• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-03-03 22:47:48 följande:

Visst är det skoj att provocera högersympatisörer i tråden genom att dela bilder på moderata ministrar som poserar med företrädare för den iranska regimen. 

Jag tror de flest blir mer uttråkad än provocerad. Du borde lära dig av hur ståuppkomiker jobbar när de vill provocera.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2026-03-06 12:44:46 följande:
    Moraliskt och politiskt hyckleri att stå upp mot terrorism. Jag så kan du ju uppenbarligen också se på saken.
    Om du inte manipulerade och klippte bort andra hälften av min kommentar skulle du kanske förstå.

"....Genom att blunda för Israels ockupation och folkrättsbrott normaliserar de fascism, kolonialism, imperialism och krigshets. Det verkliga hotet mot global säkerhet är västlig arrogans som sätter sig över lagen och kräver tystnad inför egna brott."
  • Alexanderlukas

Glöm inte att Ygeman tillsammans med Strandhäll och Morgan tillhör det absoluta bottenskiktet inom Socialdemokratin. 

Så ha inte för stora förhoppningar om dem!

Rataxes skrev 2026-03-06 10:20:37 följande:

Ibland säger en tweet mer än tusen ord.
    Obegripligt att Ygeman varit minister i Sverige.

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-03-06 13:50:42 följande:

Glöm inte att Ygeman tillsammans med Strandhäll och Morgan tillhör det absoluta bottenskiktet inom Socialdemokratin. 

Så ha inte för stora förhoppningar om dem!

Och ändå berättar bilden att kanske det inte är så prioriterat med ta hem svenskarna.

Måste säga när jag först hörde deras nonchalans över dessa svenskar, så undrade jag direkt varför då.
    Och varför inte bara säga "vi vet inte i nu läget hur vi ska lösa detta och ta hem de som vill åka hem, men vi arbetar på det.".

Förstår faktiskt inte varför de inte säkrade sig så, för vi alla förstår det är en komplicerad fråga.
    Varför inte då berätta att det är?
    Rädda att se svaga ut, men som de istället såg ut som var ju tragiskt lååångt mer tragiskt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Intressant att komma hem för svenskarna kostar EXTREMA summor.
    Är detta vad vår Regering tycker är okey?

Försökte inbilla mig att man ville hjälpa svenskar, inte skinna dom på pengar.
    Kanske glass är viktigare än svenskar för Regeringen och Kristersson?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Antiextremist)
    Det finns omfattande belägg för att Sverigedemokraterna sprider intolerans och därmed splittring i det svenska samhället. Flera granskningar och rapporter visar att SD-s företrädare mycket ofta uttrycker sig rasistiskt särskilt mot muslimer och andra minoriteter.

Avslöjanden visar dessutom att SD aktivt driver anonyma konton och trollfabriker i sociala medier, där de sprider budskap som syftar till att ställa grupper mot varandra och försvaga förtroendet för demokratiska institutioner och medier. Denna typ av kommunikation och strategi har, enligt oberoende granskningar, likheter med utländska påverkansoperationer, och pekas ut som ett hot mot den svenska demokratin och samhällsgemenskapen. SD är med andra ord ett hot mot Sverige.

• klyban
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-03-07 17:28:34 följande:
    Det finns omfattande belägg för att Sverigedemokraterna sprider intolerans och därmed splittring i det svenska samhället. Flera granskningar och rapporter visar att SD-s företrädare mycket ofta uttrycker sig rasistiskt särskilt mot muslimer och andra minoriteter.

Avslöjanden visar dessutom att SD aktivt driver anonyma konton och trollfabriker i sociala medier, där de sprider budskap som syftar till att ställa grupper mot varandra och försvaga förtroendet för demokratiska institutioner och medier. Denna typ av kommunikation och strategi har, enligt oberoende granskningar, likheter med utländska påverkansoperationer, och pekas ut som ett hot mot den svenska demokratin och samhällsgemenskapen. SD är med andra ord ett hot mot Sverige.

Polarisering är viktiga verktyg för högerextremismen, och sen försöker dom projicera detta på sina politiska motståndare i hopp om att de nappar och blir också polariserade.

Och deras trollfabriker fanns ju inte, så det är ju ett lögnare parti också, och man inser de har politik de intar har en ryggrad och stå för.

Det som får mig skratta otroligt med den, det är att de sen ska kontra med att såssarna har visst plattformar/media som ger politiska budskap.
    Men en liten mini mini skillnad att alla kan kolla upp vem som står bakom, och innan Tv4 utmärkta grävning ko, så hade dom ljugit i över ett decennium och gömt sig.

Och vad gjorde såssarna när det visade två hade tagit eget initiativ, jo, de tog dom direkt i örat och sade sluta eller åker ni ut.
    Det är lite skillnad mot jimbos svar, som svarade med att han skulle utöka trollverksamheten.

Med SD får man ändlöst med lögner, och de säger de ska göra det bättre för arbetaren, låg inkomsttagarna och fattiga, men tittar man på politiken så har dom röstat för göra det värre för dom.
    Och sen har dessa mage att klaga på ekonomin och fast de röstat för att göra det sämre rent praktiskt.

• klyban

LoL, det kallar det för swish-planet nu :lol:

Och än mer komiskt när passagerare ser hur väl andra länders medborgare blir behandlade.

Så kommer en fåne från regeringen och säger att de ska sluta klaga och för det finns de som har det värre.
    Men betalar man så enorma summor, ja, då har man faan mig rätt och kräva något, och som har precis ingenting om andras lidande och göra.

hade däremot regeringen betalat för kalaset, ja, då hade jag kunnat hålla med om att de borde vara tysta och tacksamma istället.(Sorgligt en regering agerar så.)

• Tyra myra

Ibland kan det vara nyttigt att vara från sociala media ett tag.  När man läser och skriver här blir verklighetsuppfattningen lite mera inskränkt och tyvärr tappar man lite av sammanhangen.
    Det har skrivits här om huruvida S eller M varit mest/minst kritiska till mullorna i Iran.  Något jag inte alls förstår meningen med.  Utrikespolitik och diplomati hör intimt samman och ingen ting är mera sant än att man måste upprätthålla kontakten med de regimer man är kritisk mot om man vill förändra den. Något som både S och M gjort, fast kanske på lite olika sätt, inget som motsätter varandra.

Däremot har nog S politiker något mera tydliga i sina uttalanden här hemma än vad M traditionellt varit.

Man kan inte på något sätt jämföra våra Europeiska demokratiers utrikespolitik med Trump eller Putins. För dessa är det maktmedel som gäller och ambitionen är att utöka sina maktsfärer. De har inga som hels ambitioner  att stödja demokratin i Iran.

Jag tror verkligen inte att S och M har olika syn på den Iranska regimen. 

När man sen blandar in Israel i ekvationen och drar paralleller med Svensk inrikes politik så tappar man helt koncepten. 

Som jag ser det har vi fått en helt annan värld sedan Trump gick från den regel bestämda världsordningen. Det innebär att man släpper loss krafter som tidigare hållits i schack. Vi har fiender som står mot varandra likt under världskrigen och diplomatin fungerar allt sämre. 

Att partier som SD inte riktigt vet viket ben de ska stå på visar bara på sanningen att SD är ett populistiskt missnöjesparti  som desperat försöker hitta sin plats i världspolitiken genom att stödja Israel.

Som jag ser det vore det  ett stort misstag att ge detta parti något som helst inflytande över utrikespolitiken.

• nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-03-06 12:47:28 följande:
    Om du inte manipulerade och klippte bort andra hälften av min kommentar skulle du kanske förstå.
    Jag har läst en del av dina inlägg.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2026-03-08 14:33:01 följande:

Som jag ser det har vi fått en helt annan värld sedan Trump gick från den regel bestämda världsordningen. Det innebär att man släpper loss krafter som tidigare hållits i schack. Vi har fiender som står mot varandra likt under världskrigen och diplomatin fungerar allt sämre. 

Det har aldrig existerat någon regelbestämd världsordning. Ryssland, Kina, Iran, USA med flera har alltid skapat sina egna regler. Det som tidigare hållit de flesta i schack och tvingat dem att spela efter västvärldens spelregler är pax americana. När USA inte längre har förmågan eller viljan att upprätthålla en global dominans så är det slut med dagens världsordning.
  • Rataxes

Vill man verkligen från vänsterhåll ha en sån här kretin som statsminister?

Bild

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • klyban
    Rataxes skrev 2026-03-10 12:59:52 följande:

Vill man verkligen från vänsterhåll ha en sån här kretin som statsminister?

jaha?

Och vi har inget behov av kärnvapen på något sätt, och det är EXAKT som maggan säger och att Europa har nog av dom för bomba bort skiten, både i ryssland och här.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026