• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-02 21:57:49 följande:
    Vad är det jag inte känner till menar du? 
    Att det finns verksamheter som enligt lag är skyldiga att begära utdrag ur belastningsregistret.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-03 15:08:59 följande:
    Att det finns verksamheter som enligt lag är skyldiga att begära utdrag ur belastningsregistret.
    Det har jag känt till länge. Varför har du fått för dig att jag inte känt till det? 

Sedan ska du veta att bara för att vissa är skyldiga att göra bakgrundskontroll, betyder det inte att övriga låter bli. Finns nämligen ingen lag som anger att kontroll inte får göras mot offentliga register.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-04 21:58:33 följande:
    Det har jag känt till länge. Varför har du fått för dig att jag inte känt till det? 

Sedan ska du veta att bara för att vissa är skyldiga att göra bakgrundskontroll, betyder det inte att övriga låter bli. Finns nämligen ingen lag som anger att kontroll inte får göras mot offentliga register.
    För att du har fått för dig att det är förlegat när det är högst aktuellt med lagkrav.

Sedan ska du veta att även om TS kommer att ha svårare att landa de jobb inom de områden hon är intresserad av betyder det inte att det kommer bli omöjligt. Finns nämligen ingen lag som anger att man inte får anställa TS.
  • Anonym (Hin håle)
    nihka skrev 2023-08-05 09:32:13 följande:
    För att du har fått för dig att det är förlegat när det är högst aktuellt med lagkrav.

Sedan ska du veta att även om TS kommer att ha svårare att landa de jobb inom de områden hon är intresserad av betyder det inte att det kommer bli omöjligt. Finns nämligen ingen lag som anger att man inte får anställa TS.
    Tyvärr är det ju så, man kan dock hoppas att de har subt förnuft och väljer bort narkomaner och missbrukare. 
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-05 09:32:13 följande:

Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
  • Anonym (Rättsstaten)

Man får ha vilken åsikt man vill om huruvida lagarna är bra eller dåliga. Men man måste ju förhålla sig till den aktuella lagstiftningen. 

Vill man dessutom arbeta inom rättsväsendet så är det bara idiotiskt att bryta mot lagen. Då tänkte man inte hela vägen. Många säger att droger inte påverkar hjärnan, men i TS fall tvivlar jag. 

• nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
    Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
    Nej, jag läste inte slarvigt. Det är du som i så fall uttrycker dig slarvigt. Inget ÄR (förlegat) i sammanhanget utan du TYCKER. Och 99% är hittepåstatistik. 

Jag skulle inte kalla TS missbrukare, men jag skulle behöva träffa henne för att ha en chans att kunna avgöra i vilken riktning hon är på väg åt och hon har kanske 3/4 av sitt liv kvar att bygga det åt rätt håll.
  • nihka
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-05 09:41:37 följande:
    Tyvärr är det ju så, man kan dock hoppas att de har subt förnuft och väljer bort narkomaner och missbrukare. 
    Nej, det finns verkligen ingen lag som förhindrar TS från att jobba.
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:37:55 följande:
    Jag är 19 och i min årskull, framförallt i det området jag kommer från, är det väldigt vanligt att man provar droger oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. Faktiskt vanligare än alkohol. Droger är mer normaliserat i den yngre generationen. Det är olyckligt, men det är så det är. 
    Jo, det är tyvärr så det ser ut, men se till att bli en del av den tillfälliga statistiken och få med dig några av dina kompisar som ännu inte åkt dit innan det är för sent för dem.
  • Anonym (Hin håle)
    nihka skrev 2023-08-05 19:31:58 följande:
    Nej, det finns verkligen ingen lag som förhindrar TS från att jobba.
    Hur menar du nu? 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär