• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (morallagstiftning)

Konstigt land som är så extremt öppet på vissa områden med offentliga register där alla kan se vad grannen tjänar, namn och adress på den som äger en bil eller vilka domar någon har fått senaste årtiondet. 

Kanske ett arv från det gamla bondesamhället, i vars träskor vi fortfarande traskar i, att alla skall kunna hålla koll på alla.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Terese) skrev 2023-07-30 12:03:35 följande:
    Ja, alltså det är väl inte konstigt att man förväntar sig att vuxna människor tar ansvar för sina egna liv? Du har ju fått rimliga konsekvenser av dina handlingar här. Sluta håll på med knark bara. Det är liksom ingen ursäkt att mena att alla andra knarkar ju, så då borde det inte vara en stor grej att du också gör det. 

"Som vuxen ansvarar du för ditt liv".

Men du får inte bruka någon drog som inte staten tjänar pengar på eller som läkemedelsverket inte har accepterat för att de får allt mindre i sina redan överfyllda kassor då. 

Hur var det med att var o en är ansvariga för sitt egna liv nu igen? Klarar man bruka droger och sköta sitt arbete så ska man ju få göra det. Något annat är bara löjligt.

Dock tycker jag att det var bra att ts åkte dit. Tycker droglagarna i Sverige är helt uppåt väggarna fel. Men värre än så är att ha hycklare med makt som ju ts trodde att hon kunde bli. 

• Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:37:55 följande:
    Jag är 19 och i min årskull, framförallt i det området jag kommer från, är det väldigt vanligt att man provar droger oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. Faktiskt vanligare än alkohol. Droger är mer normaliserat i den yngre generationen. Det är olyckligt, men det är så det är. 
    Så bara för att alla andra gör det var du också tvungen att göra det?
    Man har ett ansvar. Vill man arbeta med något där det krävs att man är ostraffad får man se till att inte bruka droger. Sjukt enkel logik. 

Du fattade ett beslut att knarka, du åkte dit och nu får du stå för konsekvenserna. Handling och konsekvens.
  • Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 07:43:00 följande:

"Som vuxen ansvarar du för ditt liv".

Men du får inte bruka någon drog som inte staten tjänar pengar på eller som läkemedelsverket inte har accepterat för att de får allt mindre i sina redan överfyllda kassor då. 

Hur var det med att var o en är ansvariga för sitt egna liv nu igen? Klarar man bruka droger och sköta sitt arbete så ska man ju få göra det. Något annat är bara löjligt.

Dock tycker jag att det var bra att ts åkte dit. Tycker droglagarna i Sverige är helt uppåt väggarna fel. Men värre än så är att ha hycklare med makt som ju ts trodde att hon kunde bli. 

Så om en förskolelärare är hög för att hen har rökat på så är det ok så länge personen kan sköta sitt jobb?
    Eller om någon snortar en lina och sedan ska ta köra en tung grävmaskin är det ok så länge personen klarar av att göra det?
  • Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:57:36 följande:
    Jag är här. Undrade du något?

Jag startade tråden i hopp om att få stöd men de flesta verkar tycka jag är pesten själv. Jag har aldrig sagt att jag gjort rätt men ville uppmärksamma känslan av att vara stämplad, kanske även varna om det och bolla lite idéer för att få en mer positiv syn på framtiden igen. 
    Om du hade tagit ansvar och stått för det du har gjort då hade du kunnat få stöd från mig. Men du gråter över att du har åkt fast och fått ditt liv förstört. 
    Jag är enormt emot droger och eftersom du mest tycker synd om dig så kan jag inte känna sympati.

Skaffa dig lite ryggrad, stå för det du har gjort!
  • Anonym (hmm)
    Agda90 skrev 2023-08-03 10:14:20 följande:
    Så om en förskolelärare är hög för att hen har rökat på så är det ok så länge personen kan sköta sitt jobb?
    Eller om någon snortar en lina och sedan ska ta köra en tung grävmaskin är det ok så länge personen klarar av att göra det?

Som sagt så länge dom klarar av att sköta sitt arbete.

Ex 2 du gav sker ju i princip redan fast det går under adhd "medicin" o att man sväljer det istället.

• Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 10:24:57 följande:

Som sagt så länge dom klarar av att sköta sitt arbete.

Ex 2 du gav sker ju i princip redan fast det går under adhd "medicin" o att man sväljer det istället.

Skillnaden är att adhd medicin är inte till för att speeda upp en person utan hjälpa hen att fungera, så som vi menar är, normalt i samhället. 

Och nej, jag vill inte ha en knarkare i närheten. Så jag vill gärna ha kvar lagarna och gärna att de skärps!
  • Meddelande borttaget
  • Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 10:59:57 följande:

Du har knarkare överallt.

Slår vad om att du dricker kaffe dagligen, säkert flera koppar dessutom. 

Slår även vad om att du äter mat med socker i.

Slår även vad om att du har många i din omgivning som antingen röker cigg, dricker alkohol eller isvattenbadar.

Socker, alkohol samt isvattenbadning förändrar dem alla en personen sinnestillstånd. 

Du har en hycklare av rang. Var o en äger sin egna kropp. Fast det är inte sant. Kanske man skulle implentera lite fler lagar så att ingen likt dig kan sitta o hyckla, så att vi alla är oberättigade att få göra som vi vill med våra egna kroppar? Kanske låter bra tycker du?

Varför inte förbjuda kaffe, isvattenbad, bastu, glass o socker, träning? 

Allt kan du knarka på. Något så enkelt som glass förändrar sinnestillståndet. Kolla bara på alla barn. Oftast gnälliga o otåliga tills de får en glass... då rusar lycko endorfiner i huvudet på dom. Det kan räknas som knark det med då det förändrar ex ungen till en annan sinnesstämning / sinnestillstånd.

Den där dyra tavlan du säkert har hängandes målades säkert utav en fransk snubbe som dragit en lina innan han måla den. Du är bullshit, du vill kontrollera alla andra så du får som just DU vill. Sen att det i grunden handlar om korruption.. det skiter du i. Sålänge du får göra vad du vill med din kropp som du gillar o så länge du kan kontrollera att andra omkring dig inte heller gjort något som du inte hade gillat att göra själv.

Vet du, sådana som dig är bara fega små narcissister och inget annat.

Ärligt talat sådana människor likt dig är bara så jävla tragiska. Hade varit en sak om det faktiskt var skadligt för individen i sig. Men de droger som de flesta faktiskt vill åt är oftast klassade som MINDRE farliga än alkohol dessutom. Så hela skiten är både korrupt och löjligt. Fler dör av alkohol och trafikolyckor än ex cannabis. Men du ogillar cannabis brukare och smutskastar dom än hellre än mer och kallar dom säkerligen för missbrukare istället. Allt för att slicka din egna skrynkliga röv och lyfta dig själv o tro att du är något. Patetiskt.

Wow vad agressiv du är, vad är du hög på?

Socker har jag inte ätit på 10 år. Vet att det är mer beroende framkallande än heroin. Slutade dricka kaffe för flera år sen.

Jag är fullt medveten om att man kan bli hög på en hel del. Men jag vill inte ha människor i min närhet som är höga. Det är MITT val och har inget med korruption att göra. 

Föreslår att du kollar upp var narcissist är för något för jag är så jäkla långt ifrån det du kan komma.

Knarka du på om du vill, det är ditt val. Men om någon inte vill ha dig i sin närhet för att du är hög får du acceptera. 

Den patetiska här är inte jag, snarare du. Och sjukt otrevlig dessutom
  • Anonym (.....)
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:42:28 följande:
    Ja, det stämmer har även provat mindre starka några gånger (3-4). Jag har provat att gå på krogen 1 gång och rökt cigaretter vid två tillfällen. Det finns även en ganska komplicerad social förklaring till varför jag försatte mig i den situationen, som jag inte orkar dra här. Allt det här har hänt efter 18 års ålder och nu är jag 19. Ung och dum, men helt utan annan antisocial eller oseriös historik. Själv så tycker jag att det är bra att drömma. 
    Ha du använt droger 6 gånger på mindre än ett år så har du ändå någon form av problem, skulle jag säga. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär