• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-29 22:53:08 följande:
    Ja, men hade det varit fängelse hade det varit 10 år efter frigivning. Att vara utestängd från arbetsmarknaden i 5 eller 10 år gör det inte jätteenkelt att komma tillbaks. Den första frågan lär ju bli vad vederbörande sysslat med senaste åren och det blir ett jätteglapp i CVet. Många kommer aldrig tillbaks. En gång kriminell - alltid kriminell. Allt syns förresten numera i offentliga register som MrKoll och liknande. 
    Fast nu är det 5 år som gäller för TS. Under tiden kan hon studera eller jobba med annat än sådant som kräver fullt utdrag ur belastningsregistret. Det syns bara för de som är beredda att betala för det.

Nej, man kan välja en väg bort från kriminalitet.

Sedan har TS bara testat tyngre droger två gånger och hade turen att åka dit andra gången. Nu har hon chansen att vakna upp till vad hon håller på med och välja en annan väg. Annars hade det högst troligt blivit en tredje gång och en fjärde...

Se det som och ta tillvara på den här chansen TS!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xlr8

Jaa du lärde sig inte första gången och med tilltänkta yrken, var nog aldrig vad som var på spel innan okända.

Du spelade ett högt spel i onödan som du förlorat bittert. Vart vill du komma?

Inte som att du blivit orättvist behandlad, finns dom som blivit nekad säkerhets klassade tjänster pga dom råkat varit fb kompis med någon från lågstadiet som tydligen är yrkeskriminell.(var ej känt för vederbörande).

En gång i tiden var jag intresserad av en tjänst med rätt hög säkerhetsklassning. Var tvungen att säga upp bekantskapen med en polare då denne kom på den geniala idén att bli tillsammans och flytta ihop med en grovt kriminella narkoman. 

Inga som helst problem med kompisen egentligen och aldrig sett, hört eller pratat med avskummet.
    Så kändes rätt tungt, efter dom fått byta ytterdörr x antal gånger och haft NI på besök fler gånger än en dålig träslöjds lärare kan räkna på en hand. Tröttnade polaren på rotorsaken till alla Ytterdörrs byten. 
    Idag som kanske tur för alla utom barnen, lever inte narkomanen. Barnen lever nu med den andra föräldern som om än något mindre kriminella narkoman är betydligt sämre förälder. 
    Hur soc kan tycka det är en bra idé undgår mitt förstånd. 
    Den avlida hade åtminstone vett att inte skjuta upp/missbruka inför barnen och endast undantag då dom befann sig i huset (sovandes)

• Anonym (Hej)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-28 23:09:30 följande:

Om man åkt dit 2 ggr har man missbruksproblem, det spelar ingen roll att man anser sig vara finare än andra, har bra betyg etc, det är oväsentligt. 
    Snyft att du har blivit prickad och har fina ambitioner, snyft, snyft. 
    Det borde påverka din självkänsla negativt att du har missbruksproblem, det är inte klädsamt att ha. 
    Alla personer som inte missbrukat narkotika, de som inte fått domar, de har tagit hand om sig själva och sina liv. Du har gjort bort dig. 

Du har missförstått helt. Jag har inte åkt fast två gånger utan åkte fast andra gången jag provade den drogen, som var en tyngre drog. Jag har alltså bara åkt fast en gång. Enligt läkare och psykolog har jag inte drogproblem- det har jag på pappret. Det är polisen som sagt det eftersom allt bruk juridiskt är missbruk. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-07-28 07:20:00 följande:
    En del av straffet är att det syns att du är straffad. 
    Jobb kan man få men som kriminell får man kanske acceptera att man inte passar in på alla arbetsplatser. 
    Är det rimligt att man ska vara kriminell resten av livet för några misstag under ungdomstiden?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (J) skrev 2023-07-27 11:08:28 följande:
    Nej, det är du själv som har förstört din karriär genom att du testade droger pga "nyfikenhet" som du själv påstår. 

Du måste faktiskt inse att du har ett missbruksproblem och ta itu med det. 
    Ok, varför tycker i så fall läkare att jag inte har ett missbruk och inte är i behov av behandling? Att polisen kallar allt bruk för missbruk när de förhör är en sak men varför står det på mina andra papper att jag inte har substansproblem eller ökad risk för beroendeutveckling?

