• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (Humlan)

Bra att vara efter klok.
    Jag jobbar i skola och våra 6 åringar vet att droger alkohol cigaretter är dåligt för alla.
    Du har liksom inte tänkt till i livet.
    Ingen har tvingat dig att ta droger.
    Du satt inte fast spänd och någon tvingade i dig. Utan du hade i egen hand.
    Du själv som stoppade i dig.

Skyll dig själv ta dig i kragen gör något åt ditt liv.

• Anonym (Bernine)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 12:55:11 följande:

Att pricka och döma folk för livet är egentligen inte bra. Det är så man odlar utanförskap. 

Att en person gör något dumt som ung ska inte betyda att man utestängs från arbetsmarknaden. Alltfler arbetsgivare vill ha utdrag från belastningsregistret. Inget krav visserligen, men vägrar man ses det som misstänkt och jobbet går till någon annan. Inte undrar på att många fastnar i kriminalitet. Ibland verkar det nästan som att samhället vill att folk ska fastna i droger och kriminalitet. 

Det är ju inte för livet. Men tillräckligt länge för att personen ska kunna vända om sitt liv och hitta en annan väg. Vissa jobb tycker jag absolut man ska stängas ute från beroende på brottets art. 

Tex en knarkare som är jurist. Eller en pedofil som vill jobba med barn. 

• Anonym (N)

Ringa narkotikabrott ger väl en prick i registret i fem år men det betyder inte att det syns i alla olika register man behöver ha för olika jobb. Många jobb behöver man ju inte visa nåt register. Och för att plugga krävs inget sådant. För egen del så har jag en dom sedan 2018, som jag är allt annat än stolt över. En rattfylla som stod mig dyrt, 30 000 och fem års prick. Dummaste jag gjort i hela mitt liv, tack och lov kom ingen till skada. Men hursomhelst när jag skulle söka jobb i förskola och beställde utdrag från polisen just för att jobba inom skola så fanns inte den domen med. Så det är inte helt självklart att din dom kommer synas beroende på vilket jobb du söker. Testa beställ hem lite olika beroende på jobb du tänkt söka. Och annars var ärlig, säg att du var dum nog att testa en drog och det kommer aldrig mer hända. 

och vill också säga att för man har testat droger två ggr som Ts har man knappast drogproblem. Vem ska hjälpa hem med det tror ni? En missbrukare lever för sitt knark. Om alla som testat droger gång måste ha nån rehabilitering vet jag inte hur det skulle gå till.,,.

• Tow2Mater
    Anonym (morallagstiftning) skrev 2023-07-27 16:42:48 följande:

Själva användandet av narkotika borde inte vara straffbart, bara innehav och försäljning, samt narkotikapåverkad bilkörning. Att användande av narkotika är straffbart är en svensk specialitet som inte finns i andra länder, det är tom. olagligt för en svensk att använda narkotikaklassade preparat utomlands.

Vi är verkligen kompromisslösa på den punkten, svensk morallagstiftning när den är som värst. Och låt oss då glömma att vi samtidigt har den högsta narkotika relaterade dödligheten per capita i Europa.

Hur ska man kunna använda om man inte kan köpa (eftersom det är olagligt att sälja, och vi ska ju inte premiera olagligkriminell forsäljning eller hur) eller inneha (olagligt)?

Klart det ska vara olagligt att använda.

TS gör bäst i att avhålla sig helt om hon vill nå sina mål.
  • Anonym (Tess)

Det sjuka är att en hel del poliser och jurister använder t.ex kokain regelbundet. Men är du redan i karriären och inte åker fast är det tydligen ok... Åker du fast tror jag säkert att de skulle komma undan även då. Man har ju hört om poliser som misshandlar sina fruar och ändå får jobba kvar. 

• Anonym (D)

Med tanke på att de flesta av utbildningarna är 4 år kanske Ts måste fördroja starten av jobb med max 1 år 

• Anonym (morallagstiftning)
    Tow2Mater skrev 2023-07-27 18:27:51 följande:
    Hur ska man kunna använda om man inte kan köpa (eftersom det är olagligt att sälja, och vi ska ju inte premiera olagligkriminell forsäljning eller hur) eller inneha (olagligt)?

Klart det ska vara olagligt att använda.
    Att innehav är olagligt beror på att det annars vore närmast omöjligt att komma åt försäljning och smuggling. Men dom flesta länder har undantag, eller ser genom fingrarna, för innehav av små mängder till personligt bruk. Men dom flesta länder har inte som Sverige också kriminaliserat själva användandet så att man kan bli dömd om det kan påvisas spår av narkotika i blodet som TS.

Mens dom flesta andra länder avkriminaliserar delar av sin tidigare narkotikapolitik, går Sverige närmast ensamt den motsatta vägen, tydligen fast i en vision om ett narkotikafritt samhälle från 80-talet. Vad får vi egentligen ut av denna fanatiska önskan om att vilja utrota all som heter narkotika från samhället, tydligen inte färre narkotika relaterade dödsfall i varje fall eftersom det är ett område där vi ligger på toppen.
  • Anonym (Koran-Kalle)
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:05:16 följande:
    En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

Har du blivit dömd två gånger så har du problem.
    Aldrig slumpen att man döms två gånger för samma brott.
  • Anonym (J)

Anonym (Tess): Och det har du belägg för?

Poliser gör dessutom narkotika prover regelbundet. 

• Tom Araya
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 16:05:30 följande:
    Straff är något annat. Det kan vara böter eller fängelse. Att inte kunna få ett jobb är ju per definition inget straff, även om det indirekt blir det. I vissa fall säkert värre än lite dagsböter för en lindrig förseelse. 
    Det är en konsekvens och sådana kan ofta fungera som en form av straff. Straff är ju också en konsekvens.
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär