• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Agda90
    nihka skrev 2023-08-08 00:51:24 följande:
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
    Jo, jag vet en missbrukare som fick jobb inom it företag. Min vän bannade sig länge för att han gett missbrukaren en chans. Han kom inte till jobb när han skulle, sjukade sig stup i kvarten för att knarka. Och det hamnade på arbetsgivaren att bekosta rehab för han kunde inte sägas upp pga sitt missbruk. Min vän kommer aldrig mer att anställa någon med missbruksproblematik. 

Så även om det går att få jobb är det inte så lätt och många arbetsgivare drar sig för det för det innebär en enorm kostnad. 
  • Anonym (Hmmmm)
    Agda90 skrev 2023-08-07 08:52:47 följande:
    På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!

Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning. 
    Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer. 

Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
    Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger. 

Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!! 
    Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen. 

Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb. 

För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker. 
    Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
    Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt. 
    Förstår resonemanget, men samtidigt kan det ju ge att ni missar bra personal. Ni skulle välja bort en 35-åring nykterist som fällts för ringa narkotikabrott när hen var 18-19 och varit ren sen dess, som fick ett wake up call då och sen dess skapat ett tryggt liv och aldrig rör vare sig narkotika eller alkohol nu. Men anställa någon som helgdricker och gärna partar till det bara personen är nykter på måndagen.
  • Anonym (Nån annans fel)
    En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Nej, det var ditt eget val att knarka som förstörde din karriär. Inte en dom.
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 08:46:52 följande:
    Förstår resonemanget, men samtidigt kan det ju ge att ni missar bra personal. Ni skulle välja bort en 35-åring nykterist som fällts för ringa narkotikabrott när hen var 18-19 och varit ren sen dess, som fick ett wake up call då och sen dess skapat ett tryggt liv och aldrig rör vare sig narkotika eller alkohol nu. Men anställa någon som helgdricker och gärna partar till det bara personen är nykter på måndagen.
    Har du en lastbil som kostar 1,5 milj så sätter du inte vem som helst bakom ratten. 
    Och nej, jag hade inte anställt någon som partajar hejvillt på helgerna heller. 

Om jag hade anställt en 35 åring som varit nykter sedan hen var 18-19, vet inte. Det beror på personen ifråga. Har man bytt ut alkoholmissbruket mot ett annat beroende så nej, då hade jag inte anställt. Har personen däremot arbetat med missbruksprolematiken så hade jag kunnat tänka mig det. Beroende behöver inte vara något man använder en olaglig substans för, det kan vara matmissbruk och det kan vara träning t.ex. 
  • Anonym (Hmmmm)
    Agda90 skrev 2023-08-08 09:04:00 följande:
    Har du en lastbil som kostar 1,5 milj så sätter du inte vem som helst bakom ratten. 
    Och nej, jag hade inte anställt någon som partajar hejvillt på helgerna heller. 

Om jag hade anställt en 35 åring som varit nykter sedan hen var 18-19, vet inte. Det beror på personen ifråga. Har man bytt ut alkoholmissbruket mot ett annat beroende så nej, då hade jag inte anställt. Har personen däremot arbetat med missbruksprolematiken så hade jag kunnat tänka mig det. Beroende behöver inte vara något man använder en olaglig substans för, det kan vara matmissbruk och det kan vara träning t.ex. 
    Saken är ju att personen som festar på helgerna inte lär berätta för dig om det vid en arbetsintervju. Vet om personer som festade så hårt varje AW att de somnade på kontoret, inte fick komma in på utestället de gick till sen pga berusningsnivå osv. Varje AW. Men det syntes ju inte när de sökte jobb.

Så du skulle inte anställa någon som varit nykter sen 18-19 om den tränar regelbundet? (Nu drar jag det här lite, men saker är sällan enkla i verkligheten).
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:20:42 följande:
    Saken är ju att personen som festar på helgerna inte lär berätta för dig om det vid en arbetsintervju. Vet om personer som festade så hårt varje AW att de somnade på kontoret, inte fick komma in på utestället de gick till sen pga berusningsnivå osv. Varje AW. Men det syntes ju inte när de sökte jobb.

Så du skulle inte anställa någon som varit nykter sen 18-19 om den tränar regelbundet? (Nu drar jag det här lite, men saker är sällan enkla i verkligheten).
    Du överdriver. Att träna regelbundet ca 4 gånger i veckan är en sak. Men att vara ute och säg springa varje morgon och varje kväll och på helgerna dra till gymmet och springa varje morgon och varje kväll låter osunt och låter mer som att man har bytt "drog". 
    Jag har sett just detta på nära håll hos en anhörig. Gick från matmissbruk till att skära sig själv, till att missbruka träning, till att bli alkoholist till att försöka begå självmord. Så jag var försiktig av flera anledningar. 

Jag är ingen expert på området och självklart säger inte en person på en anställning att de super skallen i bitar under helgerna. Någonstans får man lita på cv´t man får, referenserna man tar och magkänslan man får vid en intervju. Men skulle en chaufför somna bakom ratten så är det tusen gånger värre än att somna vid ett skrivbord. Konsekvenserna kan bli katastrofala för chauffören för omgivningen och för mig som drev företaget. 

