• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-09-13 16:25:50 följande:
    Det ständiga föraktet för de som inte har främlingsfientliga och rasistiska åsikter, de som är 'lakejer' åt sveavägen..  

Det är inte väljarförakt, det är statistiskt visat att framförallt män med låg utbildning, låg lön, svårt att försörja sig själva och de som bor i glesbygd långt från större städer och med liten kontakt med människro från andra kulturer röstar på SD i större omfattning än Sveriges befolkning i snitt.
    Socialdemokratisk glesbygdspolitik: De korkade lantisarna skall inte tro att de har något egenvärde utan de skall bara hålla käften och rösta på Socialdemokraterna.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-13 18:18:03 följande:

De senaste 20 åren är det framför allt Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna dvs. partier som samarbetar med Sverigedemokraterna som tappat väljare. Partier som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet samlar däremot, enligt färska opinionsundersökningar, fler mandat än de gjorde för 20 år sedan. Samma utveckling ser vi i Norge, där partier som öppnar för samarbete med högerpopulistiska krafter tenderar att förlora i både stöd och förtroende.

Vilket inte ändrar på det faktum att den socialdemokratiska fixeringen vid SD har varit en framgångsfaktor, för SD.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-14 13:25:57 följande:
    Tittar man i gruppen med högskoleutbildning (eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer) så har S ungefär loka stort stöd i den gruppen som bland övriga utbildningsgrupper medan Sverigedemokraterna har väldigt litet stöd i den gruppen. 
    Det är talande för socialdemokraternas syn på lågutbildade att när någon pekar på att även socialdemokraterna är överrepresenterade bland lågutbildade så försöker Socialdemokraternas tillskyndare släta över det hela.
  • klyban
    nattuw skrev 2025-09-16 08:43:27 följande:
    Socialdemokratisk glesbygdspolitik: De korkade lantisarna skall inte tro att de har något egenvärde utan de skall bara hålla käften och rösta på Socialdemokraterna.
    Kanske i dina fantasier.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-09-15 22:28:16 följande:

Är det någon som går på SDs och de övriga Tidölagspartierna siffertrixande?

Den SD-styrda M/KD/L-regeringen har också justerat siffrorna kring skolans budget. Det som regeringen kallar en "rekordsatsning" visar sig i själva verket vara en mycket begränsad satsning. Läs mer här.

loblog.lo.se/2025/09/hur-man-far-ett-mycket-litet-tillskott-att-se-ut-som-43-miljarder/
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte

Helt absurt !!! En fyrabarnsfamilj som lever på bidrag kan få ut 46500 kr i månaden i rena bidrag! Enligt vår Socialförsökringsminister, Inte konstigt att många undviker att arbeta. 

Sanslöst. 

Bidragstaket borde införas idag och inte 2027.

Jag visste inte att det var så illa. Nu sjunker min motivation EXTREMT mycket att betala skatt.  

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-17 09:45:26 följande:

Helt absurt !!! En fyrabarnsfamilj som lever på bidrag kan få ut 46500 kr i månaden i rena bidrag! Enligt vår Socialförsökringsminister, Inte konstigt att många undviker att arbeta. 

Sanslöst. 

Bidragstaket borde införas idag och inte 2027.

Jag visste inte att det var så illa. Nu sjunker min motivation EXTREMT mycket att betala skatt.  

Man undrar hur de egentligen har räknat. Antagligen har de tagit en extremt hög hyra som knappast skulle godkännas av socialtjänsten och "glömt" att göra avdrag för barnbidrag och liknande. Det vore knappast första gången SD eller M drar till med ett skräckexempel.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Villaägare)

Inte konstigt att så många i Sverige inte vill arbeta.

Jag har precis suttit och ringt runt för att hitta en städfirma som kan hjälpa min gamla mamma.

Det är inte lätt. Har inte hittat någon ännu som vill ha uppdraget. En veteranfirma med pensionärer kunde tänka sig att putsa fönstrena men städa ville de inte , deras pensionärsdamer gillade inte att städa. 

Talade  nu precis med en annan lokal städfirma som sa att han har bara lediga städare som talar ryska, polska och ukrainska. De talar inte vare sig engelska eller svenska. 
    Alla städare som talar svenska eller engelska är helt fullbokade långt framöver. Han berättade att bara denna vecka har han kundmöten med sex nya kunder som vill ha kontinuerlig städservice och fönsterputs. Det är omöjligt att få tag på nya städare som pratar svenska och engelska sa han, de får andra jobb. 

Varför kan inte de invandrare som går på bidrag lära sig tillräckligt med svenska för att klara att putsa fönster och städa hemma hos familjer? Det borde inte vara omöjligt? Är det bättre att de skall försörjas på bidrag hela livet? 46 000 i månaden i bidrag för en fyrbarnsfamilj. Helt sjukt. 

Jag kan ju inte skicka hem någon till mamma som bara talar ryska?
    Jag får väl städa själv. 

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026