• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-28 10:28:45 följande:
    När någon beter sig ok mot mig svarar jag gärna på frågor, du brukar vara ok, om jag varit oförskämd mot just dig ber jag så mycket om ursäkt.
    När folk kallar mig blåbrun, fascist, sionistkramare eller värre åker taggarna ut, och vederbörande får samma tillbaka eller.ignoreras.

Som libertarian tror jag på människors förmågor att styra sina liv, utan inblandning från staten, vars roll enligt.mig är att upprätthålla lag och ordning, och skydda befolkningen från yttre och inre hot. Dvs polis, rättsväsende, militärt och civilt försvar, samt utrikespolitik. Resten kan civilsamhället, dvs medborgarna sköta själva till stor del.

Tack för ett anständigt inlägg av dig. När det gäller libertarianismen upplever jag ofta att de som gillar den bara fokuserar på fördelarna, men är tysta om baksidorna.

Hur ser du på några av de mer problematiska delarna?

Tror du inte att risken för våld och otrygghet skulle öka om nästan vem som helst fick bära vapen fritt?

Tror du inte att en legalisering av all narkotika och prostitution kan leda till fler sociala och hälsorelaterade problem?

Vad tänker du om att den sjukvårdspolitik som libertarianismen förespråkar leder till att fattiga medborgare nekas livsviktig behandling, t.ex. tumörbehandlingar?

En annan sak jag ofta lagt märke till, på till exempel Twitter, är att libertarianer ofta talar om tillit till medmänniskor men samtidigt, så ofta, sprider hat och misstro mot andra. Vad beror det på?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    KillBill skrev 2026-02-28 11:02:10 följande:

Tack för ett anständigt inlägg av dig. När det gäller libertarianismen upplever jag ofta att de som gillar den bara fokuserar på fördelarna, men är tysta om baksidorna.

Hur ser du på några av de mer problematiska delarna?

Tror du inte att risken för våld och otrygghet skulle öka om nästan vem som helst fick bära vapen fritt?

Tror du inte att en legalisering av all narkotika och prostitution kan leda till fler sociala och hälsorelaterade problem?

Vad tänker du om att den sjukvårdspolitik som libertarianismen förespråkar leder till att fattiga medborgare nekas livsviktig behandling, t.ex. tumörbehandlingar?

En annan sak jag ofta lagt märke till, på till exempel Twitter, är att libertarianer ofta talar om tillit till medmänniskor men samtidigt, så ofta, sprider hat och misstro mot andra. Vad beror det på?

Det var inte heller riktat till dig.🤡
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2026-02-28 10:28:45 följande:
    När någon beter sig ok mot mig svarar jag gärna på frågor, du brukar vara ok, om jag varit oförskämd mot just dig ber jag så mycket om ursäkt.
    När folk kallar mig blåbrun, fascist, sionistkramare eller värre åker taggarna ut, och vederbörande får samma tillbaka eller.ignoreras.

Som libertarian tror jag på människors förmågor att styra sina liv, utan inblandning från staten, vars roll enligt.mig är att upprätthålla lag och ordning, och skydda befolkningen från yttre och inre hot. Dvs polis, rättsväsende, militärt och civilt försvar, samt utrikespolitik. Resten kan civilsamhället, dvs medborgarna sköta själva till stor del.
    Tron på människors kompetens att styra sina liv själva är i och för sig fin om än en smula utopisk.  Om man bara går till sig själv så vill jag nog gärna tro att jag klarar mig själv i alla lägen men det är långt ifrån säkert att jag skulle ha haft den utbildning jag fått utan Statens hjälp.  Att studierna varit avgiftsfria och studiebidrag hjälpt till med de övriga kostnaderna har nog gjort att jag orkade med utbildningen. Jag är inte alls så säker på att jag haft friheten att välja den utbildning jag ville om jag varit tvungen att bekosta den helt själv.

Jag hade nog valt en kortare utbildning i så fall. Detta gäller nog väldigt många av de högutbildade i vårt land. Det är inte alla familjer som skulle ha råd att stå för sina barns högskole/universitets utbildning.  Vi skulle få en verklig uppdelning av vårt samhälle grundad på utbildningsnivåer som vi inte har idag. Detta kallar jag inte frihet för individen.

På så sätt kan ju den ultimata friheten för några få bli till ofrihet för andra som tvingas börja jobba för att försörja sig.  Som högutbildad har man en viss frihet att välja vad man vill arbeta med till skillnad mot de som måste ta de jobb som erbjuds. Jag ser ingen frihet i detta.

Hur ser du på detta?
  • Rataxes
    Tyra myra skrev 2026-02-28 11:10:22 följande:
    Tron på människors kompetens att styra sina liv själva är i och för sig fin om än en smula utopisk.  Om man bara går till sig själv så vill jag nog gärna tro att jag klarar mig själv i alla lägen men det är långt ifrån säkert att jag skulle ha haft den utbildning jag fått utan Statens hjälp.  Att studierna varit avgiftsfria och studiebidrag hjälpt till med de övriga kostnaderna har nog gjort att jag orkade med utbildningen. Jag är inte alls så säker på att jag haft friheten att välja den utbildning jag ville om jag varit tvungen att bekosta den helt själv.

Jag hade nog valt en kortare utbildning i så fall. Detta gäller nog väldigt många av de högutbildade i vårt land. Det är inte alla familjer som skulle ha råd att stå för sina barns högskole/universitets utbildning.  Vi skulle få en verklig uppdelning av vårt samhälle grundad på utbildningsnivåer som vi inte har idag. Detta kallar jag inte frihet för individen.

På så sätt kan ju den ultimata friheten för några få bli till ofrihet för andra som tvingas börja jobba för att försörja sig.  Som högutbildad har man en viss frihet att välja vad man vill arbeta med till skillnad mot de som måste ta de jobb som erbjuds. Jag ser ingen frihet i detta.

Hur ser du på detta?
    Redan idag tvingas de som inte har rika föräldrar skuldsätta sig för högre studier, det finns måga tänkbara varianter för att privata långivare skulle kunna sköta den biten, man kan även tänka sig att företag som efterfrågar en viss kompetens ger stipendier till ungdomar som kan tänka sig att studera till dessa yrken.
    Själv jobbade jag under de tre år jag läste till ingenjör, visst, det var jobbigt, och knappt något socialt liv, men jag började det nya arbetslivet skuldfri, och till och med en sparad slant i aktier och fonder.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-28 11:09:17 följande:
    Det var inte heller riktat till dig.🤡
    Aha, som jag trodde. Anständigheten var kortvarig och selektiv..
  • Rataxes
    KillBill skrev 2026-02-28 11:26:25 följande:
    Aha, som jag trodde. Anständigheten var kortvarig och selektiv..
    8 åringar som springer till fröken och anmäler i tid och otid får vad de förtjänar.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-28 11:30:22 följande:
    8 åringar som springer till fröken och anmäler i tid och otid får vad de förtjänar.
    Har du passerat gränser för det tillåtna nu igen? Skrattande
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-02-28 10:48:31 följande:

Som en socialdemokrat sa i en annan tråd. Det viktigaste är inte vem som säger något, utan vad som sägs Tomte

Jaha?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2026-02-28 11:30:22 följande:
    Skriver man som en åttaåring blir man behandlad som en sådan. Jag har aldrig sett någon annan på FL använda så barnsligt extremt hånande språk. 
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-02-28 07:41:23 följande:
    Det finns subventioner för lågavlönade. Från fyra års ålder finns också kostnadsfri Kindergarten , som dock bara är halvdagar. Många jobbar därför bara halvtid. eller kompletterar med en barnflicka eller mormor  som tar eftermiddagen. 
    Tack.
    sådana detaljer gör jämförelser svåra, då det utelämnas medvetet, av misstag, eller jämföraren inte har nog kunskap om det han/hon försöker jämföra.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2026-02-28 13:58:32 följande:
    Tack.
    sådana detaljer gör jämförelser svåra, då det utelämnas medvetet, av misstag, eller jämföraren inte har nog kunskap om det han/hon försöker jämföra.
    Tow2Mater skrev 2026-02-27 23:34:26 följande:
    Inga subventioner av dagisavgifter beroende på inkomstnivåer i Schweiz?

markerar mina egna stycken där det du efterfrågar om subventioner tydliggörs i inlägget du citerade och ställde frågan om subventioner
    Padirac skrev 2026-02-27 18:34:35 följande:

Schweiz

Här är en jämförelse för en familj med två vuxna och två barn. Vi antar en sammanlagd bruttoinkomst som motsvarar en stabil medelklassnivå i båda länderna (ca 1,4 miljoner SEK i Sverige vs 160 000 CHF i Schweiz).
    För att få fram köpkraften använder vi OECD:s och köpkraftsindex (PPP) som visar att 100 kr i Sverige motsvarar ca 170 kr i Schweiz för att köpa samma mängd varor och tjänster.
    Ekonomisk kalkyl: Familj (2 vuxna, 2 barn)
    PostSverige (Stockholm)Schweiz (Zürich)
    Bruttoinkomst (gemensam)120 000 kr160 000 kr (13 333 CHF)
    Inkomstskatt (effektiv)? 28 000 kr (23%)? 19 200 kr (12%*)
    Sjukvård (obligatorisk)0 kr (ingår)? 12 000 kr (ca 1 000 CHF)
    Nettolön (efter "vårdskatt")92 000 kr128 800 kr
    Barnomsorg (Dagis/Horta)? 3 200 kr (maxtaxa)? 36 000 kr (ca 3 000 CHF**)
    Disponibelt (efter fasta avgifter)88 800 kr92 800 kr
    Köpkraftsjustering (PPP)1,00,58
    REALLÖN (i "svenska kronor")88 800 krca 53 800 kr
    * Skattesatsen för gifta med barn i kantonen Zürich.
    ** Schweiz har extremt dyra dagisavgifter; ofta kostar en heltid ca 2 500?3 000 CHF per barn/månad om man inte får subventioner.
    Viktiga slutsatser för familjer:
    "Barnfällan" i Schweiz: För en barnfamilj äts det enorma löneövertaget i Schweiz snabbt upp av barnomsorg och sjukvårdspremier. I Sverige är barnomsorgen nästan gratis i jämförelse tack vare Maxtaxan.
    Köpkraften: Trots att familjen i Schweiz har fler kronor i handen efter skatt, är köpkraften i detta specifika familjescenario faktiskt lägre än i Sverige på grund av att levnadskostnaderna (hyra, mat, tjänster) är så mycket högre.
    Höginkomsttagare vinner i Schweiz: Om familjen tjänar betydligt mer (t.ex. 250 000 CHF+) blir skattebesparingen så stor att Schweiz vinner stort, eftersom dagisavgiften och sjukvården är fasta kostnader som inte ökar med lönen.
    Barnbidrag: Schweiz har barnbidrag (ca 200?300 CHF/barn) vilket hjälper något, men det täcker sällan de faktiska merkostnaderna jämfört med Sverige.
    Sammanfattning: Som singel eller höginkomsttagare är man "rikare" i Schweiz. Som medelklassfamilj med småbarn har man ofta en högre reell levnadsstandard i Sverige tack vare de sociala subventionerna.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2026-02-28 11:16:16 följande:
    Redan idag tvingas de som inte har rika föräldrar skuldsätta sig för högre studier, det finns måga tänkbara varianter för att privata långivare skulle kunna sköta den biten, man kan även tänka sig att företag som efterfrågar en viss kompetens ger stipendier till ungdomar som kan tänka sig att studera till dessa yrken.
    Själv jobbade jag under de tre år jag läste till ingenjör, visst, det var jobbigt, och knappt något socialt liv, men jag började det nya arbetslivet skuldfri, och till och med en sparad slant i aktier och fonder.
    Jag skulle precis som du vilja se företag och organisationer som utblidade våra ungdomar och det finns faktiskt några sådana än idag. Men det finns mig veteligen ingen som gör detta utan statliga stöd. 

Kanske finns det några trainee plater för nyutbildade akademiker i de större företagen men de är få

Det blir större problem inom vården omsorgen och skolan. Var skulle dessa få pengar till utbildning ifrån?

Tyvärr tror jag inte att ditt utopia skulle passa Sverige och svenskarna.

Apropå Utbildning så jobbade även jag under mina år på Universitetet. De flesta på min utbildning gjorde detta. Vi ville nog alla hålla nere lånen tror jag. Jag jobbade bland annat som nattpotier och satt extravak på sjukhuset.

Min man körde taxi under sin studietid så nog vet jag att de flesta måste ha ett jobb på sidan av studierna.

Men med din ideologi med minsta möjliga stat skulle det absolut bli väldigt stora klyftor i vårt samhälle. Så stora att vi nog inte skulle klara av dem, tror jag.

Vi skulle dessutom behöva importera väldigt mycket kvalificerad arbetskraft. Läkare, tandläkare, sjukskötersor, kuratorer, ekonomer, civilingenjörer  mfl. Vi skulle helt enkelt inte ha tillräckligt med ungdomar som sökte sig till dessa jobb.

Nej, Jag propagerar för den frihet vi har idag. Där alla har (nästan) samma chanser att bli vad man vill och intresserar sig för. 

Ditt Utopia känns inte alls som ett "frihetsprojekt" för mig. 

Jag tror på socialliberalismen men tyvärr måste säga att dagens L inte leverupp till mina förväntningar.  Man verka vara mera intresserad av att vara ett borgligt parti än att ta liberalismen in i det nya årtusendet. 

De måste ändra mycket i sin politik inte minst ifråga om hur vi ska  hantera AI revolutionen.

Hur tror du att den minimala staten skulle klara av detta?
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2026-02-28 14:19:07 följande:

markerar mina egna stycken där det du efterfrågar om subventioner tydliggörs i inlägget du citerade och ställde frågan om subventioner

Schweiz har ännu lägre barnafödande än Sverige. 2024 hade de rekordlåga 1,29 barn per kvinna. 

Det ser jag som ett underbetyg till Schweiz. Det västeuropeiska land som bäst upprätthåller fruktsamheten  är Frankrike.

Jag skulle därför främst se Frankrike som ett Europeiskt föredöme.

• Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-02-28 19:36:04 följande:

Schweiz har ännu lägre barnafödande än Sverige. 2024 hade de rekordlåga 1,29 barn per kvinna. 

Det ser jag som ett underbetyg till Schweiz. Det västeuropeiska land som bäst upprätthåller fruktsamheten  är Frankrike.

Jag skulle därför främst se Frankrike som ett Europeiskt föredöme.

De verkar vara en trend i större delen av världen förutom utvecklingsländer i Afrika,  Asien och andra delar av världen och det följer generellt omvänt mot välstånd. 

Jag tror att Bulgarien och Rumänien som kanske är de fattigaste europeiska länderna kan ligga högre än Frankriek, men långt ifrån att inte få en minskande befolkning. 

www.ui.se/landguiden/statistik/topplista/&charttype=bar&countries=

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2026-02-28 14:19:07 följande:

Det du postade sa inget met än 'om man inte får subventioner'. Därav min fråga om vilka som får subventioner. Svaret var att låginkomsttagare får subventioner. Därav blir din jämförelse ofullständig och delvis missvisande.
  • Padirac

Jämförelsen var specifikt för en (1) inkomstgrupp , inte för alla möjliga inkomstgrupper, det framgår mycket tydligt av texten. 

Det är olika subventioner i olika kantoner och kommuner då de har sina egna regler och skatter och subventioner utöver statliga skatter och regler.

Tow2Mater skrev 2026-02-28 20:18:55 följande:
    Det du postade sa inget met än 'om man inte får subventioner'. Därav min fråga om vilka som får subventioner. Svaret var att låginkomsttagare får subventioner. Därav blir din jämförelse ofullständig och delvis missvisande.
    Din fråga :

Min text som på ren svenska bara kan betyda att det förekommer subventioner, men att alla inte får dessa (de är olika i olika kantoner och olika inkomstgrupper) :

ofta kostar en heltid ca 2 500?3 000 CHF per barn/månad om man inte får subventioner.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026