• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Snälla Killen
    klyban skrev 2025-06-06 12:24:22 följande:

Problemet för dessa fans att de beter sig lite som en sekt, och där de försöker inbilla sig de aldrig kan ha fel.

Och skulle någon saklig komma och påvisa att oops, här är ju stora fel.
    Så gör de som ovan och försöker dra iväg samtalet/diskussionen till ett annat ställe, och gärna lite kontroversiellt så att försöket att byta ämne lyckas.

För det finns inget värre för ett SD-fan än att någon ger saklighet och fakta, för det är det värsta dom vet och pga det berättar något.
    Det är också därför de hatar SVT/SR, då opartiskhet, saklighet och fakta är något inte denna typen av politik pallar med.
    Och därför SD också startade anonyma trollfabriker, och pga de inte kan stå för viss politik de vill ha över allt annat och för de vet att normalt är Svensken rätt intelligent och att det finns saker de aldrig kommer acceptera.

Så det är därför de vill byta samtalsämne, då de aldrig vill erkänna sina fel och aldrig be om ursäkt för sina fel och höra hur fel de har klarar dom inte av Skrikandes

Dock det jag tycker är så intressant med just SD, det var hur de skulle hjälpa landsbygd och göra det bättre för låginkomsttagare, men nu ser vi det var en lögn.
    Och sällan eller nog ens aldrig har jag sett en regering som brutit så här många vallöften som denna regering.
    Men att vissa vallöften inte går genomföra, sånt är jag med på.
    Detta är på en helt annan nivå dock.

Den mest komiska av de alla var, om inte såssarnas regering kan sänka skatten, så kan vi.
    Och vad gjorde de, dom höjde skatten istället, och man inser nu efteråt att högerregeringen har ljugit väldigt mycket och att de troligtvis aldrig ens haft en den allra minsta tanke att genomföra vissa vallöften, för så ser det ut nu.

Jag vet exakt hur de inom SD fungerar och tror på. Jag har själv blivit tvungen att säga upp kontakten med vissa släktingar och vänner, trots gedigna försök i flera år, men för de mest fanatiska och "insatta" är till den grad att de inte ser något annat än de som aktivt försöker "motarbeta deras världsbild" och självklart har ju invandrarna stulit alla deras möjligheter här i livet, trots att det är deras egna "politiker" som sätter dem där de är idag 🙃

Sällan saknar dessa individer ett ganska stort våldskapital, vilket gör att man ska ha respekt för dem samtidigt som man aldrig får vara rädd för dem.

Tyvärr har många av dessa en tendens att ta till våld när ordförrådet sinar och de inte längre kan hantera sina känslor (jag har själv upplevt det med kniv mot strupen mm).

SD politik är den mest polariserade faktorn inom svensk politik idag (näst därefter kommer moderaterna + KD) och de är ett direkt hot mot vår demokrati och våra rättigheter och inget annat.

Det är den krassa verkligheten
    Snäll? Definiera snälla...
  • nattuw
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 01:08:59 följande:
    än att valarbetare aktivt försöker nå ut till människor (vilket de har gjort i alla tider oavsett parti).
    Du menar som när socialdemokrater "hjälper" äldre att rösta eller som när socialdemokrater tidigare stod vid röstlokalerna där de följde efter människor för att se vilka valsedlar de tog från bordet med valsedlar.
  • Postman
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 12:45:49 följande:
    Jag kan hålla med dig i det du säger, för det är inte alla som är direkt insatta 100% på vad de egentligen röstar på när de väl står där vid valurnan. Vissa röstar med sitt samvete, andra röstar av ren frustration och vissa står väl säkert där och vet egentligen inte vad de själva vill rösta på men röstar utifrån vad de tror är bäst (trots att de inte vet vad de egentligen röstar för).

Jag sade efter förra valet till mina nära och bekanta att: -"Aldrig förr, har så många svenska medborgare röstat emot sina egna egentliga egenintressen än just vid detta valet".

De flesta tyckte att jag var knäpp som ens sa det redan då, men idag är de flesta av dem med mig då de, precis som jag förutspådde åt dem, har fått det ännu sämre än innan.

Folk är allmänt upprörda över att vinster inom skola tillåts, de har lagt märke till att alla "fria" aktörer som ska ansvara för infrastruktur (järnvägen osv) skyller på varandra och höjer sina priser istället för att gemensamt ta ansvar, hur många har ens möjlighet att träffa en och samma läkare mer än en gång nuförtiden (?), vem tror längre på att el-priserna kommer att sjunka när hela marknaden är korrupt till att börja med (efter alla avregleringar).

Dessa "effektiviseringar" börjar nu bli ett samhällsproblem för företagare, sjukskrivna, vanliga människor i allt högre utsträckning och en helt avreglerad bostadsmarknad skulle bli dödsstöten för väldigt många (framförallt inom hyressektorn).

Samma styre som är FÖR allt ovanstående har enbart ett svar att komma med när dess politik orsakar ökande klyftor i samhället och ökad social oro. Högre straff och anklaga sossarna, trots att deras politik sätter människor i en omöjlig situation i slutändan, trots att en överväldigande majoritet är för solidaritet och ett utjämnat ekonomiskt system som tjänar allmännyttan i sin helhet istället för enbart de som arbetar.

Samma styre idag är ju dessutom för "lågavlönade jobb" (Gigg-ekonomi), där man får betalt per timme för en timpenning långt under vad som ens är möjligt att försörja sig på i dagens Sverige och dessutom utan något socialt skydd.

Jag tror att verkligheten har börjat komma ikapp men det enda sättet att komma vidare så att något egentligen görs är ju att se till att M+SD+ eventuella samarbetspartier hamnar i minoritet inom riksdagen. Annars kan inget ändras ifrån hur det redan ser ut idag.

Det är den krassa verkligheten...
    Jag kan tycka att det är friskt och sunt i ett demokratiskt land att andra partier kommer till makten ibland oavsett höger eller vänster. Jag skulle själv gärna se att man gav V och MP så lite röster som möjligt så de blev obetydliga, tyvärr så sitter S i knät på dem och det gör S politik väldig dysfunktionell. 

Sen är jag extremt kluven i detta, jag ser hur allt fler behöver ekonomiskt stöd, bidrag osv och det har jag egentligen inga problem med att de får men inom rimliga gränser, vi kan heller inte få en allt större och växande grupp med bidragstagare eller människor som inte gör någonting. Här är verkligen en svår nöt att knäcka. Likaså med sparade pengar, om jag som simpel arbetstagare har sparat ihop en ansenlig slant på banken genom att spara mina redan skattade pengar så vill jag ha dem ifred. Jag kan omöjligt förstå varför jag ska behöva betala skatt för dem en gång till. 

Angående brott och straff tycker jag det är rätt väg och ser gärna hårdare nypor, vi har varit allt för naiva och flata med detta. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-06-06 14:46:03 följande:
    Du menar som när socialdemokrater "hjälper" äldre att rösta eller som när socialdemokrater tidigare stod vid röstlokalerna där de följde efter människor för att se vilka valsedlar de tog från bordet med valsedlar.

Otillbörliga metoder och fusk är självklart förkastligt och skadar förtroendet för valsystemet men är kopplade till enskilda partifunktionärer snarare än partier som helhet. Ett exempel är när lokala moderatfunktionärer försökte manipulera valresultatet genom att lägga till 40 extra moderat-röster i Sölvesborg.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-05 22:43:33 följande:
    Om du var rasist 2010 och fortfarande oroas över att få en mörkhyad granne så är du fortfarande rasist. Det bevisar att ränderna går aldrig ur..
    Det är inte "rasism" att oroa sig över sjunkande värde på sin bostad så sluta kalla folk för "rasister". Den har ni tjatat sönder.
    -

För en del kan ett sjuknade värde vara skillnaden på att kunna bo kvar eller inte

Upp till max 50% av bostadens värde är bolånet amorteringsfritt.

För ett hus som är värderat till 7 miljoner och är belånat med 3,1 miljoner är lånet amorteringsfritt.

Sjunker värdet på bostaden till 6 miljoner så måste ägaren helt plötsligt börja amortera 31000 om året. Drygt 2500 extra i månaden motsvarande en löneökning på ca 3500-4000 i månaden, lite beroende på ...

För tredje gången: tänker ni socialdemokrater föreslå någon slags kompensation för det sjunkande marknadsvärdet på de hus som för era hyreslägenheter som granne?
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-06 15:54:09 följande:
    Det är inte "rasism" att oroa sig över sjunkande värde på sin bostad så sluta kalla folk för "rasister". Den har ni tjatat sönder.
    -

För en del kan ett sjuknade värde vara skillnaden på att kunna bo kvar eller inte

Upp till max 50% av bostadens värde är bolånet amorteringsfritt.

För ett hus som är värderat till 7 miljoner och är belånat med 3,1 miljoner är lånet amorteringsfritt.

Sjunker värdet på bostaden till 6 miljoner så måste ägaren helt plötsligt börja amortera 31000 om året. Drygt 2500 extra i månaden motsvarande en löneökning på ca 3500-4000 i månaden, lite beroende på ...

För tredje gången: tänker ni socialdemokrater föreslå någon slags kompensation för det sjunkande marknadsvärdet på de hus som för era hyreslägenheter som granne?

Att varna för att huspriserna i ditt område skulle sjunka om du får en mörkhyad granne är utan tvekan en form av rasism.

Det är utmärkt att Socialdemokraterna aktivt arbetar för att minska segregation och utanförskapsområden. Det behövs för att bygga ett bättre samhälle.

De som däremot vill behålla ett segregerat Sverige, präglat av sociala orättvisor och utanförskap, kan fortsätta rösta på SD och övriga högerpartier i Tidölaget. Men det är tydligt att dessa väljare blir färre och färre..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Giggi)
    nattuw skrev 2025-06-05 22:48:01 följande:
    Du får väl ta rygg på sossetopparna. För där deras barn går i skola lär det inte blandas.
    Jag bor redan så. Med råge. Här är det naturskönt, dyrt och kritvitt.

100 meter åt ena hållet bor centerkvinnornas regionala ordförande. 100 meter åt andra hållet en av sossarnas lokala styrelseledamöter. 

Därutöver åtminstone tre moderater, en miljöpartist och en vänsterpartist i närområdet som alla som lägst har en plats i en kommunal nämnd eller bolagsstyrelse.

Så det handlar inte så mycket om mig som person som om alla andra villaägare runt om i landet som riskerar att drabbas av sossarnas tvångsblandning. Som riskerar att få se sina barn utnyttjas som verktyg av Socialdemokraterna i deras lek med människors liv.

Socialdemokraterna har alltså tagit kongressbeslut på saken.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-06 16:07:11 följande:

Att varna för att huspriserna i ditt område skulle sjunka om du får en mörkhyad granne är utan tvekan en form av rasism.

Det är utmärkt att Socialdemokraterna aktivt arbetar för att minska segregation och utanförskapsområden. Det behövs för att bygga ett bättre samhälle.

De som däremot vill behålla ett segregerat Sverige, präglat av sociala orättvisor och utanförskap, kan fortsätta rösta på SD och övriga högerpartier i Tidölaget. Men det är tydligt att dessa väljare blir färre och färre.. 

Det är inte "rasism" att bostadspriserna är lägre i "socioekonomiskt utsatta" områden utan fakta. 

Att peka på detta faktum är inte heller "rasism".

Så du tänker inte svara på om in kommer, eller inte kommer, att kompensera folk för sjunkande bostadspriser när ni tvångsblandar folk?
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-06 16:07:11 följande:

Radhus Lidingö - 10,9 miljoner

Radhus Akalla - 2,7 miljoner

Gissa vad skillnaden beror på.
  • Snälla Killen
    Postman skrev 2025-06-06 15:02:46 följande:
    Jag kan tycka att det är friskt och sunt i ett demokratiskt land att andra partier kommer till makten ibland oavsett höger eller vänster. Jag skulle själv gärna se att man gav V och MP så lite röster som möjligt så de blev obetydliga, tyvärr så sitter S i knät på dem och det gör S politik väldig dysfunktionell. 

Sen är jag extremt kluven i detta, jag ser hur allt fler behöver ekonomiskt stöd, bidrag osv och det har jag egentligen inga problem med att de får men inom rimliga gränser, vi kan heller inte få en allt större och växande grupp med bidragstagare eller människor som inte gör någonting. Här är verkligen en svår nöt att knäcka. Likaså med sparade pengar, om jag som simpel arbetstagare har sparat ihop en ansenlig slant på banken genom att spara mina redan skattade pengar så vill jag ha dem ifred. Jag kan omöjligt förstå varför jag ska behöva betala skatt för dem en gång till. 

Angående brott och straff tycker jag det är rätt väg och ser gärna hårdare nypor, vi har varit allt för naiva och flata med detta. 
    Det är friskt och sunt när regeringsmakten överlåts till de som har fått störst majoritet och fredligt, ja.

Det är dock inte vare sig friskt eller sunt när vissa partier redan innan val går ut med att anklaga motståndarssidan för att inte vara "ärliga" gentemot det svenska folket kring hur den andra sidans partier tänker sig kring regeringsbildning...

Det är ju faktiskt det svenska folket som först ska säga sitt vid ett val och det är först därefter som partierna (de som representerar folket), ska påbörja förhandlingar om regeringsmakten.

Det är iaf så vårt demokratiska system i grunden är utformad och de som bryter mot detta i för ett val, är att anse som icke demokratiska i sitt beteende gentemot folkets vilja.

Likaväl är det ett angrepp på vår demokrati när en opposition och trots att ingen regering ännu har utsetts ändå röstar igenom rikets budget i förtid, trots att det är emot all form av kutym genom historien.

Det finns enbart en ensidig sida och som har en viss typ av grundläggande och bristande respekt för demokrati genom historien och som är ansvarig för detta och även om jag i grunden är en liberal så skulle jag aldrig rösta på dem där de befinner sig idag. Av rent principiella skäl.

Jag anser att ett liberalt parti inte ens har i riksdagen att göra om man tar stöd av ett så anti-liberalt parti som SD.

Fascism är inget vi vill ha, oavsett om de råkar kalla sig själva demokrater.
    Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026