Rataxes skrev 2026-02-28 11:16:16 följande:
Redan idag tvingas de som inte har rika föräldrar skuldsätta sig för högre studier, det finns måga tänkbara varianter för att privata långivare skulle kunna sköta den biten, man kan även tänka sig att företag som efterfrågar en viss kompetens ger stipendier till ungdomar som kan tänka sig att studera till dessa yrken.
Själv jobbade jag under de tre år jag läste till ingenjör, visst, det var jobbigt, och knappt något socialt liv, men jag började det nya arbetslivet skuldfri, och till och med en sparad slant i aktier och fonder.
Jag skulle precis som du vilja se företag och organisationer som utblidade våra ungdomar och det finns faktiskt några sådana än idag. Men det finns mig veteligen ingen som gör detta utan statliga stöd.
Kanske finns det några trainee plater för nyutbildade akademiker i de större företagen men de är få
Det blir större problem inom vården omsorgen och skolan. Var skulle dessa få pengar till utbildning ifrån?
Tyvärr tror jag inte att ditt utopia skulle passa Sverige och svenskarna.
Apropå Utbildning så jobbade även jag under mina år på Universitetet. De flesta på min utbildning gjorde detta. Vi ville nog alla hålla nere lånen tror jag. Jag jobbade bland annat som nattpotier och satt extravak på sjukhuset.
Min man körde taxi under sin studietid så nog vet jag att de flesta måste ha ett jobb på sidan av studierna.
Men med din ideologi med minsta möjliga stat skulle det absolut bli väldigt stora klyftor i vårt samhälle. Så stora att vi nog inte skulle klara av dem, tror jag.
Vi skulle dessutom behöva importera väldigt mycket kvalificerad arbetskraft. Läkare, tandläkare, sjukskötersor, kuratorer, ekonomer, civilingenjörer mfl. Vi skulle helt enkelt inte ha tillräckligt med ungdomar som sökte sig till dessa jobb.
Nej, Jag propagerar för den frihet vi har idag. Där alla har (nästan) samma chanser att bli vad man vill och intresserar sig för.
Ditt Utopia känns inte alls som ett "frihetsprojekt" för mig.
Jag tror på socialliberalismen men tyvärr måste säga att dagens L inte leverupp till mina förväntningar. Man verka vara mera intresserad av att vara ett borgligt parti än att ta liberalismen in i det nya årtusendet.
De måste ändra mycket i sin politik inte minst ifråga om hur vi ska hantera AI revolutionen.
Hur tror du att den minimala staten skulle klara av detta?