Jag vet att narkotika är fel och olagligt till skillnad från exempelvis alkohol. Men bara för att något är olagligt betyder det inte att det per automatik betyda att man har ett allvarligt missbruksproblem. Det synsättet är respektlöst mot de som verkligen lider av sitt knarkande. Enligt Socialstyrelsen definieras missbruk som bruk som är skadligt för exempelvis relationer och hälsa. När det kommer till alkohol, droger och missbruk handlar allt om definitioner. Jag antar att du någon gång druckit alkohol och en definition kan vara att du bör få alkoholbehandling? 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Zxc) skrev 2023-07-27 11:22:40 följande:

Tror det är fler som går på droger, nu börjar jag se dubbelt.

Jag är 19 och i min årskull, framförallt i det området jag kommer från, är det väldigt vanligt att man provar droger oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. Faktiskt vanligare än alkohol. Droger är mer normaliserat i den yngre generationen. Det är olyckligt, men det är så det är. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Bernine) skrev 2023-07-27 11:26:24 följande:

Hade du haft ett genuint intresse för att bli jurist hade du inte satt dig i den här situationen. 

Andra gången du provade en stark drog säger du. Betyder det att du har provat mindre starka droger ännu fler gånger? Tyvärr tror jag inte att du har den nivån av seriositet som krävs för den typen av yrken du har funderat på. 

Lycka till i framtiden. 

Ja, det stämmer har även provat mindre starka några gånger (3-4). Jag har provat att gå på krogen 1 gång och rökt cigaretter vid två tillfällen. Det finns även en ganska komplicerad social förklaring till varför jag försatte mig i den situationen, som jag inte orkar dra här. Allt det här har hänt efter 18 års ålder och nu är jag 19. Ung och dum, men helt utan annan antisocial eller oseriös historik. Själv så tycker jag att det är bra att drömma. 
  • Anonym (Hej)
    Tow2Mater skrev 2023-07-27 18:27:51 följande:
    Hur ska man kunna använda om man inte kan köpa (eftersom det är olagligt att sälja, och vi ska ju inte premiera olagligkriminell forsäljning eller hur) eller inneha (olagligt)?

Klart det ska vara olagligt att använda.

TS gör bäst i att avhålla sig helt om hon vill nå sina mål.
    Jag förstår att narkotikahantering, även om det bara är för eget bruk är väldigt fel både genom att man bidrar till gängens ekonomi och kanske även en normalisering av droger vilket kan locka många ut i missbruk. Jag står inte för vad jag har gjort och startade tråden mer för att skriva av mig och kanske bolla lite tankar. 
  • Anonym (Hej)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-28 23:09:30 följande:

Om man åkt dit 2 ggr har man missbruksproblem, det spelar ingen roll att man anser sig vara finare än andra, har bra betyg etc, det är oväsentligt. 
    Snyft att du har blivit prickad och har fina ambitioner, snyft, snyft. 
    Det borde påverka din självkänsla negativt att du har missbruksproblem, det är inte klädsamt att ha. 
    Alla personer som inte missbrukat narkotika, de som inte fått domar, de har tagit hand om sig själva och sina liv. Du har gjort bort dig. 

Vem har sagt att jag åkte dit två gånger? Jag sa att jag har blivit dömd en gång och den drogen jag då hade använt, använde jag för andra gången. Jag är arbetarbarn och ser mig inte som finare än andra, tvärtom kämpar jag med uselt självförtroende. Att jag har drömmar ser jag dock som en styrka. Varför har jag intyg från läkare på att jag inte är i behov av beroendebehandling, om jag nu skulle ha missbruksproblem enligt dig?

Är du perfekt? 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Koran-Kalle) skrev 2023-07-27 22:58:33 följande:
    Har du blivit dömd två gånger så har du problem.
    Aldrig slumpen att man döms två gånger för samma brott.
    Ingen har påstått att jag åkte dit för något två gånger och har inget missbruk enligt läkare. Att förväxla bruk och missbruk är respektlöst mot de som brottas med beroende. Jag står dock för att jag har gjort fel och startade inte tråden för att argumentera för att narkotika ska illegaliseras. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär