• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Tyra myra

Har kommit fram till att jag måste sluta läsa dessa trådar då jag faktiskt blir illamående av vissa inlägg. 

Att jag blir så upprörd beror nog på att jag alltid tänkt att dessa skribenter är harmlösa men vid närmare eftertanke inser jag att dessa harmlösa individer är extremt indoktrinerade och kan liknas vid MAGA rörelsen i USA. 

De läser bara vad de vill läsa och hör bara vad det vill höra. Dessutom är de fast övertygade om att de är vinnare. 

Man kan fråga sig vinnare i vad? och vad består vinsten av?

Som tur är har vi ett valsystem som gör att ett parti som SD aldrig kommer att komma till makten i vår riksdag. Nu upprörs nog vissa läsare och går igång med att gammelpartierna förlorar väljare hela tiden men märk väl, demokratiska val är ingen tävling.  Nu har många även Tidö-partiernas väljare upptäkt vad det vill säga att följa med i SD:s ledband. Bara tanken att utvisa en 7 månaders baby utan sina föräldrar visar hur synisk denna politik är. Man räknar liksom med att föräldrarna ska följa med sina utvisade barn.

Om det finns någon som tror att politikerna inte var fullt insatta i vad lagarna  som styr detta skulle innebära är inte lovligt naiva. Självklar var de medvetna om detta. 

Jag blir illamående av den brist på medkänsla som normaliseras allt mera i vårt samhälle. Och jag kommer alltid att kämpa mot den. 

Kom inte och säg att detta uppvägs av enskilda händelser och av enskilda individers missgärningar.  I så fall hur uppväger ni alla missgärningar  enskilda SD medlemmarna i har på sina samveten? 

Ni kommer att förlora tävlingen men medmänskligheten och solidariteten kommer att vinna valet,.

Men jag lägger ner. 

• Anonym (Antiextremist)
    Tyra myra skrev 2026-02-15 19:02:14 följande:

Har kommit fram till att jag måste sluta läsa dessa trådar då jag faktiskt blir illamående av vissa inlägg. 

Att jag blir så upprörd beror nog på att jag alltid tänkt att dessa skribenter är harmlösa men vid närmare eftertanke inser jag att dessa harmlösa individer är extremt indoktrinerade och kan liknas vid MAGA rörelsen i USA. 

De läser bara vad de vill läsa och hör bara vad det vill höra. Dessutom är de fast övertygade om att de är vinnare. 

Som tur är har vi ett valsystem som gör att ett parti som SD aldrig kommer att komma till makten i vår riksdag. Nu upprörs nog vissa läsare och går igång med att gammelpartierna förlorar väljare hela tiden men märk väl, demokratiska val är ingen tävling.  Nu har många även Tidö-partiernas väljare upptäkt vad det vill säga att följa med i SD:s ledband. Bara tanken att utvisa en 7 månaders baby utan sina föräldrar visar hur synisk denna politik är. Man räknar liksom med att föräldrarna ska följa med sina utvisade barn.

Om det finns någon som tror att politikerna inte var fullt insatta i vad lagarna  som styr detta skulle innebära är inte lovligt naiva. Självklar var de medvetna om detta. 

Jag blir illamående av den brist på medkänsla som normaliseras allt mera i vårt samhälle. Och jag kommer alltid att kämpa mot den. 

Kom inte och säg att detta uppvägs av enskilda händelser och av enskilda individers missgärningar.  I så fall hur uppväger ni alla missgärningar  enskilda SD medlemmarna i har på sina samveten? 

Ni kommer att förlora tävlingen men medmänskligheten och solidariteten kommer att vinna valet,.

Men jag lägger ner. 

Tack för att du satte ord på det så tydligt. Jag känner precis likadant, det är skrämmande hur snabbt empati och medmänsklighet har börjat framstå som "dåligt". Att vissa diskussioner får en att må illa säger egentligen mest om hur långt vi har förflyttat gränserna för vad som accepteras som normalt. Extremister är avskyvärda varelser. Vi måste fortsätta stå upp för det mänskliga, oavsett hur tröttsamt det ibland känns.
  • Anonym (Antiextremist)

"Det blev en hejdundrande valfläskbudget 2026. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har låtit mer än hälften av reformutrymmet gå till sänkt skatt. Stora ofinansierade satsningar har gjorts för Sveriges allra rikaste.

Så nu finns det minsann inga pengar kvar till välfärden kommande år, lät Svantesson meddela i fredags. Reformutrymmet för hela nästa mandatperiod är i princip slut. Det är färdigsatsat, menade hon.

Pressträffen hölls 08.45 och osade av ekonomisk bakfylla."

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-16 00:31:16 följande:
    Tack för att du satte ord på det så tydligt. Jag känner precis likadant, det är skrämmande hur snabbt empati och medmänsklighet har börjat framstå som "dåligt". Att vissa diskussioner får en att må illa säger egentligen mest om hur långt vi har förflyttat gränserna för vad som accepteras som normalt. Extremister är avskyvärda varelser. Vi måste fortsätta stå upp för det mänskliga, oavsett hur tröttsamt det ibland känns.
    Gäller det även vänsterextremister?
  • Rataxes
    Mentat skrev 2026-02-16 09:01:54 följande:
    Det existerar inga vänsterextremister, det är ett högerextremt och sionistiskt påhitt.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2026-02-16 09:01:54 följande:
    Det gäller alla antidemokratiska och våldsbejakande extremister. Att protestera mot folkmord i Gaza tex är inte extremism. Trump, Orban, SD, Israels regering är tex antidemokratiska högerextremister.

Hotet från högerexttemister är större i Sverigev än hotet från vänsterextremister. 

• Mentat
    Rataxes skrev 2026-02-16 09:11:17 följande:
    Det existerar inga vänsterextremister, det är ett högerextremt och sionistiskt påhitt.
    Det beror nog också på hur man definierar begreppet "extrem"
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2026-02-16 10:50:33 följande:
    Det beror nog också på hur man definierar begreppet "extrem"
    Sionister och högerextremister propagerar för atr tex protester mot folkmord i Gaza ska anses vara extremistiska och även som stöd till Hamas. Det är sjäkvklart löjligt. Att stå upp mot folkmord och slakt av oskyldiga civila är en mänsklig reflex, ett uttryck för den djupaste formen av empati. Att värna liv, rättvisa och värdighet är själva kärnan i medmänsklighet.

I en värld som vänder bort blicken mitt under pågående folkmord, krävs mod för att se. Det krävs ännu mer mod för att tala. Och det krävs sann styrka för att stå kvar, även när det blåser kallt av likgiltighet. Att höja rösten för de oskyldiga barnen, som mördas systematiskt att kräva ansvar, att vägra acceptera tystnad, det är vackert och det är rätt.

Och sedan finns de andra, de som tycker att åttaåriga barn är terrorister, de som ljuger och stödjer Israel för att dölja folkmord, de som hatar oss som tycker att oskyldiga civila inte ska svältas och dödas, de som hatar journalister som skriver sanningen om Israel brott mot mänskligheten.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-16 11:10:23 följande:
    Sionister och högerextremister propagerar för atr tex protester mot folkmord i Gaza ska anses vara extremistiska och även som stöd till Hamas. Det är sjäkvklart löjligt. Att stå upp mot folkmord och slakt av oskyldiga civila är en mänsklig reflex, ett uttryck för den djupaste formen av empati. Att värna liv, rättvisa och värdighet är själva kärnan i medmänsklighet.

I en värld som vänder bort blicken mitt under pågående folkmord, krävs mod för att se. Det krävs ännu mer mod för att tala. Och det krävs sann styrka för att stå kvar, även när det blåser kallt av likgiltighet. Att höja rösten för de oskyldiga barnen, som mördas systematiskt att kräva ansvar, att vägra acceptera tystnad, det är vackert och det är rätt.

Och sedan finns de andra, de som tycker att åttaåriga barn är terrorister, de som ljuger och stödjer Israel för att dölja folkmord, de som hatar oss som tycker att oskyldiga civila inte ska svältas och dödas, de som hatar journalister som skriver sanningen om Israel brott mot mänskligheten.
    .... och likväl var du knäpptyst inför folkmordet i Sudan och det i Tigray för att inte tala om Jemen.

Läsare kan dra sina egna slutsatser.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2026-02-16 11:32:59 följande:
    .... och likväl var du knäpptyst inför folkmordet i Sudan och det i Tigray för att inte tala om Jemen.

Läsare kan dra sina egna slutsatser.
    😄😄😄 Så patetiskt att du inte har sakliga argument att komma med. Så för att kunna protestera mot folkmord i Gaza måste man samtidigt protestera mot alla andra krigsbrott som har hänt i hela världen? Den logiken finns nog bara hos sionister. Gäller det samma för Ryssland, Iran, USA och andra? 😄 Det är kanske bäst att helt öppet säga att det är förbjudet att kritisera Israel överhuvudtaget?
  • klyban

Men jag lägger ner. 

Det är deras syfte också och göra dig arg och vandra dig mot polarisering, för polarisering är ett verktyg fascism använder för locka till sig nya som är lättlurade.

Mitt råd är vara saklig och faktabärande, men med en dryghet som de inte klarar av och att de då ser bortgjorda ut.
    För det är det dom absolut inte vill se ut som = Bortgjorda.

Personligen tycker jag det mesta som kommer ur dessa är mediokra, men liten eller ingen saklighet eller fakta.
    Och att deras diskussionsteknik svårt lättgenomskådade, och när det blir riktigt komiskt, det är när dom ska projicera sin egen extremism på andra.
    Och hur de försöker inbilla sig själva ingen märker.

Rataxes skrev 2026-02-16 09:11:17 följande:

Visst finns det vänsterextrema, men de är så få så ingen förstår vad de har för bäring i en diskussion ens.

Och ändå hör vi en del från trumpnissarna som påstår alla som inte håller med dom är vänsterextrema(Men få går på den, då den som vet lite om politik vet det är en lögn.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-02-15 17:09:23 följande:
    Den drömmen får du aldrig uppleva. 
    Inte min dröm. Jag är rojalist.
  • nattuw

Men jag lägger ner. 

När alla inte håller med, anklaga dem för att vara nazister och byt omgivning...
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2026-02-16 19:43:00 följande:
    När alla inte håller med, anklaga dem för att vara nazister och byt omgivning...
    Jag anklagar ingen för att vara nazist som inte själv sagt att de är det. Detsamma gäller fascist vilket stora delar av SD:s kärna säger sig vara. Att SD är Nationalistiskt och konservativt är väl vad man gärna vill gå ut med. 

Man kanske kan utgå från att röstar man på SD har man inga större problem med nazism, fascism eller nationalism. 

Själv är jag raka motsatsen, vilket ni tycks tro är detsamma som att vara orsaken till flyktingkrisen 2014.  Flyktingar skapas av krig och ofred inte av liberaler. 

Jag har social/liberala värderingar vilket verkar vara väldigt provocerande här-

Om du inte upptäckt det redan diskuterar man i ett diskussionsforum. Något som några få ägnar sig åt här.
  • Anonym (Antiextremist)
    Den moderata finansministern Elisabet Svantesson meddelar att pengarna är slut. Efter att på tre korta år ha skuldsatt hela svenska folket är ladorna tomma.

Idag levererar Finanspolitiska rådet den mest brutala sågningen av någon regerings finanspolitik i modern tid.

Sverige har de senaste åren haft bland de sämsta tillväxtsiffrorna i Europa. Arbetslösheten har skenat och välfärden har urholkats. Tidö-Regeringen kommer att lämna efter sig en strukturellt underfinansierad sjukvård.

Nu återstår bara efterskalvet. Men det drabbar inte dem själva. Det drabbar vanligt folk, som får betala priset för en kreditkortspolitik som inte levererade.

Sverige behöver en regering som orkar göra det som krävs för ekonomin, som gör Sverige rikare och bygger den svenska välfärdsmodellen starkare. Sverige behöver en röd-grön regering.
  • klyban
    Tyra myra skrev 2026-02-16 21:00:08 följande:
    Jag anklagar ingen för att vara nazist som inte själv sagt att de är det. Detsamma gäller fascist vilket stora delar av SD:s kärna säger sig vara. Att SD är Nationalistiskt och konservativt är väl vad man gärna vill gå ut med. 

Man kanske kan utgå från att röstar man på SD har man inga större problem med nazism, fascism eller nationalism. 

Själv är jag raka motsatsen, vilket ni tycks tro är detsamma som att vara orsaken till flyktingkrisen 2014.  Flyktingar skapas av krig och ofred inte av liberaler. 

Jag har social/liberala värderingar vilket verkar vara väldigt provocerande här-

Om du inte upptäckt det redan diskuterar man i ett diskussionsforum. Något som några få ägnar sig åt här.
    Flyktingarna från Syrien startade inte med krig, utan en klimatkris som skedde i ett område i Syrien och där marken blev obrukbar pga klimatförändringar och att de sen flyttade in till ständerna och det var där slitningarna började och som sen följdes upp med krig och att de flydde för deras liv.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw

0

Det politiska propagandaspammande för Socialdemokraterna, mot regeringen och mot Israel är onekligen en hämsko för ett diskussionsforum.
  • nattuw
    Det är problemet med att röra sig utanför sin egen komfortzon, människor håller inte alltid med.
  • klyban
    nattuw skrev 2026-02-17 15:53:53 följande:

0

Det politiska propagandaspammande för Socialdemokraterna, mot regeringen och mot Israel är onekligen en hämsko för ett diskussionsforum.

Vad är propaganda?
    Att ge sitt partiprogram via såna som alla kan se är kopplade till såssarna?

Propaganda är mer SD hemliga trollfabriker och politik de inte vågar stå för själva.
    Men då är det helt plötsligt okey med propaganda, fromleri är underbart.

• Anonym (Antiextremist)
    Tidöpartierna är enligt mig minst bra för en vanlig svensk av flera skäl:

De försämrar trygghetssystemen
    När regeringen sänker a-kassan och försörjningsstödet tappar arbetslösa flera tusenlappar i månaden. Det slår direkt mot vanliga familjer som redan kämpar med hyror, matpriser och räntor.

De ökar klyftorna i samhället
    Kritiken från fack, forskare och civilsamhälle är att höger-politiken gör de svagaste ännu mer utsatta, samtidigt som de som redan har det bra får det ännu bättre. Ett samhälle med större skillnader blir otryggare för alla, även för den "genomsnittlige" löntagaren.

Välfärden halkar efter
    Samtidigt som fler väntar längre än vårdgarantin på operationer och vård, har regeringen prioriterat annat framför att stärka vården. För en vanlig svensk är fungerande sjukvård viktigare än skattesänkningar för de rikaste.

De har inte folkets fulla förtroende
    Opinionsmätningar visar att en majoritet av svenskarna lutar åt andra partier, och många tycker att landet är på väg åt fel håll med ökande arbetslöshet och fattigdom.

Kort sagt: för en genomsnittlig svensk som vill ha trygg inkomst, stabil välfärd och ett rättvist samhälle känns Tidöpartiernas politik mer som en risk än en hjälp.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026