• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 11:31:36 följande:

Som presenterades i ett inslag i Aktuellt häromdagen så är det inte längre bara utomeuropeiska invandrare, som står långt från arbetsmarknaden, som är arbetslösa. Så var det förut, att nästan alla arbetslösa stod långt från arbetsmarknaden, men i takt med att konjunkturen försämrats har nya grupper drabbats av arbetslöshet. 
    Akademikerfacken larmar nu , arbetslösheten bland akademiker ökar, och det slår framför allt mot unga nyutexaminerade akademiker. 
    Därför skall vi nu inte fokusera på mer arbetskraftsinvandring från tredje land (utanför EU) utan fokusera på arbetsmarknadspolitik så att inte arbetslösheten biter sig fast även bland svenska ungdomar. 

Och dessa svenskar, ungdomar och äldre, förlorar sina jobb på grund av lågkonjunkturen och får dem åter så fort konjunkturen vänder.

Går hälsokostbutiken Life i konkurs så förlorar folk jobbet.

.

Men det har väldigt lite att göra med den utom-EU arbetskraftsinvandring vi har som är 

1) Indien IT/data
    2) Thailand Bärplockare
    3) Iran Forskare och vetenskapsmän
    4) Kineser också Forskare och vetenskapsmän

Butikspersonalen från Life omskolar du inte till IT-tekniker eller forskare på universitet (och inte tar de jobb som bärplockare heller) men de får tillbaka sina  jobb igen när konjunkturen vänder (och det kommer den att göra).

Den andra halva av långtidsarbetslöheten (den som inte ens gått ut grundskolan) den omskolar du inte heller till dataingenjörer.

Återstår då att fylla vakanser på sådana från där de finns att tillgå.

Och ja, ingenjörer idag verkar mot en global marknad. Det innebär bland annat att vi tar in resurser från just Indien för att göra bulk-jobb då de är billigare men det hindrar inte svenska ingenjörer från att göra andra jobb.

Även på ingenjörsnivå måste du lära dig att anpassa dig även efter examen.

Och detta är inte regeringens fel utan marknaden.

• TvillingmammaVästgöte

Så du vill att vi skall låta marknaden styra så att företagen helt fritt kan anställa ingenjörer och It-akademiker fritt från Indien istället för att ge våra egna ungdomar chansen? Hur många som helst skall få komma hit? Inga begränsningar? 

Det tycker inte jag är en bra framtid för Sverige.
    Därför kommer jag inte heller att rösta på Moderaterna denna gång, utan det blir nu troligen S i valet 2026. Alternativt SD. 

Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 12:33:24 följande:
    Och dessa svenskar, ungdomar och äldre, förlorar sina jobb på grund av lågkonjunkturen och får dem åter så fort konjunkturen vänder.

.

Men det har väldigt lite att göra med den utom-EU arbetskraftsinvandring vi har som är 

1) Indien IT/data
    2) Thailand Bärplockare

Butikspersonalen från Life omskolar du inte till IT-tekniker eller forskare på universitet (och inte tar de jobb som bärplockare heller) men de får tillbaka sina  jobb igen när konjunkturen vänder (och det kommer den att göra).

Den andra halva av långtidsarbetslöheten (den som inte ens gått ut grundskolan) den omskolar du inte heller till dataingenjörer.

Och ja, ingenjörer idag verkar mot en global marknad. Det innebär bland annat att vi tar in resurser från just Indien för att göra bulk-jobb då de är billigare men det hindrar inte svenska ingenjörer från att göra andra jobb.

• Anonym (Giggi)

Och så här fungerar det: nu får många av dem tillbaka jobben
    .

.
    Så det är inte de idag temporärt arbetslösa pga lågkonjunkturen som är det verkliga problemet.

Den regering (röd eller blå) som på riktigt vill hantera arbetslösheten behöver ta tag i de grupper som ingen politiker egentligen vill ta tag i utan hellre gömmer statistiskt under rubriker som "sysselsättning" och "arbetsmarknadsåtgärder".

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 12:39:34 följande:

Så du vill att vi skall låta marknaden styra så att företagen helt fritt kan anställa ingenjörer och It-akademiker fritt från Indien istället för att ge våra egna ungdomar chansen? Hur många som helst skall få komma hit? Inga begränsningar? 

Det tycker inte jag är en bra framtid för Sverige.
    Därför kommer jag inte heller att rösta på Moderaterna denna gång, utan det blir nu troligen S i valet 2026. Alternativt SD. 

IT-tekniker från Indien är en icke-fråga utom för de som påverkas direkt av det (men det är inte många).

Du verkar ta saken personligt coh så kan det ju vara.

Men som skrivet, det är inte regeringens fel. Outsorcing av IT till Indien är ett fenomen sedan min 25-30 år tillbaka. 
  • TvillingmammaVästgöte

Bulkjobb kallar du det som Indierna gör , enklare programmering. 
    Ja, men det är också dessa jobb som ger möjlighet för unga nyutexaminerade att få sitt första jobb, med lite enklare programmering och komma in på arbetsmarknaden. Det är inte lätt att få de avancerade jobben direkt efter universitetet. 

Jag talar inte i egen sak, jag har över 30 års erfarenhet och har en toppenmarknad just för att jag inte är indier och pratar svenska och förstår svensk kultur. Eftersom den svenska marknaden nu fylls av indier blir vi svenska erfarna extremt eftertraktade. 

Men när jag tog examen på nittiotalet var det svårt att få jobb. Då fick jag Akademikerpraktik med statlig ersättning i sex månader. Efter det har jag jobbat 33 år i ett höglöneyrke och betalat stora mängder skatt och samtidigt hjälpt Svensk Exportindustri att utveckla sin effektivitet, så jag tror att de sex månadernas praktik var en god investering. 

Jag tycker att även dagens unga skall få komma in på arbetsmarknaden efter sin universitetsexamen, efter många tunga års studier och med många hundratusen kronor i studielån. Jag tycker att de skall få chansen och det är helt vansinnigt att vi istället ger betalda praktikplatser till arbetskraftsinvandrade indiers medföljande fruar. 

Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 12:33:24 följande:

.

1) Indien IT/data
    2) Thailand Bärplockare

• Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 12:41:28 följande:

Och så här fungerar det: nu får många av dem tillbaka jobben
    .

.
    Så det är inte de idag temporärt arbetslösa pga lågkonjunkturen som är det verkliga problemet.

Den regering (röd eller blå) som på riktigt vill hantera arbetslösheten behöver ta tag i de grupper som ingen politiker egentligen vill ta tag i utan hellre gömmer statistiskt under rubriker som "sysselsättning" och "arbetsmarknadsåtgärder".

Med 800 000 funktionella analfabeter är det inte konstigt att arbetsöshetssiffrorna ser ut som de gör. Det finns inga enkla jobb för dem, och de som finns vägrar de utföra för att bidragen ger lika mycket i plånboken.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 12:49:40 följande:

Bulkjobb kallar du det som Indierna gör , enklare programmering. 

Ja, bulkjobb.

Vi har samma "konflikt" där indier "tar" enklare jobb som nyutbildade skulle kunna tränas på MEN samma typ av jobb finns det i mängder så företagen får hitta andra sätt att intern-utbilda de unga efter examen.

.
    Arbetslösheten bland dataingenjörer än 1,5% enligt facket. I praktiken finns det alltså inte en dataingenjör att uppbringa. Därav behovet av att hämta in dem utifrån. 

https://ingenjoren.se/2025/01/21/ingenjorers-arbetsloshet-troligen-pa-vag-ner-sa-skiljer-det-mellan-inriktningarna/
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 13:11:37 följande:
    Ja, bulkjobb.

Vi har samma "konflikt" där indier "tar" enklare jobb som nyutbildade skulle kunna tränas på MEN samma typ av jobb finns det i mängder så företagen får hitta andra sätt att intern-utbilda de unga efter examen.

.
    Arbetslösheten bland dataingenjörer än 1,5% enligt facket. I praktiken finns det alltså inte en dataingenjör att uppbringa. Därav behovet av att hämta in dem utifrån. 

https://ingenjoren.se/2025/01/21/ingenjorers-arbetsloshet-troligen-pa-vag-ner-sa-skiljer-det-mellan-

Förra året ökade yrkeshögskolan antalet utbildningsplatser inom data och it med 11 procent. Men nu minskar platserna med sex procent. En orsak till minskningen är att allt färre som går utbildningarna får jobb efteråt enligt Johan Lindahl, pressansvarig på Myndigheten för yrkeshögskolan, som hänvisar till SCB:s siffror för inträde på arbetsmarknaden. 

Färre får jobb ? då drar yrkeshögskolan ner på it-utbildningar | Computer Sweden
  • TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-08-28 13:04:06 följande:
    Med 800 000 funktionella analfabeter är det inte konstigt att arbetsöshetssiffrorna ser ut som de gör. Det finns inga enkla jobb för dem, och de som finns vägrar de utföra för att bidragen ger lika mycket i plånboken.
    Och nu vill inte M tydligen införa bidragstaket och låta nyanlända kvalificera sig till välfärden, vilket de lovat i Tidöavtalet. 

SVT Nyheter ? Tidö-konflikt om bidragstaket ? "Moderaterna är ängsliga" | SVT Play
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026