• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 16:05:30 följande:
    Straff är något annat. Det kan vara böter eller fängelse. Att inte kunna få ett jobb är ju per definition inget straff, även om det indirekt blir det. I vissa fall säkert värre än lite dagsböter för en lindrig förseelse. 
    En del av straffet är att det syns att du är straffad. 
    Jobb kan man få men som kriminell får man kanske acceptera att man inte passar in på alla arbetsplatser. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (J) skrev 2023-07-27 23:18:34 följande:

Anonym (Tess): Och det har du belägg för?

Poliser gör dessutom narkotika prover regelbundet. 

Jaså, hur regelbundet då? 
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-07-28 07:20:00 följande:
    En del av straffet är att det syns att du är straffad. 
    Jobb kan man få men som kriminell får man kanske acceptera att man inte passar in på alla arbetsplatser. 
    Har aldrig sett att det skulle anses meriterande. Alltfler kräver dessutom utdrag ur belastningsregistet som ren rutinåtgärd. 
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (D) skrev 2023-07-27 21:34:42 följande:

Med tanke på att de flesta av utbildningarna är 4 år kanske Ts måste fördroja starten av jobb med max 1 år 

Vissa saker hänger med längre än fem år. 
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-28 13:08:09 följande:
    Vissa saker hänger med längre än fem år. 
    Hur länge är man kvar i belastningsregistret? För ringa narkotikabrott kan man dömas böter eller fängelse i högst 6 månader (2§ NSL). Fängelse försvinner ur registret efter 10 års tid (17§ 1p Lag (1998:620) om belastningsregister) och böter efter fem års tid (17§ 9p Lag (1998:620) om belastningsregister)
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-07-28 13:43:34 följande:
    Hur länge är man kvar i belastningsregistret? För ringa narkotikabrott kan man dömas böter eller fängelse i högst 6 månader (2§ NSL). Fängelse försvinner ur registret efter 10 års tid (17§ 1p Lag (1998:620) om belastningsregister) och böter efter fem års tid (17§ 9p Lag (1998:620) om belastningsregister)
    Efter frigivning och det kan gå lång tid mellan åtal, straff och verkställighet. 
  • FuckGoggleAskMe

Om man åkt dit 2 ggr har man missbruksproblem, det spelar ingen roll att man anser sig vara finare än andra, har bra betyg etc, det är oväsentligt. 
    Snyft att du har blivit prickad och har fina ambitioner, snyft, snyft. 
    Det borde påverka din självkänsla negativt att du har missbruksproblem, det är inte klädsamt att ha. 
    Alla personer som inte missbrukat narkotika, de som inte fått domar, de har tagit hand om sig själva och sina liv. Du har gjort bort dig. 

Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:05:16 följande:
    En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Anonym (g)

oh vad märkligt att TS inte kom tillbaka för att förklara denna märkliga trådstart

• nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-28 14:39:05 följande:
    Efter frigivning och det kan gå lång tid mellan åtal, straff och verkställighet. 
    Nu har TS redan fått sin dom/strafföreläggande och detta syns i belastningsregistret i 5 år.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-07-29 11:51:17 följande:
    Nu har TS redan fått sin dom/strafföreläggande och detta syns i belastningsregistret i 5 år.
    Ja, men hade det varit fängelse hade det varit 10 år efter frigivning. Att vara utestängd från arbetsmarknaden i 5 eller 10 år gör det inte jätteenkelt att komma tillbaks. Den första frågan lär ju bli vad vederbörande sysslat med senaste åren och det blir ett jätteglapp i CVet. Många kommer aldrig tillbaks. En gång kriminell - alltid kriminell. Allt syns förresten numera i offentliga register som MrKoll och liknande. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär