Schweiz
Här är en jämförelse för en familj med två vuxna och två barn. Vi antar en sammanlagd bruttoinkomst som motsvarar en stabil medelklassnivå i båda länderna (ca 1,4 miljoner SEK i Sverige vs 160 000 CHF i Schweiz).
För att få fram köpkraften använder vi OECD:s och köpkraftsindex (PPP) som visar att 100 kr i Sverige motsvarar ca 170 kr i Schweiz för att köpa samma mängd varor och tjänster.
Ekonomisk kalkyl: Familj (2 vuxna, 2 barn)
PostSverige (Stockholm)Schweiz (Zürich)
Bruttoinkomst (gemensam)120 000 kr160 000 kr (13 333 CHF)
Inkomstskatt (effektiv)? 28 000 kr (23%)? 19 200 kr (12%*)
Sjukvård (obligatorisk)0 kr (ingår)? 12 000 kr (ca 1 000 CHF)
Nettolön (efter "vårdskatt")92 000 kr128 800 kr
Barnomsorg (Dagis/Horta)? 3 200 kr (maxtaxa)? 36 000 kr (ca 3 000 CHF**)
Disponibelt (efter fasta avgifter)88 800 kr92 800 kr
Köpkraftsjustering (PPP)1,00,58
REALLÖN (i "svenska kronor")88 800 krca 53 800 kr
* Skattesatsen för gifta med barn i kantonen Zürich.
** Schweiz har extremt dyra dagisavgifter; ofta kostar en heltid ca 2 500?3 000 CHF per barn/månad om man inte får subventioner.
Viktiga slutsatser för familjer:
"Barnfällan" i Schweiz: För en barnfamilj äts det enorma löneövertaget i Schweiz snabbt upp av barnomsorg och sjukvårdspremier. I Sverige är barnomsorgen nästan gratis i jämförelse tack vare Maxtaxan.
Köpkraften: Trots att familjen i Schweiz har fler kronor i handen efter skatt, är köpkraften i detta specifika familjescenario faktiskt lägre än i Sverige på grund av att levnadskostnaderna (hyra, mat, tjänster) är så mycket högre.
Höginkomsttagare vinner i Schweiz: Om familjen tjänar betydligt mer (t.ex. 250 000 CHF+) blir skattebesparingen så stor att Schweiz vinner stort, eftersom dagisavgiften och sjukvården är fasta kostnader som inte ökar med lönen.
Barnbidrag: Schweiz har barnbidrag (ca 200?300 CHF/barn) vilket hjälper något, men det täcker sällan de faktiska merkostnaderna jämfört med Sverige.
Sammanfattning: Som singel eller höginkomsttagare är man "rikare" i Schweiz. Som medelklassfamilj med småbarn har man ofta en högre reell levnadsstandard i Sverige tack vare de sociala subventionerna.
Rataxes skrev 2026-02-27 13:24:44 följande:
Som det ser ut nu kommer jag att rösta på Medborgerlig Samling. Har tidigare röstat på KLP, men efter deras velande om NATO, Ukraina och svammel om att kunna införa dödsstraff röstade jag på MED sist.
Så länge S leds av politrukerna i politbyrån på Sveavägen 68, som petar de socialdemokrater med vettiga åsikter, som Carina Hägg, Vidar Andersson, Ann-Sofie Hemansson m.fl. ser jag dem som icke regeringsdugliga.
Vad gäller "ultraliberalismen" kan du ju ta och jämföra den ekonomiska utvecklingen i Sverige med Schweiz, båda två länder som inte var sönderbombade efter WW2, Du kan även jämföra med Singapore, Ett U-land 1945. Nu har ju just det landet egenskaper som jag inte ser som föredömliga när det gäller demokrati, men du borde kunna inse att de har fört en bättre ekonomisk politik än Sverige.
För övrigt är jag medelålders, högskoleingenjör och landsbygsbo. där hade du 2 av 4 rätt.
verksam i kunskapsintensiva yrken - rätt
starkt individualistisk och skeptisk till staten - rätt
ekonomiskt höger, socialt frihetlig - rätt
ideologiskt konsekvent och benägen att rösta på småpartier - rätt
Rösta du på vad du vill, jag kommer att fortsätta kritisera dem som jag anser förtjänar kritik.
Har du fått svar på dina frågor nu?