Jag är väldigt glad att vi avvecklade åkeri verksamheten. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmmmm)
    Agda90 skrev 2023-08-08 09:34:13 följande:
    Du överdriver. Att träna regelbundet ca 4 gånger i veckan är en sak. Men att vara ute och säg springa varje morgon och varje kväll och på helgerna dra till gymmet och springa varje morgon och varje kväll låter osunt och låter mer som att man har bytt "drog". 
    Jag har sett just detta på nära håll hos en anhörig. Gick från matmissbruk till att skära sig själv, till att missbruka träning, till att bli alkoholist till att försöka begå självmord. Så jag var försiktig av flera anledningar. 

Jag är ingen expert på området och självklart säger inte en person på en anställning att de super skallen i bitar under helgerna. Någonstans får man lita på cv´t man får, referenserna man tar och magkänslan man får vid en intervju. Men skulle en chaufför somna bakom ratten så är det tusen gånger värre än att somna vid ett skrivbord. Konsekvenserna kan bli katastrofala för chauffören för omgivningen och för mig som drev företaget. 

Jag är väldigt glad att vi avvecklade åkeri verksamheten. 
    Nej, jag överdriver inte men jag ställer dig genuina frågor som man kan behöva möta i en rekryteringsprocess.

Du har dina erfarenheter, och jag har sett annat. Ingetdera är fel utan verkligheten är komplex. Den som springer regelbundet kan vara den bästa personen du får tag i. Den lär för övrigt inte heller berätta för dig vid en intervju om sin träning mer än att träning är viktigt för personen - och det är det ju för oss alla. 

Det jag menar är att det finns ett enormt mörkertal av människor med osunda relationer till olika form av beroende men som inte kommer synas på ett CV eller intervju. Har mött så många i olika roller under min yrkesbana. Ibland tänker jag att det nästan är en norm, särskilt med alkohol, i Sverige. Och det syns inte vid en intervju. 
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:52:33 följande:
    Nej, jag överdriver inte men jag ställer dig genuina frågor som man kan behöva möta i en rekryteringsprocess.

Du har dina erfarenheter, och jag har sett annat. Ingetdera är fel utan verkligheten är komplex. Den som springer regelbundet kan vara den bästa personen du får tag i. Den lär för övrigt inte heller berätta för dig vid en intervju om sin träning mer än att träning är viktigt för personen - och det är det ju för oss alla. 

Det jag menar är att det finns ett enormt mörkertal av människor med osunda relationer till olika form av beroende men som inte kommer synas på ett CV eller intervju. Har mött så många i olika roller under min yrkesbana. Ibland tänker jag att det nästan är en norm, särskilt med alkohol, i Sverige. Och det syns inte vid en intervju. 
    Verkligheten är verkligen komplex. Det har du rätt i. Och anställningsintervjuer är inte lätta att göra. 

Vad folk berättar på en anställningsintervju är ju en sak. Det är min uppgift som intervjuare att ställa frågor och dra slutsatser utifrån svaren. 
    Mörkertal finns inom precis allt. 

Det du skriver med norm med alkohol är ett typiskt exempel. Jag förstår inte behovet av att bli full varje helg. Det är inte hälsosamt, det ger inget (mer än huvudvärk och illamående) och är dyrt. För att vara landet lagom så är det väldigt många som drar åt de extrema hållen. 
  • Anonym (Nån annans fel)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:52:33 följande:

Referenser.
    Referenser och referenser.
    Det är det allra viktigaste i varje rekryteringsprocess.
    En enda referens kan ibland vara mer avgörande än flera intervjuer och hela övriga CV hos en som söker anställning!
    Självfallet måste jag se till att jag får in referenser som är kvalitativt bra och jag måste själv kolla vilka referenser som är kvalitativa och pålitliga, eller om det finns någon osäkerhet som gör att jag kanske väljer strunta i en särskild referens.
    Jag har rekryterat regelbundet i snart 30 år.
    Hittills har jag alltid fått reda på om det finns något osunt, t ex något beroende oavsett vad, genom att vara noga med att ta och bedöma referenser.

Gällande alkohol så är det väldigt individuellt hur konsumtion av alkohol påverkar olika personer. Vissa kan festa ganska mycket på helgerna och ändå fungera utmärkt på jobbet, detta kanske under ett helt yrkesliv.
    Medan någon kanske inte alls klarar att dricka alkohol och festa en på fredag kväll utan att det riskerar påverka jobbet.
    Hur det fungerar med knarkande i jämförelse med alkohol har jag inte tillräcklig kunskap om. Men jag personligen bedömer allt bruk av narkotika som ett allvarligare problem än om någon dricker alkohol på helgen.

Men oavsett vilket beroende, eller vilken annan faktor som helst, som skapar problem i jobbet för en individ så får man reda på det genom referenser.

Självfallet finns det ingen utbildning i hela världen som kan överbrygga sådana personliga problem som ställer till bekymmer i yrkesutövningen. Därför är utbildning, betyg och diplom i många fall i princip betydelselösa när man ska rekryterar någon.
    Referenser däremot är alltid extremt viktiga och värdefulla.
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär