• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • EnAnonumius
    Padirac skrev 2025-06-05 19:11:22 följande:
    Ok, så du menar att det SD och SDs trollfabriker håller på med är inte hederligt.  

Det verkar vara en rimlig uppfattning. 

Jag har säkert inte läst allt du skrivit, så att du i något annat inlägg skrivit att du tycker att det är ok för partier att knacka dörr bara de inte gör det på valdagen hade jag uppriktigt ingen aning om då det inte framgick av inlägget jag citerade och kommenterade då det i det inlägget bara framgick att du tyckte det var ohederligare av S valarbetare att knacka dörr på valdagen och att det var lätt att genomskåda SDs trollfabriker och att de var hederligare än vanliga valarbetare..  
    Kan du sammanfatta ditt svar till max två stycken i stället för en extrem  "wall of text"?

Jag har aldrig skrivit/hävdat att SD's trollfabriker är hederligare än vanliga valarbetares arbete när de knackar dörr innan valdagen,  det är något du diktar ihop från början till slut om att det skulle vara så.

Sedan så kan man ju undra hu du även skulle kunna få det till att man "inte kunde genomskåda att det var S som knackar dörr". Hur lyckades du att komma fram till DEN slutsatsen? 🙄

Jag har aldrig skrivit dig skrivit i "något annat inlägg"om att det är ok för partier att knacka döör. Står ju i samma inlägg du citerade och anklagde mig för saker jag inte skrivit. Till och med när du "om citerar" mitt inlägg så missar du det.

Jag skall omposta mitt inlägg #1718 som det handlar om citerar med citatbox:
    EnAnonumius skrev 2025-06-05 05:26:09 följande:
    Tja... Hellre en trollfabrik från SD (går ju lätt att genomskåda), än ohederlig röstfiske från sossarna.

De senaste tre valen så har sossarna knackat dörr på självaste valdagen för att röstfiska, i mitt bostadsområde. Tycker det är en otroligt ohederligt, av sossarna att göra en sådan sak. Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning..
    Sossarna, genom sin ohederliga taktik, her, enligt mig, överbevisat att de inte respekterar valdagen.

(Slut på citatet:)

Så att du skriver  ".... så att du i något annat inlägg skrivit att du tycker att det är ok för partier att knacka dörr bara de inte gör det på valdagen hade jag uppriktigt ingen aning om ...."

Så bara där bevisar du ju med den kommentaren att du inte läste posten #1718 ordentligt över huvud taget innan du svarade med dina märkliga slutsatser och anklagelser.

Det står ju i inlägg #1718, tydligt, att jag  har inget emot att partier knackar dörr.
    Men ge fan i att knacka dörr på valdagen.

Hur lyckades du att missa det på det korta inlägget att jag inte har något emot att partier kackar dörr?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-05 05:26:09 följande:
    Tja... Hellre en trollfabrik från SD (går ju lätt att genomskåda), än ohederlig röstfiske från sossarna.

De senaste tre valen så har sossarna knackat dörr på självaste valdagen för att röstfiska, i mitt bostadsområde. Tycker det är en otroligt ohederligt, av sossarna att göra en sådan sak. Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning..
    Sossarna, genom sin ohederliga taktik, her, enligt mig, överbevisat att de inte respekterar valdagen.
    Att du ens försöker dig på konststycket att få det att låta som att det är bättre att ha aktiva trollfabriker - som sprider ohederlig propaganda och aktivt försöker öka polariseringen i samhället ytterligare - än att valarbetare aktivt försöker nå ut till människor (vilket de har gjort i alla tider oavsett parti).

Väldigt märkligt resonemang från början till slut... 

För övrigt har Jag aldrig fått någon påknackning av någon såsse, däremot moderater, Jehovas vittnen, larmförsäljare (påstridiga jävlar) och budleveranser (när jag har beställt något för hemleverans).
    Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Postman skrev 2025-06-05 19:23:57 följande:

Tror faktisk att det har inte ett dugg med högerextrema att göra, jag tror det är rätt simpelt. Folk tröttnar på sossestyret efter några val och vill ha en förändring och då röstar de höger i hopp om något nytänk. När de inser att det blev inga gigantiska förändringar med högern så röstar de rött igen för det finns liksom inga alternativ.

Mellan 2010 - 2015 var ju SD "vänster om såssarna" enligt dåtidens gargong här inne på FL-trådarna, trots att de redan då oftare röstade på alliansens politik än emot...

Sedan har ju historien sedan dess visat att SD bevisligen har varit en av de absolut största grundbultarna inom svensk politik och som aktivt har sett till att högerblocket har haft övervägande majoritet inom riksdagen ända sedan 2006 (trots sitt oberoendeav sjuklövern). 

När sossarna har haft regeringsmakten under denna period, så har de alltid varit i minoritet och i praktiken maktlösa att kunna genomföra några som helst reformer överhuvudtaget, eftersom att alliansen med stöd av SD har haft makten inom riksdagen. 

Så att påstå att folk har tröttnat på sosse-styre, är fel på så många sätt, när de faktiskt inte ens har haft möjlighet till någon reel makt sedan innan 2006. Alla minns väl senast när sossarna satt i regeringsställning, som trots att de satt i regeringsställning, blev tvungna att regera på oppositionens budget, just av den enkla anledningen att de inte har haft någon majoritet i riksdagen i snart 2 decennier 🙃. 

Jag skulle nog våga påstå att folk har börjat tröttna på de som haft egentlig makt de senaste 20 åren och att det börjar bli tjatigt att skylla allt på sossarna. För det är inte sossarna som har avreglerat allmännyttan osv och  som skulle göra allting mkt billigare och bättre, när det snarare blev precis tvärtom.

Nämn en enda avreglering som har tjänat folket väl, förutom kortsiktiga vinster genom utförsäljning av allmännyttan. Nämn ett exempel... 🙂
  • EnAnonumius
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 01:08:59 följande:
    Att du ens försöker dig på konststycket att få det att låta som att det är bättre att ha aktiva trollfabriker - som sprider ohederlig propaganda och aktivt försöker öka polariseringen i samhället ytterligare - än att valarbetare aktivt försöker nå ut till människor (vilket de har gjort i alla tider oavsett parti).
    För det förstas.. Läs vad som står i inlägget...
    Du citerade det och ändå väljer du att ignorera vad som faktiskt står..

Jag skall higlighta där du ignorerat att läsa helt citerar mig själv från det aktuella posten #1718, där du ignorera vad som står:

(slut på citatet)

Så du har heller inget att komma med att jag har emot att partier knackar dörr.
    Jag skrev att det är ohederligt att knacka dörr på valdagen.

Så vad får du det ifrån att jag har något emot dörrknackande valarbetare under valtider..

Hur kommer det sig att du medvetet lämnade ut att jag tycker det är ohederligt att knacka dörr på VALDAGEN?

Eller tror du att "valdagen" (andra söndagen i oktober) är alla dagar när det är valtider.

För övrigt har Jag aldrig fått någon påknackning av någon såsse, däremot moderater, Jehovas vittnen, larmförsäljare (påstridiga jävlar) och budleveranser (när jag har beställt något för hemleverans).
    Så bara för att DU aldrig fått påknackning av någon sosse så kan ingen annan heller fått det?
    Eller, vart är det du vill komma med det påståendet där?

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2025-06-06 05:03:32 följande:

Jag skall higlighta där du ignorerat att läsa helt citerar mig själv från det aktuella posten #1718, där du ignorera vad som står:

(slut på citatet)

Så vad får du det ifrån att jag har något emot dörrknackande valarbetare under valtider..

Hur kommer det sig att du medvetet lämnade ut att jag tycker det är ohederligt att knacka dörr på VALDAGEN?

Eller tror du att "valdagen" (andra söndagen i oktober) är alla dagar när det är valtider.

Så bara för att DU aldrig fått påknackning av någon sosse så kan ingen annan heller fått det?
    *andra söndagen i september skall det ju givetvis vara..

• Snälla Killen

(slut på citatet)

Jag har verkligen noterat att du INTE uppskattar att någon såsse knackar på din dörr, just på valdagen...

Jag har även noterat att du INTE har något emot att ett SD-troll skulle göra detsamma 🙃
  • EnAnonumius
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 06:07:38 följande:
    Jag har verkligen noterat att du INTE uppskattar att någon såsse knackar på din dörr, just på valdagen...

Jag har även noterat att du INTE har något emot att ett SD-troll skulle göra detsamma 🙃
    Nej. Du har helt fel i din "notering".

Ja jag skrev tydligt att de tre senaste valen så är det sossarna som har knackat på dörren på valdagen.
    Det är aldrig samma sak som att man skulle uppskatta att SD-trollen skulle knacka på på min dörr på valdagen. Det är bara ett påhitt från din sida att det skulle vara så bara för att man skrev att man hellre tar "SD-trollfabrikerna" (som går lätt att genomskåda)",  än ohederlig rörstfiske.

Märkligt nog så är det ingen av de andra partierna som har knackat dörr på valdagen där jag bor. Utan det är just bara sossarna som gjort det.

Så du kan spola ditt direkta skitsnack om att jag skulle uppskatta SD-troll som knackar dörr på valdagen.

För jag skrev ju även dettas citera mig själv:
    "Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning.. "

Så är det fler försök till provokationer och fler försök till att tillskriva mig saker som jag aldrig sagt eller skrivit du skall göra?
  • Padirac

Valdagen är väl ändå per definition en del av valtiderna?

Vari ligger det ohederliga då?  Vad är det för fusk, bedrägerier, falskspel, olagligt eller oetiskt som utspelar sig just på valdagen hemma hos dig vid dörrknackningar på valdagen?

(slut på citatet)

• Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-06 08:20:03 följande:
    Nej. Du har helt fel i din "notering".

Ja jag skrev tydligt att de tre senaste valen så är det sossarna som har knackat på dörren på valdagen.
    Det är aldrig samma sak som att man skulle uppskatta att SD-trollen skulle knacka på på min dörr på valdagen. Det är bara ett påhitt från din sida att det skulle vara så bara för att man skrev att man hellre tar "SD-trollfabrikerna" (som går lätt att genomskåda)",  än ohederlig rörstfiske.

Märkligt nog så är det ingen av de andra partierna som har knackat dörr på valdagen där jag bor. Utan det är just bara sossarna som gjort det.

Så du kan spola ditt direkta skitsnack om att jag skulle uppskatta SD-troll som knackar dörr på valdagen.

För jag skrev ju även dettas citera mig själv:
    "Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning.. "

Så är det fler försök till provokationer och fler försök till att tillskriva mig saker som jag aldrig sagt eller skrivit du skall göra?
    Jag har lustigt nog ALLTID fel enligt vissa 😇

Men det var faktiskt jag som började med att enbart fråga när vitboken ifrån SD kommer och inget mer komplicerat än så... 😉

Det var ju du som citerade mitt ursprungliga inlägg och började klaga på sossar helt plötsligt och som dessutom var helt utanför kontext.

Min gissning är dock att den inte kommer ut i närtid av den enkla anledningen att det ännu inte finns någon färg som döljer den djupt ingrodda, bruna färgen. Speciellt inga vita färger...
  • EnAnonumius
    Padirac skrev 2025-06-06 08:21:41 följande:

Valdagen är väl ändå per definition en del av valtiderna?

Vari ligger det ohederliga då?  Vad är det för fusk, bedrägerier, falskspel, olagligt eller oetiskt som utspelar sig just på valdagen hemma hos dig vid dörrknackningar på valdagen?

Var har jag hävdat eller ens skrivit  om "falskspel", "bedrägeri", "fusk", och "olagligheter"  som skulle utspela sig på just valdagen?
    Ja just det ja, absolut ingenstans..
    Är det något mer du vill bevisa om hur duktig du är på att dra absurda slutsatser om andra personer, bara liksom "ta för givet" om vad andra mena baserat på just noll info?

Vad är det som är så fel att respektera valdagen och låta folk vara just den dagen man skall gå ned och lägga sin röst? Vad är det för fel att ha en dag i "valtider" (valdagen i sig)  låta den dagen vara från från röstfisken och "ytterligare försöka att påverka folk" att rösta på "deras parti"? 

Notera att jag skriver "deras parti" och inte då "sossarna".  Jag skriver detta som förtydligan så du inte kommer med några snabba slutsatser om att det skulle då enbart vara sossarna jag syftar på.

Dock i mitt bostadsområde så är det enbart sossarna som har knackat dörr på valdagen (de tre senaste valen) för att första fiska efter röster. De andra partierna har respekterat valdagen och låtit bli att knacka dörr.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026