju faktiskt det svenska folket som först ska säga sitt vid ett val och det är först därefter som partierna (de som representerar folket), ska påbörja förhandlingar om regeringsmakten.
Det är iaf så vårt demokratiska system i grunden är utformad och de som bryter mot detta i för ett val, är att anse som icke demokratiska i sitt beteende gentemot folkets vilja.
Likaväl är det ett angrepp på vår demokrati när en opposition och trots att ingen regering ännu har utsetts ändå röstar igenom rikets budget i förtid, trots att det är emot all form av kutym genom historien.
Det finns enbart en ensidig sida och som har en viss typ av grundläggande och bristande respekt för demokrati genom historien och som är ansvarig för detta och även om jag i grunden är en liberal så skulle jag aldrig rösta på dem där de befinner sig idag. Av rent principiella skäl.
Jag anser att ett liberalt parti inte ens har i riksdagen att göra om man tar stöd av ett så anti-liberalt parti som SD.
Fascism är inget vi vill ha, oavsett om de råkar kalla sig själva demokrater.
Njae jag kan inte helt se det du säger dig se, bryter man mot vårt demokratiska system så finns det ju lagar som reglerar detta, mej veterligen så har inget åtalats eller lagförts för det som du nämner.
Att partierna numera anklagar varandra för dittet och datten har jag blivit så gott som immun emot, det är så sjukt tråkigt och man skulle önska att de fokuserade mer på sitt egna än vad andra gör. Tyvärr verkar partierna på båda sidor vilja ha det så, det är så de argumenterar och de är alla samma goda kålsupare.
Tycker det är väldigt fånigt att ta till ord som fascism, de är måhända inte helt rumsrena men jag tycker det är väldigt argumentationsfattigt av dig att ta till ett sådan ord. Jag anar att du verkar hata dem men jag tycker att du sjunker väldigt lågt själv genom att uttrycka dig så. Det du anklagar andra för blir du liksom själv om du ska hålla en sådan låg nivå.