Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:52:33 följande:
Nej, jag överdriver inte men jag ställer dig genuina frågor som man kan behöva möta i en rekryteringsprocess.
Du har dina erfarenheter, och jag har sett annat. Ingetdera är fel utan verkligheten är komplex. Den som springer regelbundet kan vara den bästa personen du får tag i. Den lär för övrigt inte heller berätta för dig vid en intervju om sin träning mer än att träning är viktigt för personen - och det är det ju för oss alla.
Det jag menar är att det finns ett enormt mörkertal av människor med osunda relationer till olika form av beroende men som inte kommer synas på ett CV eller intervju. Har mött så många i olika roller under min yrkesbana. Ibland tänker jag att det nästan är en norm, särskilt med alkohol, i Sverige. Och det syns inte vid en intervju.
Referenser.
Referenser och referenser.
Det är det allra viktigaste i varje rekryteringsprocess.
En enda referens kan ibland vara mer avgörande än flera intervjuer och hela övriga CV hos en som söker anställning!
Självfallet måste jag se till att jag får in referenser som är kvalitativt bra och jag måste själv kolla vilka referenser som är kvalitativa och pålitliga, eller om det finns någon osäkerhet som gör att jag kanske väljer strunta i en särskild referens.
Jag har rekryterat regelbundet i snart 30 år.
Hittills har jag alltid fått reda på om det finns något osunt, t ex något beroende oavsett vad, genom att vara noga med att ta och bedöma referenser.
Gällande alkohol så är det väldigt individuellt hur konsumtion av alkohol påverkar olika personer. Vissa kan festa ganska mycket på helgerna och ändå fungera utmärkt på jobbet, detta kanske under ett helt yrkesliv.
Medan någon kanske inte alls klarar att dricka alkohol och festa en på fredag kväll utan att det riskerar påverka jobbet.
Hur det fungerar med knarkande i jämförelse med alkohol har jag inte tillräcklig kunskap om. Men jag personligen bedömer allt bruk av narkotika som ett allvarligare problem än om någon dricker alkohol på helgen.
Men oavsett vilket beroende, eller vilken annan faktor som helst, som skapar problem i jobbet för en individ så får man reda på det genom referenser.
Självfallet finns det ingen utbildning i hela världen som kan överbrygga sådana personliga problem som ställer till bekymmer i yrkesutövningen. Därför är utbildning, betyg och diplom i många fall i princip betydelselösa när man ska rekryterar någon.
Referenser däremot är alltid extremt viktiga och värdefulla.