• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2025-08-27 14:28:57 följande:
    Det är givetvis helt sant att inget parti kommer att få egen majoritet. (s) kommer att vara beroende av (v) och (mp) för att få igenom sin politik, vilket enligt mig är ett recept på katastrof men det är förstås bara min åsikt.

Vad gäller din tredje punkt så vet jag inte var du har fått den ifrån men den är inte korrekt. Läs själv vad (m) vill på Migration | Moderaterna och Skärpta krav för arbetskraftsinvandring | Moderaterna, sedan kan du börja dra slutsatser.
    M vill inte minska arbetskraftsinvandringen, de tvingas till detta av SD.
    M styrs till stor del av organisationen Svenskt Näringsliv och de vill ha tillgång till hela världens arbetstagare, tex 1,4 miljarder indier , för att hålla nere våra löner. 
  • klyban
    Mentat skrev 2025-08-27 14:33:35 följande:
    Det finns fortfarande tusentals partimedlemmar i (v) och väljare som stöder antisemitismen: Backa Lorena! 
    Det må vara hänt att två har lämnat, men det finns många, många kvar.

Det finns nazister som stödjer SD, är det samma då eller?

Ingen har backat dessa två här, utan berättat sakligt för er att de skulle bli uteslutna vid stämman.
    De tog beslutet själva istället för bli förnedrade.

Och vilka tusen stödjer antisemitism?
    Det är svårt befogat att fördöma Israel idag, det gör en inte till antisemitist.
    Och sen finns det inte tusen V i riksdagen, som du vet så finns bara 349 platser och endast 24 av dom var vänster, om man ska överdriva så bör man inte ljuga att de är mer än det ens är möjligt.

För senast jag titta spå var 349 mindre än tusen, och 24st än mindre än tusen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-08-27 14:39:41 följande:

Det finns nazister som stödjer SD, är det samma då eller?

Ingen har backat dessa två här, utan berättat sakligt för er att de skulle bli uteslutna vid stämman.
    De tog beslutet själva istället för bli förnedrade.

Och vilka tusen stödjer antisemitism?
    Det är svårt befogat att fördöma Israel idag, det gör en inte till antisemitist.
    Och sen finns det inte tusen V i riksdagen, som du vet så finns bara 349 platser och endast 24 av dom var vänster, om man ska överdriva så bör man inte ljuga att de är mer än det ens är möjligt.

För senast jag titta spå var 349 mindre än tusen, och 24st än mindre än tusen.

Allt detta framgick av den länk jag gav. Ingen är förvånad över att du inte brydde dig om att ta reda på fakta.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-27 14:35:04 följande:
    M styrs till stor del av organisationen Svenskt Näringsliv och de vill ha tillgång till hela världens arbetstagare, tex 1,4 miljarder indier , för att hålla nere våra löner. 
    OK, du anser att du vet bättre vad (m) vill än vad de själva gör. För all del, då skall jag inte rubba dina cirklar - de tycks vara väl cementerade.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-08-27 15:05:32 följande:
    Allt detta framgick av den länk jag gav. Ingen är förvånad över att du inte brydde dig om att ta reda på fakta.

Man kan inte hindra andra stödja, slutet på dagen är det partiet som är saken och om man ska anklaga.

Och blir väldigt konstigt man ska anklaga någon för något som nån annan gör.

Och Gaze behöver allt stöd de kan få, om du nu inte är en sådan som anser det är bra det Israel gör idag?

Men mest fascinerad över att du anklagar partiet för vad andra gör.
    Antar med det berättar du att vi ska anklaga SD för nazism så fort en nazist stödjer SD, för det vore tokigt.
    Och två, ingen idé du försöker missförstå och prata om att vi pratar om nazism och SD, för det har vi fått av historien och alla nassar, antisemitiser de fått slänga ut.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Giggi)
    Mentat skrev 2025-08-27 14:33:35 följande:
    Det finns fortfarande tusentals partimedlemmar i (v) och väljare som stöder antisemitismen: Backa Lorena! 
    Det må vara hänt att två har lämnat, men det finns många, många kvar.
    Tjugoen parti-föreningar inom V som skriver backar Lorenas rätt att sprida antisemitiska inlägg på sociala medier.

"Vi som skriver under detta upprop uttrycker vårt fulla stöd för Lorena Delgado Varas ..."
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-27 14:35:04 följande:
    Moderaterna gick till val på att minska arbetskraftsinvandringen, som du kan se i en av Mentats länkar.

Detta publicerade de år 2021, långt innan de behövde anpassa sig till SD i Tidöavtalet

• Mentat
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-27 15:48:59 följande:
    Moderaterna gick till val på att minska arbetskraftsinvandringen, som du kan se i en av Mentats länkar.

Detta publicerade de år 2021, långt innan de behövde anpassa sig till SD i Tidöavtalet
    Man kan ju tycka att det är rätt självklart att det som skrivs på ett partis egen hemsida är vad just det partiet tycker. Att de sedan kanske måste kompromissa med detta i regeringsförhandlingar är en helt annan sak, men det verkar inte stå klart för alla.
  • Snälla Killen

Jag har egentligen aldrig förstått mig på problemet med att trolla tillbaka, tills jag insåg problemet med att det enbart går att trolla tillbaka UTAN att ens försöka argumentera överhuvudtaget Baby

m.youtube.com/shorts/3AN4s93posY

Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026