• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2026-02-27 18:34:35 följande:

Schweiz

** Schweiz har extremt dyra dagisavgifter; ofta kostar en heltid ca 2 500?3 000 CHF per barn/månad om man inte får subventioner.
    Inga subventioner av dagisavgifter beroende på inkomstnivåer i Schweiz?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2026-02-27 23:34:26 följande:
    Inga subventioner av dagisavgifter beroende på inkomstnivåer i Schweiz?
    Det finns subventioner för lågavlönade. Från fyra års ålder finns också kostnadsfri Kindergarten , som dock bara är halvdagar. Många jobbar därför bara halvtid. eller kompletterar med en barnflicka eller mormor  som tar eftermiddagen. 
  • KillBill

Vissa här i tråden verkar tro att vi kan göra som Singapore eller Schweiz med samma resultat men låt oss vara realistiska: Sverige är inte ett litet alpland eller en stadsstat. Vi måste hålla igång vägar, järnvägar och välfärd över ett land som är elva gånger större än Schweiz och 600 gånger större än Singapore,  med ungefär lika många eller dubbelt så många invånare..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Alexanderlukas
    KillBill skrev 2026-02-28 09:53:48 följande:

Vissa här i tråden verkar tro att vi kan göra som Singapore eller Schweiz med samma resultat men låt oss vara realistiska: Sverige är inte ett litet alpland eller en stadsstat. Vi måste hålla igång vägar, järnvägar och välfärd över ett land som är elva gånger större än Schweiz och 600 gånger större än Singapore,  med ungefär lika många eller dubbelt så många invånare..

Och vissa här i tråden tycker alltså att man inte ska jämföra Sverige och Schweiz till ytan. Det må så vara men Schweiz består till 60% av berg och väldigt höga bergstoppar. 
    Utöver det har man sprängt massor av vägar genom bergen och skapat milslånga tunnlar, där vissa  vägar dessutom är motorvägar.
    Sen krävs det underhåll av vägarna uppe på alptopparna med asfaltering mm, vilket kostar pengar och resurser.

Minns någon fiaskot vid Hallandsåsen?
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2026-02-28 10:09:03 följande:
    Och vissa här i tråden tycker alltså att man inte ska jämföra Sverige och Schweiz till ytan. Det må så vara men Schweiz består till 60% av berg och väldigt höga bergstoppar. 
    Utöver det har man sprängt massor av vägar genom bergen och skapat milslånga tunnlar, där vissa  vägar dessutom är motorvägar.
    Sen krävs det underhåll av vägarna uppe på alptopparna med asfaltering mm, vilket kostar pengar och resurser.

Minns någon fiaskot vid Hallandsåsen?
    Som sagt, Sverige är 11 gånger  större än Schweiz och det handlar inte bara om infrastrukt, att upprätthålla välfärden på en yta som är 11 gånger större kostar förstås enormt mycket mer..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    Tyra myra skrev 2026-02-27 19:14:32 följande:
    Nog hade jag mina aningar och det är stort av dig att ge svar på mina frågor. 
    Vi befinner oss långt från varandra när det gäller politisk åskådning men det innebär ju inte att vi kan föra en diskussion utifrån detta.

Jag tror på att vi behöver ramar i tillvaron att känna oss fria inom.   Jag tror inte att vi kan känna oss trygga om vi inte känner till ramarna eller systemet vi lever i.

Det sägs att Libertarianer tror på människan men i dina kommentarer och inlägg verkar du ha helt motsatt uppfattning. Hur kommer detta sig?
    När någon beter sig ok mot mig svarar jag gärna på frågor, du brukar vara ok, om jag varit oförskämd mot just dig ber jag så mycket om ursäkt.
    När folk kallar mig blåbrun, fascist, sionistkramare eller värre åker taggarna ut, och vederbörande får samma tillbaka eller.ignoreras.

Som libertarian tror jag på människors förmågor att styra sina liv, utan inblandning från staten, vars roll enligt.mig är att upprätthålla lag och ordning, och skydda befolkningen från yttre och inre hot. Dvs polis, rättsväsende, militärt och civilt försvar, samt utrikespolitik. Resten kan civilsamhället, dvs medborgarna sköta själva till stor del.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • klyban
    Rataxes skrev 2026-02-28 10:28:45 följande:
    När någon beter sig ok mot mig svarar jag gärna på frågor, du brukar vara ok, om jag varit oförskämd mot just dig ber jag så mycket om ursäkt.
    När folk kallar mig blåbrun, fascist, sionistkramare eller värre åker taggarna ut, och vederbörande får samma tillbaka eller.ignoreras.

Som libertarian tror jag på människors förmågor att styra sina liv, utan inblandning från staten, vars roll enligt.mig är att upprätthålla lag och ordning, och skydda befolkningen från yttre och inre hot. Dvs polis, rättsväsende, militärt och civilt försvar, samt utrikespolitik. Resten kan civilsamhället, dvs medborgarna sköta själva till stor del.

Men du anser ju att opartiskhet, saklighet och fakta och när det används är att den användaren beter sig illa mot dig som användare i en diskussion.

Det är få användare som har lika mycket fel som du har.
    Eller hur du försöker låtsas bort medborgerlig samlings skandaler.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Alexanderlukas

Som en socialdemokrat sa i en annan tråd. Det viktigaste är inte vem som säger något, utan vad som sägs Tomte

Håll stånd mot kulturvänstern!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026