• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-09-13 14:09:02 följande:

Jag bor i hillbillyland

- och jag har bott i tiotals år i fler av Sveriges utsatta områden - det är en tydlig skillnad på bildning och/eller värderingar - de som bor långt från 'de andra' har mer förutfattade och nedvärderande och generellt främlingsfientliga uppfattningar OM ANDRA MÄNNISKOR.

Inte alla, inte på alla platser,

Men stödet här hemma i Hillbillylan där utbildningsnivå och inkomster är lägre har enligt valstatistik större stöd för främlingsfientliga partiet SD som på alla sätt inte främjar demokratisk utveckling och som klassificerar människor på ett nedvärderande sätt.

Ser fram mot att du kritiserar SDs rasister nästa gång de skriver någonting i tråden.

Om du inte tycker om när människor klassificeras på ett nedvärderande sätt, är det då lämpligt att du själv gör det?

• Rataxes
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-13 13:39:19 följande:

Men, hur uttrycker du dig!!??

Hillbillies är enligt Wikipedia en generellt nedsättande term om vita människor som bor i avlägsna och lantliga bergsområden.

Skall man verkligen använda generellt nedsättande termer om olika, vagt definierade, folkgrupper? Som Hillbillies tex. Främjar det en god kommunikation och demokratisk utveckling av Sverige att klassificera människor på ett nedsättande sätt? 

Det är som vanligt ok när det kommer från de självutnämnt goda.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-13 14:49:55 följande:
    Lakej är ett ord som jag aldrig använder. Vem använder det? Det kan betyda underdånig och fjäskande enligt Wikipedia.
    Det är ju inte en nedsättande term om en viss grupp av människor , det är ju mer en personlighetstyp. 
    Har du inte följt med i tråden? "Alexanderlukas"  använder ordet lakejer mest hela tiden när han beskriver Socialdemokraterna.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-09-13 15:23:37 följande:
    Har du inte följt med i tråden? "Alexanderlukas"  använder ordet lakejer mest hela tiden när han beskriver Socialdemokraterna.
    Jag läser inte alla inlägg i tråden.
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-09-13 15:23:37 följande:
    Och ordet lakejer är ingen generell nedsättande term för socialdemokrater, oavsett hur Alexanderlukas använder ordet. 
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-12 15:04:35 följande:

Nej, det handlar snarare om att högern systematiskt försöker avfärda all kritik mot Israels agerande i Gaza som antisemitism. 

När "Israelkritikerna" använder argument som kommer direkt från antisemitismen och "kritiken" bara riktas mot ett land där majoritetsbefolkningen är judisk så blir det så tydligt vad det faktiskt handlar om att inga krumbukter i världen kan släta över vad det faktiskt handlar om.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-13 15:26:23 följande:
    Och ordet lakejer är ingen generell nedsättande term för socialdemokrater, oavsett hur Alexanderlukas använder ordet. 
    Nähä
    En lakej är ursprungligen en i livré klädd betjänt, särskilt en som tjänstgör vid ett kungligt eller furstligt hov, men ordet används även i överförd bemärkelse om en överdrivet underdånig, fjäskande eller tjänstvillig person, en "krypare" eller en "hantlangare". Ordet kommer från det spanska ordet "lacayo". 

Tycker du att jag använder en nedsättande term om jag beskriver dig som en lakej till 'alexanderlukas'?  jag menar, det är ju inte en generellt nedsättande term för en vagt definierad folkgrupp - eller kanske är det det du menar .. hmmm? 
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-09-13 11:37:14 följande:

Den största delen av SDs väljare bor långt från invandrartäta områden. Hillbillies som inte har daglig eller personlig kontakt med människor från andra kulturer.

Detta ständiga förakt för det Sverige och de väljare som inte tillhör den urbana klassen.
  • Padirac

Det sägs det ja

tror jag ska samla ihop alla pejorativa benämningar på oliktänkande jag läst där.. läser jag dem högt lär jag få tvätta munnen med någonting som neutraliserar svavelsyra så frätande hatet är i allt jag läst där..

Men de självutnämnda onda har kanske fripass...

Rataxes skrev 2025-09-13 15:10:40 följande:
    Det är som vanligt ok när det kommer från de självutnämnt goda.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026