• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2026-02-18 19:57:57 följande:
    Men nu är du ju där igen. Du kan inte diktera vad som är eller ska vara självklart för någon annan att rösta på och varför. Man kan rösta av många olika anledningar. Du verkar vilja stoppa in alla i små lådor som passar din egen självdefiierade liberala ideologi. 
    Läs vad jag skriver.  Jag skriver vad jag tänker rösta på och varför.  Det är knappast att diktera
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-02-18 20:05:49 följande:

Du bör ha i åtanke att tyra myra är liiite bättre, liiite smartare och liiite klokare än oss andra skribenter.
    Förövrigt så har ju h*n sagt vid flera tillfällen att h*n ska rösta vänster och på Socialdemokraterna i riksdagsvalet. 

Äntlingen har rätt i allt du skrev. 
  • Rataxes
    Tyra myra skrev 2026-02-18 20:25:58 följande:
    Om du jämställer värderingar och ideologier med lådor kan man ju tycka att din låda verkar lite tom.

Den Liberala ideologin är definierad sedan länge. Problemet är att Samhället, problemen och därmed verkligheten har förändrats. Därför måste även Ideologin till en del förändras om den ska överleva.  Som du ju själv säger har den Liberala politiken tappat. Från att en gång varit det största borgliga partiet till att idag nästan vara utplånat.  

Då kan man fråga sig om det inte är på tiden att Liberalismen går före andra partier och tack vare sin ideologis avsaknad av dogmer verkligen kan omforma politiken till att bli ett parti som tar ansvar för kommande generationer och ser de verkliga problemen vi kommer att få tampas med framöver. Det finns sådana ansatser på andra håll i världen. Nu tänker jag inte ha någon större utläggning om detta. Det får du själv forska i ämnet om du är intresserad.

Jag förstår inte hur du kan säga att mina tankar är att diktera för i så fall dikterar alla här på FL vad andra ska tycka. 

Jag konstaterar bara att jag som liberal inte vill se ett Tidö 2.0, Då är alternativet enkelt. Jag röstar på något av de röd/gröna partierna därför att de i olika grad har liberalismen i sitt DNA.
    Förklara gärna hur du hittar liberalism i ett endast till namnet reformerat kommunistparti.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2026-02-18 20:42:36 följande:
    Förklara gärna hur du hittar liberalism i ett endast till namnet reformerat kommunistparti.

Absolut,  Rataxes ? det är faktiskt en av de mer intressanta sakerna med svensk politisk idéhistoria. Socialdemokraterna har alltid varit en hybridrörelse, och delar av liberalismen har funnits inbyggda i partiets själ sedan starten. Men vilka delar, och hur, har varierat över tid.

Socialdemokraterna har länge burit upp centrala delar av den politiska liberalismen:

Demokrati och allmän rösträtt
    SAP var drivande i kampen för parlamentarism och rösträttsreformer.

Rättsstat och maktdelning
    Partiet har försvarat oberoende domstolar, föreningsfrihet, pressfrihet.

Individens fri- och rättigheter
    Exempel: religionsfrihet, yttrandefrihet, minoritetsskydd.

Detta är klassisk liberalism i politisk mening.

SAP har accepterat och integrerat:

Marknadsekonomi som grundstruktur
    Sedan 1930-talet har partiet inte försökt avskaffa marknaden, utan reglera den.

Privat ägande
    Även om kooperation och statligt ägande har kompletterat det privata.

Konkurrens inom vissa sektorer
    Exempel: telekom, energi, transporter.

SAP har däremot avvisat:

Laissez-faire-liberalism
    Fri marknad utan reglering har aldrig varit partiets linje.

Minimal stat
    Socialdemokratin bygger på en aktiv stat som omfördelar och styr.

Ja. Socialdemokraterna har betydande inslag av politisk och social liberalism, men inte av ekonomisk nyliberalism.

Det är just denna blandning som gjort svensk socialdemokrati unik i Europa.

Per Albin Hansons Folkhemsbygge är präglat av liberalismens tankar

• Alexanderlukas
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-18 20:33:44 följande:
    Äntlingen har rätt i allt du skrev. 
    Tumme upp på den Tomte
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2026-02-18 21:04:54 följande:

Absolut,  Rataxes ? det är faktiskt en av de mer intressanta sakerna med svensk politisk idéhistoria. Socialdemokraterna har alltid varit en hybridrörelse, och delar av liberalismen har funnits inbyggda i partiets själ sedan starten. Men vilka delar, och hur, har varierat över tid.

Socialdemokraterna har länge burit upp centrala delar av den politiska liberalismen:

Demokrati och allmän rösträtt
    SAP var drivande i kampen för parlamentarism och rösträttsreformer.

Rättsstat och maktdelning
    Partiet har försvarat oberoende domstolar, föreningsfrihet, pressfrihet.

Individens fri- och rättigheter
    Exempel: religionsfrihet, yttrandefrihet, minoritetsskydd.

Detta är klassisk liberalism i politisk mening.

Privat ägande
    Även om kooperation och statligt ägande har kompletterat det privata.

Konkurrens inom vissa sektorer
    Exempel: telekom, energi, transporter.

SAP har däremot avvisat:

Laissez-faire-liberalism
    Fri marknad utan reglering har aldrig varit partiets linje.

Minimal stat
    Socialdemokratin bygger på en aktiv stat som omfördelar och styr.

Ja. Socialdemokraterna har betydande inslag av politisk och social liberalism, men inte av ekonomisk nyliberalism.

Det är just denna blandning som gjort svensk socialdemokrati unik i Europa.

Per Albin Hansons Folkhemsbygge är präglat av liberalismens tankar

Är socialdemokraterna ett till namnet reformerat kommunistparti? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-02-18 21:10:03 följande:
    Tumme upp på den Tomte
    Du har verkligen gjort nonsens till en konstform.🤡
  • Alexanderlukas
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-18 21:33:06 följande:
    Du har verkligen gjort nonsens till en konstform.🤡
    Ja.... Måste sluta titta på dina inlägg Skål
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Mentat
    [...]

[...]
    Du var inte med på 70-talet, eller hur? "Med löntagarfonder tar vi över successivt" hette det då.

Kampen mot dem och för marknadsekonomin var nog den enda gång jag kan minnas att borgerligheten faktiskt gick ut och demonstrerade i stort antal.
  • FuckGoggleAskMe
    Mentat skrev 2026-02-18 21:44:03 följande:
    Du var inte med på 70-talet, eller hur? "Med löntagarfonder tar vi över successivt" hette det då.

Kampen mot dem och för marknadsekonomin var nog den enda gång jag kan minnas att borgerligheten faktiskt gick ut och demonstrerade i stort antal.
    Jag demonstrerade mot löntagarfonder i Umeå! Vi var ganska många. 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026