Tow2Mater skrev 2026-02-18 19:57:57 följande:
Men nu är du ju där igen. Du kan inte diktera vad som är eller ska vara självklart för någon annan att rösta på och varför. Man kan rösta av många olika anledningar. Du verkar vilja stoppa in alla i små lådor som passar din egen självdefiierade liberala ideologi.
Om du jämställer värderingar och ideologier med lådor kan man ju tycka att din låda verkar lite tom.
Den Liberala ideologin är definierad sedan länge. Problemet är att Samhället, problemen och därmed verkligheten har förändrats. Därför måste även Ideologin till en del förändras om den ska överleva. Som du ju själv säger har den Liberala politiken tappat. Från att en gång varit det största borgliga partiet till att idag nästan vara utplånat.
Då kan man fråga sig om det inte är på tiden att Liberalismen går före andra partier och tack vare sin ideologis avsaknad av dogmer verkligen kan omforma politiken till att bli ett parti som tar ansvar för kommande generationer och ser de verkliga problemen vi kommer att få tampas med framöver. Det finns sådana ansatser på andra håll i världen. Nu tänker jag inte ha någon större utläggning om detta. Det får du själv forska i ämnet om du är intresserad.
Jag förstår inte hur du kan säga att mina tankar är att diktera för i så fall dikterar alla här på FL vad andra ska tycka.
Jag konstaterar bara att jag som liberal inte vill se ett Tidö 2.0, Då är alternativet enkelt. Jag röstar på något av de röd/gröna partierna därför att de i olika grad har liberalismen i sitt DNA.