• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 14:36:37 följande:

Centerpartiets nya  partiledare är åtminstone bra på att förhandla! Det får man ge henne credit för.

2,7 miljoner om året eller nästan 250 000  kr i månaden får hon i lön. 

Personligen var jag naiv att tro att partiledares och VD:ars höga löner delvis berodde på att de är tvungna att jobba väldigt mycket. Men Centerpartiets ledare Fru Hatt lyckades få till en extremlön samtidigt som hon slutar jobbet senast 17:30. Mobilen finns i en mobilnattislåda.

Blir inte lätt för hennes personal att väcka Partiledaren vid en eventuell kris, men de får väl åka hem till henne, förhoppningsvis har de nyckel till hennes hus? Eller slutar alla Centerpartister alltid senast 17:30?
    Tur att de inte har statsministerposten! 

Hon tjänar 70 000 kronor mer i månaden än föregångaren Muharrem Demirok. Utgångspunkten är att arbetsdagen för både henne och medarbetarna tar slut senast 17.30. På nätterna lägger hon mobilerna i en låda, ett mobilnattis.

Anna-Karin Hatt om att bli partiledare: ?Det var inte självklart? - DN.se

Och hon är med i det lag du säger dig vilja rösta på.
  • TvillingmammaVästgöte

Nu skall Moderaterna låna en väldigt massa pengar för att kunna göra skattesänkningar. 

Det tycker jag är fel. Det är en sak att låna för att investera, men inte för att sänka skatter. 

Men Moderaterna måste ju alltid sänka skatter, ligger i deras DNA, så nu tvingas de låna , eftersom ekonomin är svag.  

Men de har ju alltid otur med konjunkturen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:16:34 följande:
    Och hon är med i det lag du säger dig vilja rösta på.

Jag tror inte att hon kommer vara kvar så länge, med den inställningen. Man kan knappast bli minister i en regering om man alltid måste sluta senast 17:30. 

Hon har inte ens en riksdagsplats, hon kandiderade 2014, men blev inte invald. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:15:54 följande:
    Och du tro att SVMP kommer att vara tuffare eller slappare på den fronten än SDMKDL?

Du säger alltså i tråden att du tänker rösta på SVMP.

Jag har inte bestämt mig, inte ännu,  det blir troligtvis S , men kan också bli SD. Vi får se senare, kommer att bli många spännande partiledardebatter att titta på, fram till nästa val.

Det jag däremot bestämt är, att Moderaterna blir det inte. I alla fall inte med Kristersson och Svantesson i täten av M. 

En Moderat politiker jag däremot har förtroende för är Maria Malmer Stenergard. Maria är klok och har integritet. 

Jag har mycket stort förtroende för Magdalena Andersson, som är intelligent och välutbildad från Handelshögskolan. Precis som väldigt många andra svenskar ser jag gärna Magdalena som nästa statsminister. 

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 15:41:06 följande:

Jag har inte bestämt mig, inte ännu,  det blir troligtvis S , men kan också bli SD. Vi får se senare, kommer att bli många spännande partiledardebatter att titta på, fram till nästa val.

Det jag däremot bestämt är, att Moderaterna blir det inte. I alla fall inte med Kristersson och Svantesson i täten av M. 

En Moderat politiker jag däremot har förtroende för är Maria Malmer Stenergard. Maria är klok och har integritet. 

Jag har mycket stort förtroende för Magdalena Andersson, som är intelligent och välutbildad från Handelshögskolan. Precis som väldigt många andra svenskar ser jag gärna Magdalena som nästa statsminister. 

Ja, det är ju inte mycket till val - antingen röstar du på det kombinerade gänget SVMPC eller på SDKDML.

Allt du klagar på och tycker är fel här i tråden lär inte bli bättre med SVMPC, tänker jag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:49:36 följande:
    Ja, det är ju inte mycket till val - antingen röstar du på det kombinerade gänget SVMPC eller på SDKDML.

Allt du klagar på och tycker är fel här i tråden lär inte bli bättre med SVMPC, tänker jag.

Jag tror att en S ledd regering blir bättre än den vi har nu.
    M fokuserar alldeles för mycket på skattesänkningar för högavlönade . De vill också sänka bolagsskatten trots att vi redan har lägre bolagsskatt än EU-snittet. Detta är inte en vettig användning av landets pengar, särskilt inte om vi måste låna till dessa skattesänkningar. 

Jag och min man tillhör de högavlönade som fått stora skattesänkningar och jag förstår att det inte på något sätt har hjälpt Sverige och satt igång motorn i vår konjunktur. Vi sparar minst 90% av allt det vi fått i minskade skatter, det mesta i utländska fonder, eftersom vi inte riktigt litar på den svenska kronan. 

Vi ökar inte vår konsumtion, för vi har redan det vi behöver. 

Det man skulle behöva göra är att höja barnbidraget och det tror jag faktiskt att S vill göra , tror inte du? Ett rejält höjt barnbidrag skulle behövas för att kompensera för inflationen . Dessa pengar kommer att sätta fart på hjulen och användas till konsumtion som är till gagn för hela landet. Vi kanske till och med får några fler nyfödda? Vore roligt i så fall. 

Jag vill också att man satsar mer på sjukvård och äldreomsorg. Investerar i infrastrukturprojekt. 

Om det skall bli mer skattesänkningar skulle jag i så fall vilja höja grundavdraget, det kommer alla till del och gynnar unga, studenter och utlandsfödda med låg kompetens, kan möjligtvis få fler av dessa i arbete.

Jag tror nog att S ligger närmare mig. Men det beror till slut på inställningen kring invandring. För mig är det mycket viktigt med en låg invandring framöver, vi har redan två miljoner utlandsfödda och som land klarar vi inte mer. Är min uppfattning. 

Jag vill se en låg invandring, både vad gäller asyl och arbetskraft. Så det kan bli att jag röstar på SD, om S känns svaga där .

Men helst vill jag inte rösta på SD, de har i mitt tycke märklig politik kring vissa frågor, som tex synen på EU. Och att samer inte skulle vara svenskar, trots att de bott här i flera tusen år. 

Så troligtvis röstar jag på Magdalena Andersson. Men det är ett år kvar. 

• Rataxes
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 13:40:45 följande:

Lika bra Moderaterna vänjer sig. De kommer aldrig att bli näst största parti igen. 
    Jag ser fram emot att få en ny statsminister. Som är utbildad på Handels. 

Oro och stress inom Moderaterna efter svaga mätningar | SVT Nyheter

Det är inte bara partiets siffror som oroar bland de moderata leden. I veckan publicerade Svenska dagbladet en förtroendemätning där Ulf Kristersson får sin lägsta siffra på nästan sex år.

SVT har pratat med flera partiföreträdare som beskriver det låga förtroendet för statsministern som ett problem.

Magdalena Andersson är den vidrigaste partiledare Socialdemokraterna någonsin har haft, hon slår till och med Olof Palme med sin falskhet, finns inget äkta i den där kvinnan.
    Jag minns när hon valdes till partiledare. En bärande del av hennes installationstal var att håna dem som ville ha ny kärnkraft.
    Ombuden skrattade så att de släppte väder.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:49:36 följande:

Rösta på S och du får en retardering som lever på nåder av kommunister och klimatfascister...
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-08-28 16:24:05 följande:
    Rösta på S och du får en retardering som lever på nåder av kommunister och klimatfascister...
    Rösta på M och du får Ulf Kristersson. 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026