Mentat skrev 2025-08-29 15:01:39 följande:
Partiprogrammet är det som definierar ett partis visioner och vilja, det medlemmarna kan enas om. Att du anser att du vet bättre vad (m) vill än de själva gör menar jag visar att du föredrar dina fördomar framför att gå till källan och ta reda på fakta.
Att påstå att "Alla Moderater vill att Sverige skall bli som USA" är direkt pinsamt och sanslöst felaktigt!
Jag har tyvärr inte läst Moderaternas partiprogram. Det planerar jag inte att göra heller. Jag tror det är väldigt ovanligt att vanliga väljare läser alla partiers partiprogram.
Personligen läser jag olika tidningar, Dagens Industri och SVD är de jag prenumerar på, fick DN på köpet som jag tittar på ibland, samt att jag tittar på nyheter och partiledardebatter på SVT för att bilda mig en uppfattning om vad olika partier tycker.
Jag tror nog ändå, baserat på det jag sett och läst, att de ledande Moderaterna och organisationen Svenkt Näringsliv, gärna skulle se ett USA-liknande system i Sverige. Med fler enkla och lågavlönade jobb, i princip inga fackföreningar, och mycket högre löneskillnader. Samt mycket lägre allmän generell och gemensamt finansierad välfärd.
Men jag kanske har fel. Ingen är gladare än jag om jag har fel och Moderaterna verkligen värnar om det svenska folkhemmet och välfärdsmodellen.