• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 14:07:54 följande:
    Inte alls. Varför skulle vara självklart? Man kanske prioriterar andra frågor, dina etiketter styr inte hur folk röstar.
    Om du prioriterar andra frågor så är du väldigt tyst om dessa. Jag blir väldigt nyfiken på dessa.  

Du kanske lägger din röst på detta parti för att du gillar Åkesson.  Är du medveten om att han i princip aldrig visar sig i riksdagen. Han ´hade 98% frånvaro under 2025.  Han känns inte som en tänkbar statsminister för Sverige. Inte som en tänkbar minister över huvud taget. Eftersom dessa faktisk förväntas var på jobbet.
  • Tow2Mater
    Tyra myra skrev 2026-02-18 14:35:36 följande:
    Det är ju inte ettiketter utan ideologier. Du måste försöka att förstå skillnaden.

Det är faktiskt inte en tävling där man röstar på vinnande laget, utan din röst påverkar många fler än dig själv. 

Nu är det väl för mycket begärt att alla ska sätta sig in i vad partierna står för, därför är det ohederligt att inte gå ut med partiets ideologi.  Man ska inte behöva poäng i statskundskap för att förstå vad partiet man röstar på står för.

Och? Du vet inte vad folk självklart baserar sina röster på. 
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 14:50:03 följande:
    Vi vet att den lågutbildade tenderar att rösta på ett parti som inte ens hjälper dom, och för att de är lättlurade intellektuellt och inte har förmågan att reda ut saklighet och fakta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 14:50:03 följande:
    Ja, inte är det på ideologier de inte känner till i alla fall.
    Tyvärr röstar de på det parti som säger sig kunna sänka bensinpriset mest., eftersom just detta är viktigare än både vård skola och omsorg. För att inte tala om att man röstar på ett parti därför att andra gör det.
  • Tow2Mater
    Tyra myra skrev 2026-02-18 15:11:44 följande:
    Ja, inte är det på ideologier de inte känner till i alla fall.
    Tyvärr röstar de på det parti som säger sig kunna sänka bensinpriset mest., eftersom just detta är viktigare än både vård skola och omsorg. För att inte tala om att man röstar på ett parti därför att andra gör det.
    Men vilken tur vi har frihet att rosta hur vi vill av vilka anledningar vi vill, eller hur. Vore ju hemskt om en diktator-myra skulle kunna diktera villkoren.
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 18:25:13 följande:
    Men vilken tur vi har frihet att rosta hur vi vill av vilka anledningar vi vill, eller hur. Vore ju hemskt om en diktator-myra skulle kunna diktera villkoren.
    Du inser inte ens att det är tvärt om.  Demokratin är så viktig för mig att jag vill att alla ska rösta efter sina värderingar. Då är det viktigt att politiska partier är öppna med sina värderingar och ideologier. Det är inte SD.

Självklart ska de som delar SD:s värderingar rösta på SD. Har aldrig sagt annat. Men jag tycker att de som inte riktigt har klart för sig vad de står för ska ta sig en liten funderare.  Tycker nog inte att det är jag som är odemokratisk här. Däremot är det snudd på detta om man vill tysta mig.
  • Tyra myra
    klyban skrev 2026-02-18 15:04:58 följande:
    Vi vet att den lågutbildade tenderar att rösta på ett parti som inte ens hjälper dom, och för att de är lättlurade intellektuellt och inte har förmågan att reda ut saklighet och fakta.
    Detta är populismens kärna. Man talar om att det är sakfrågor men tyvärr ligger populismen i botten.

Detta är en fara för alla politiska partier. man kan se exempel på detta när man ändrar sin politik efter vad man tror att att väljarna vill ha.

Att gå till val på sakfrågor är inte bra för demokratin.
  • Tow2Mater
    Tyra myra skrev 2026-02-18 19:08:15 följande:
    Du inser inte ens att det är tvärt om.  Demokratin är så viktig för mig att jag vill att alla ska rösta efter sina värderingar. Då är det viktigt att politiska partier är öppna med sina värderingar och ideologier. Det är inte SD.

Självklart ska de som delar SD:s värderingar rösta på SD. Har aldrig sagt annat. Men jag tycker att de som inte riktigt har klart för sig vad de står för ska ta sig en liten funderare.  Tycker nog inte att det är jag som är odemokratisk här. Däremot är det snudd på detta om man vill tysta mig.
    Men nu är du ju där igen. Du kan inte diktera vad som är eller ska vara självklart för någon annan att rösta på och varför. Man kan rösta av många olika anledningar. Du verkar vilja stoppa in alla i små lådor som passar din egen självdefiierade liberala ideologi
  • Meddelande borttaget
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 19:57:57 följande:
    Men nu är du ju där igen. Du kan inte diktera vad som är eller ska vara självklart för någon annan att rösta på och varför. Man kan rösta av många olika anledningar. Du verkar vilja stoppa in alla i små lådor som passar din egen självdefiierade liberala ideologi. 
    Om du jämställer värderingar och ideologier med lådor kan man ju tycka att din låda verkar lite tom.

Den Liberala ideologin är definierad sedan länge. Problemet är att Samhället, problemen och därmed verkligheten har förändrats. Därför måste även Ideologin till en del förändras om den ska överleva.  Som du ju själv säger har den Liberala politiken tappat. Från att en gång varit det största borgliga partiet till att idag nästan vara utplånat.  

Då kan man fråga sig om det inte är på tiden att Liberalismen går före andra partier och tack vare sin ideologis avsaknad av dogmer verkligen kan omforma politiken till att bli ett parti som tar ansvar för kommande generationer och ser de verkliga problemen vi kommer att få tampas med framöver. Det finns sådana ansatser på andra håll i världen. Nu tänker jag inte ha någon större utläggning om detta. Det får du själv forska i ämnet om du är intresserad.

Jag förstår inte hur du kan säga att mina tankar är att diktera för i så fall dikterar alla här på FL vad andra ska tycka. 

Jag konstaterar bara att jag som liberal inte vill se ett Tidö 2.0, Då är alternativet enkelt. Jag röstar på något av de röd/gröna partierna därför att de i olika grad har liberalismen i sitt DNA.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026