Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat.
Skulle du själv vilja anställa en missbrukare?
Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!
Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning.
Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer.
Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger.
Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!!
Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen.
Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb.
För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker.
Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt.