• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-05 19:25:54 följande:
    Nej, jag läste inte slarvigt. Det är du som i så fall uttrycker dig slarvigt. Inget ÄR (förlegat) i sammanhanget utan du TYCKER. Och 99% är hittepåstatistik. 

Jag skulle inte kalla TS missbrukare, men jag skulle behöva träffa henne för att ha en chans att kunna avgöra i vilken riktning hon är på väg åt och hon har kanske 3/4 av sitt liv kvar att bygga det åt rätt håll.
    Antingen läste du slarvigt, eller så lider du av taskig läsförståelse och nu kan du inte ens erkänna att du gjort fel. 

Jag har aldrig påstått att det för vissa tjänster inte skulle vara ett lagkrav med registerutdrag från belastningsrdgistret. Det är något som du ljugit ihop.

Däremot är det så att alla domar, förelägganden etc är offentligt för envar att ta del av. Därmed är det så att de allra flesta arbetsgivare gör en sådan bakgrundscheck. Om det sedan är 95%, 99% eller 99,8% som gör denna koll vet vara sig du eller jag, men förändrar inte fakta det minsta. Förekommer man i registren pga narkotikabrott blir det betydligt svårare att få jobb. Det är fakta vare sig du vill eller inte.

Vad du kallar TS är det ingen som bryr sig särskilt mycket om.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-06 12:47:52 följande:
    Antingen läste du slarvigt, eller så lider du av taskig läsförståelse och nu kan du inte ens erkänna att du gjort fel. 

Jag har aldrig påstått att det för vissa tjänster inte skulle vara ett lagkrav med registerutdrag från belastningsrdgistret. Det är något som du ljugit ihop.

Däremot är det så att alla domar, förelägganden etc är offentligt för envar att ta del av. Därmed är det så att de allra flesta arbetsgivare gör en sådan bakgrundscheck. Om det sedan är 95%, 99% eller 99,8% som gör denna koll vet vara sig du eller jag, men förändrar inte fakta det minsta. Förekommer man i registren pga narkotikabrott blir det betydligt svårare att få jobb. Det är fakta vare sig du vill eller inte.

Vad du kallar TS är det ingen som bryr sig särskilt mycket om.
    Hahaha! Vilket försvarstal bara för att du blir påkommen med att ha
    fel.

Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om dina felaktiga påståenden och aggressiva inlägg heller.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:30:37 följande:
    Är det rimligt att man ska vara kriminell resten av livet för några misstag under ungdomstiden?
    Nej, verkligen inte.

Du är 19 år och har gott om tid att vända på utvecklingen. Om du tar den här chansen som du faktiskt har fått genom att du åkte dit och fick hjälp med att vakna upp till vad du håller på med kan du nå dina mål - även om det tar lite längre tid.

Men då måste du förstås ta fullt ansvar för vad du har gjort och för all framtid avstå från att ta droger. Är du beredd att göra det?
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-06 13:39:10 följande:
    Hahaha! Vilket försvarstal bara för att du blir påkommen med att ha
    fel.

Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om dina felaktiga påståenden och aggressiva inlägg heller.
    Ha ha, så jävla ägd du blev din lilla skit! Ha en bra dag! 
  • nihka
    nihka skrev 2023-08-06 13:54:48 följande:
    Nej, verkligen inte.

Du är 19 år och har gott om tid att vända på utvecklingen. Om du tar den här chansen som du faktiskt har fått genom att du åkte dit och fick hjälp med att vakna upp till vad du håller på med kan du nå dina mål - även om det tar lite längre tid.

Men då måste du förstås ta fullt ansvar för vad du har gjort och för all framtid avstå från att ta droger. Är du beredd att göra det?
    Förutom dödlig utgång glömde jag att nämna de negativa konsekvenser i form av avtrubbing och inte minst aggressioner som droganvändning kan få för psyket.

Se dig omkring och välj hur du vill utvecklas och vilka negativa och aggressiva krafter du inte ska lyssna på.

Lycka till!
  • Lönnsirap

Vägen till ett yrke och en karriär är att ta sig samman, skaffa utbildning och sätta igång och jobba. 

Naturligtvis är det inte någon fördel att bli påkommen med knark, men att ha varit ung och har gjort någon enstaka puckad grej fungerar oftast inom rätt många yrken. 

Som ung vuxen bör man sätta igång med att bli vuxen och i det ingår att tämligen omgående sluta upp med skit som kan få konsekvenser och istället börja göra saker som man senare är tacksam över.

Folk kommer stämpla TS för den idioti hon gjort, men hon behöver ju inte själv låta ett ungdomligt misstag helt forma vem hon blir. Hon får väl ta sig samman och göra bättre saker istället för mer idioti.

• Agda90
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
    Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
    På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!

Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning. 
    Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer. 

Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
    Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger. 

Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!! 
    Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen. 

Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb. 

För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker. 
    Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
    Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt. 
  • Anonym (Humanist)
    Agda90 skrev 2023-08-07 08:52:47 följande:
    På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!

Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning. 
    Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer. 

Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
    Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger. 

Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!! 
    Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen. 

Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb. 

För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker. 
    Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
    Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt. 
    Tror de flesta resonerar ungefär likadant. Det gör det också mycket svårt att få jobb om man blivit dömd för något.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-07 23:27:38 följande:
    Tror de flesta resonerar ungefär likadant. Det gör det också mycket svårt att få jobb om man blivit dömd för något.
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-08 00:51:24 följande:
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
    Det är ingen som är intresserad av dina löjliga anekdoter rörande dina pundarkompisar. Fakta talar för sig självt. Dömda brottslingar har betydligt svårare att få jobb än ostraffade. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär