• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2025-08-29 11:34:39 följande:
    Bevisligen har du inte läst (m):s partiprogram. Det vore klädsamt om du gör det innan du uttalar dig om vad (m) vill
    Alla Moderater vill att Sverige skall bli som USA. Sen kanske de inte skriver det i sitt partiprogram. Av någon anledning. Som kan vara att det blir svårt att få några som helst mittenväljare att rösta på dem.

Men man kan ju läsa Reinfeldts bok, Det sovande folket. Det ger nog en bättre bild av vad Moderaterna vill, egentligen. 
  • TvillingmammaVästgöte

I Reinfeldts bok , Det sovande folket, står på sida 112: Välfärdsstaten  är en omöjlig konstruktion. 

Moderaterna vill inte ha en välfärdsstat. De vill att allt skall finansieras privat, som i USA. 

Just nu sänker de skatterna varje år och gröper ut välfärden. Det är deras knep. Genom att långsamt vänja oss vid lägre skatter och lägre nivå på den allmänna välfärden. 

Personligen har jag fått väldigt bra löneökningar plus sänkt skatt. Och jag uppbär inga bidrag. Så för mig fungerar det bra, ekonomiskt , personligen. Men det är inte bra för landet.

Den stora invandringen sen 2015 har bidragit mycket till acceptansen till detta. När svenskarna känner att deras skatter går till att försörja icke arbetande analfabeter så känns det inte längre bra. 

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:56:20 följande:

I Reinfeldts bok , 

Reinfeldt skrev sin bok när han var MUF-politiker och om du helt har missat det så är inte Reinfeldt särskilt populär bland dagen moderater.

Nä, M som parti vill inte ha det samhälle Reinfeldt talade om då och talar om nu.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:05:18 följande:

Vi skall inte lösa svensk kompetensbrist med enbart arbetskraftsinvandring. Det är en lätt väg att gå just nu , kan det kännas, men som snabbt kommer att slita sönder vårt land. 

Vi måste utbilda våra unga , ge dem en utbildning i världsklass. Ovanpå det lägga arbetsmarknadsutbildningar , vid behov, som på sex månader kan ge spetskompetens inom de områden som industrin behöver . 

Bra arbetskraftsinvandring sliter inte sönder landet. Tvärtom berikar den detsamma.

De grupper som är långtidsarbetslösa är inte mottagliga för den "utbildning i världsklass" som du vill ha och de som är korttids-arbetslösa behöver den inte för de får jobb igen så fort konjunkturen vänder.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:56:20 följande:

I Reinfeldts bok , Det sovande folket, står på sida 112: Välfärdsstaten  är en omöjlig konstruktion. 

Det är för övrigt sidan 11 och hela stycket lyder som följer:

.

Det är uppenbart att han vänder sig emot idén att det är politikerna som skapar välfärd när välfärden i själva verket bygger på att folk, att företagare och entreprenörer, skapar värdena i samhället som politiker sedan kan ta för att "skapa" välfärd.

Politiker kan inte lova välfärd eftersom de inte styr över skapandet av de resurser som krävs för välfärd.

Boken är skriven 1993, en tid då stora delar av det svenska folket fortfarande var fast övertygade om att politikerna (särskilt Socialdemokraterna) var all goda gåvors givare.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-29 13:09:25 följande:
    Bra arbetskraftsinvandring sliter inte sönder landet. Tvärtom berikar den detsamma.

De grupper som är långtidsarbetslösa är inte mottagliga för den "utbildning i världsklass" som du vill ha och de som är korttids-arbetslösa behöver den inte för de får jobb igen så fort konjunkturen vänder.
    Märkligt då att Industriarbetsgivarna skriver debattartikel i Dagens SVD, där de önskar sig bättre utbildning i Sverige. 
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:44:47 följande:
    Alla Moderater vill att Sverige skall bli som USA. Sen kanske de inte skriver det i sitt partiprogram. Av någon anledning. Som kan vara att det blir svårt att få några som helst mittenväljare att rösta på dem.

Men man kan ju läsa Reinfeldts bok, Det sovande folket. Det ger nog en bättre bild av vad Moderaterna vill, egentligen. 
    Partiprogrammet är det som definierar ett partis visioner och vilja, det medlemmarna kan enas om. Att du anser att du vet bättre vad (m) vill än de själva gör menar jag visar att du föredrar dina fördomar framför att gå till källan och ta reda på fakta.
    Att påstå att "Alla Moderater vill att Sverige skall bli som USA" är direkt pinsamt och sanslöst felaktigt!
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2025-08-29 15:01:39 följande:
    Partiprogrammet är det som definierar ett partis visioner och vilja, det medlemmarna kan enas om. Att du anser att du vet bättre vad (m) vill än de själva gör menar jag visar att du föredrar dina fördomar framför att gå till källan och ta reda på fakta.
    Att påstå att "Alla Moderater vill att Sverige skall bli som USA" är direkt pinsamt och sanslöst felaktigt!
    Jag har tyvärr inte läst Moderaternas partiprogram. Det planerar jag inte att göra heller. Jag tror det är väldigt ovanligt att vanliga väljare läser alla partiers partiprogram.

Personligen läser jag olika tidningar, Dagens Industri och SVD är de jag prenumerar på, fick DN på köpet som jag tittar på ibland,  samt att jag tittar på nyheter och partiledardebatter på SVT för att bilda mig en uppfattning om vad olika partier tycker. 

Jag tror nog ändå, baserat på det jag sett och läst,  att de ledande Moderaterna och organisationen Svenkt Näringsliv,  gärna skulle se ett USA-liknande system i Sverige. Med fler enkla och lågavlönade jobb, i princip inga fackföreningar, och mycket högre löneskillnader. Samt mycket lägre allmän generell och gemensamt finansierad välfärd. 

Men jag kanske har fel. Ingen är gladare än jag om jag har fel och Moderaterna verkligen värnar om det svenska folkhemmet och välfärdsmodellen. 
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 16:47:01 följande:
    Jag har tyvärr inte läst Moderaternas partiprogram. Det planerar jag inte att göra heller. Jag tror det är väldigt ovanligt att vanliga väljare läser alla partiers partiprogram.

Personligen läser jag olika tidningar, Dagens Industri och SVD är de jag prenumerar på, fick DN på köpet som jag tittar på ibland,  samt att jag tittar på nyheter och partiledardebatter på SVT för att bilda mig en uppfattning om vad olika partier tycker. 

Jag tror nog ändå, baserat på det jag sett och läst,  att de ledande Moderaterna och organisationen Svenkt Näringsliv,  gärna skulle se ett USA-liknande system i Sverige. Med fler enkla och lågavlönade jobb, i princip inga fackföreningar, och mycket högre löneskillnader. Samt mycket lägre allmän generell och gemensamt finansierad välfärd. 

Men jag kanske har fel. Ingen är gladare än jag om jag har fel och Moderaterna verkligen värnar om det svenska folkhemmet och välfärdsmodellen. 
    Då har du gått på andrahandsuppgifter, filtrerade av dem som skrivit artiklarna.
    Du har oerhört mycket fel, det är exakt det jag försöker få dig att förstå. Själv har jag lusläst alla partiers partiprogram, något jag varmt kan rekommendera alla väljare att göra. Det är allmänbildande och man lär sig mycket!

Just för (m) kan jag rekommendera Ideprogram_digitalt_9dec.pdf

Använd sökfunktion för att leta efter saker som intresserar dig om du inte orkar läsa hela.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026