• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Rataxes
    nattuw skrev 2026-02-15 13:46:56 följande:
    Klirr..
    exakt...
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2026-02-15 10:08:52 följande:

Du har uppenbarligen inte läst ledartexten, vilket i och för sig inte är så konstigt, eftersom jag har svårt att tro att du betalar för att läsa en tidning som du kallar för kräkheter..

Amanda Sokolnicki menar att de återkommande skandalerna kring europeiska kungahus, särskilt kopplingarna mellan Norges kronprinsessa Mette-Marit och sexförbrytaren Jeffrey Epstein,  blottlägger en strukturell svaghet i monarkier. När kungligheter inte kan avsättas politiskt blir systemet sårbart om personer i kungahuset agerar omdömeslöst.

Till skillnad från mer belastade monarkier i andra länder lyfts Victoria, kronprinsessa av Sverige fram som stabil och plikttrogen. Just därför argumenterar skribenten för att hon i ett framtida statsskick skulle passa bättre som folkvald president än som ärftlig drottning. Finands ordning med President lyfts fram som ett gott exempel och särskilt den nuvarande presidenten Alexander Stubb, som idag, betraktas som en landsfader.

Ledaren är alltså ett argument mot monarkin som institution, inte en kritik av Victoria som person,  och mynnar ut i att Victoria hellre borde få flytta in i ett presidentpalats än ett slott.

Fråga: Vad i detta resonemang är du kritisk mot? Om du inte är rojalist borde du rimligen hålla med Sokolnicki till hundra procent.

PS. Jag har läst ledaren och den är bra. Läs den du med!

www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-mette-marit-visar-varfor-victoria-aldrig-borde-bli-drottning/

Risken är överhängande att om svenska folket skulle rösta om president så skulle vi få någon avdankad såssepolitruk typ Margot Wallström eller Mona Sahlin till president. Det dröjer nog ett par generationer innan det är möjligt att införa republik i Sverige, dvs när såsseriets valboskap har träfrack. Tills dess kommer nog Victoria att sköta sitt jobb som framtida statschef alldeles lysande.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2026-02-15 14:03:45 följande:
    Risken är överhängande att om svenska folket skulle rösta om president så skulle vi få någon avdankad såssepolitruk typ Margot Wallström eller Mona Sahlin till president. Det dröjer nog ett par generationer innan det är möjligt att införa republik i Sverige, dvs när såsseriets valboskap har träfrack. Tills dess kommer nog Victoria att sköta sitt jobb som framtida statschef alldeles lysande.
    Monarkin fungerar alldeles utmärkt. Finns ingen anledning att riva det som fungerar. Flera av våra mest stabila och demokratiska länder är konstitutionella monarkier.

En president Sahlin eller Bildt skulle aldrig kunna vara en samlande kraft för hela landet.
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-02-15 14:36:35 följande:
    Monarkin fungerar alldeles utmärkt. Finns ingen anledning att riva det som fungerar. Flera av våra mest stabila och demokratiska länder är konstitutionella monarkier.

En president Sahlin eller Bildt skulle aldrig kunna vara en samlande kraft för hela landet.
    Nu var förslaget att det var Viktoria som skulle bli presiden och förebilden var Finlands president Alexander Stubb..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-15 14:03:45 följande:

Du säger att du inte är rojalist  men allt du skriver skriker ju rojalist. Har du svårt att bestämma dig, eller är det själva demokratitanken som skaver för dig?

• Mentat
    KillBill skrev 2026-02-15 15:29:39 följande:
    Nu var förslaget att det var Viktoria som skulle bli presiden och förebilden var Finlands president Alexander Stubb..
    Jaså? Jag fick ett bestämt intryck av att det handlade om att vi skulle införa republik och Victoria skulle kunna ställa upp i valet. 
  • Rataxes
    Mentat skrev 2026-02-15 14:36:35 följande:

Det har du iofs rätt i, eller president Åkesson, för den delen.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2026-02-15 15:34:21 följande:

Du säger att du inte är rojalist  men allt du skriver skriker ju rojalist. Har du svårt att bestämma dig, eller är det själva demokratitanken som skaver för dig?

Du och ditt parti får väl börja lobba för att avskaffa monarkin. 
    Allvarligt, du tycks ha en förmåga att glömma bort vad folk har skrivit tidigare, jag har så länge jag varit på det här forumet hävdat att man inte ska ha ett system där ämbeten går i arv, att det i dagsläget inte är realistiskt att avskaffa monarkin verkar inte bekymra dig, så länge du får dregla ur dig svammel om vad jag tycker.

För övrigt är ju nepotismen inom ditt parti nästan lika omfattande som monarkin...
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-15 15:43:37 följande:
    Du och ditt parti får väl börja lobba för att avskaffa monarkin. 
    Allvarligt, du tycks ha en förmåga att glömma bort vad folk har skrivit tidigare, jag har så länge jag varit på det här forumet hävdat att man inte ska ha ett system där ämbeten går i arv, att det i dagsläget inte är realistiskt att avskaffa monarkin verkar inte bekymra dig, så länge du får dregla ur dig svammel om vad jag tycker.

För övrigt är ju nepotismen inom ditt parti nästan lika omfattande som monarkin...

Du och Amanda Sokolnicki verkar hur som helst rörande överens om fördelarna med republik.

Du kanske skulle börja läsa tidningen i stället för att posta svavelosande inlägg om vad du tror att den har skrivit om

• Alexanderlukas
    KillBill skrev 2026-02-15 15:54:59 följande:

Du och Amanda Sokolnicki verkar hur som helst rörande överens om fördelarna med republik.

Du kanske skulle börja läsa tidningen i stället för att posta svavelosande inlägg om vad du tror att den har skrivit om

Du menar detsamma som allt ditt killgissande genom åren om vad Henrik Jönsson skulle ha sagt i sina videos?
    Snacka om att kasta ett kilo sten i ett glashus!
    Håll stånd mot kulturvänstern!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026