Anonym (Citron) skrev 2025-07-21 21:02:07 följande:
Du förvränger allting för att få det till din fördel. Och det är fegt. Islam godkänner barnäktenskap, och att unga flickor blir bortgifta med gamla äckliga gubbar. Det är pedofili. Även kusiner, vilket ökar riskerna för skador hos barnen. All pedofili är vedervärdigt!
Jag har lite svårt att förstå vad du skriver, din svenska är inte den bästa. Men jag hoppas att jag har förstått rätt.
Ingen religion i sig gör människor mer benägna till pedofili än någon annan. Däremot har vissa religiösa miljöer haft särskilda problem, ofta på grund av en sluten kultur, hierarkiska strukturer och bristande ansvarstagande. Ett välkänt exempel är den katolska kyrkan, där tusentals unga, framför allt pojkar, utsatts för övergrepp av präster, och där övergreppen ofta tystades ned i decennier.
Kusinäktenskap har också förekommit, särskilt bland kungligheter och adeln, både i Sverige och i övriga Europa. Syftet var ofta att bevara makt, egendom och släktband inom familjen. Även bland bönder förekom kusinäktenskap i vissa delar av Sverige, bland annat i delar av Småland, Värmland, Dalarna och Västerbotten, ofta i samhällen där valmöjligheterna var begränsade och där det var viktigt att hålla mark och gårdar inom släkten.