Anonym (Humanist) skrev 2023-08-09 23:31:09 följande:
Skulle gissa på att jag har väldigt många fler högskolepoäng än vad du har. Antagligen har jag dessutom fler yrkesår än vad du har levnadsår.
I mitt yrke skulle ingen utan mångårig utbildning klara av jobbet. Vi har heller inga "kunder" i någon bemärkelse, men folk skulle märka om vi försvann. Det kan jag lova dig.
Det låter som du jobbar inom dagligvaruhandel eller inom något enklare serviceyrke.
Det kan vara mycket möjligt att du har fler högskolepoäng än jag (även om jag jag har såväl högskole- som universitetsstutbildning).
Det är liksom min poäng.
Men gällande yrkesår så skulle jag våga slå vad om att jag har fler än du.
I verkliga livet har studier och examina väldigt lågt värde när det gäller det allra viktigaste, nämligen att leverera kundnytta.
Du verkar kunna vara ett levande bevis på detta.
Jag vågar lova att det finns någon talang, sannolikt många, som skulle klara av ditt yrke alldeles utmärkt utan mångårig utbildning.
Samtidigt vågar jag garantera att du, med alla dina studier, aldrig skulle ha en chans att klara av att bli entreprenör och leverera kundnytta som ger omsättning på hundratals miljoner, tom miljarder, du skulle inte kara av att bli löngivare (= arbetsgivare) till tusentals människor, du skulle aldrig klara av att leverera in skatt till landet Sverige i den omfattning som flera entreprenörer lyckas göra, trots att de helt saknar högre utbildning, trots att flera av dem har grava läs-/skrivsvårigheter eller andra funktionsnedsättningar.
Jag är helt övertygad att i jämförelse så är du en person som helt saknar sådan egen talang, du lever helt enkelt på andra människors talang.
Jag är helt övertygad att du inte har de personliga egenskaper som krävs för du skulle klara av att göra sådan nytta i verkliga livet, sådan nytta för landet, alldeles oavsett hur många högskolepoäng du har.
Du påstår att där du arbetar gör ni ingen kundnytta, ni har inga kunder.
Då förutsätter jag att du och alla på din arbetsplats arbetar utan att få någon lön?
Om ni får lön så innebär det att ni har kostnader. För att betala era kostnader krävs det då att ni har intäkter. Det innebär att någon betalar för det "jobb" ni utför.
De som ger er intäkter, de som betalar era löner och alla era övrigas kostnader är självfallet era kunder.
Du arbetar sannolikt inom en skattefinansierad verksamhet. Det händer ganska ofta att människor som arbetar för skattebetalarna inbillar sig att pengar flödar in, att de har rätt att få lön för sitt arbete, utan att någon behöver betala.
Du verkar vara en av dessa.
Eller så har jag fått allt om bakfoten?
Du får lön utan att göra någon nytta. Du jobbar i en verksamhet som får in massor av pengar utan att ni levererar något, utan att ni behöver göra någon nytta alls för någon.
I så fall skulle jag väldigt gärna vilja att du berättar hur det fungerar, så att jag kan korrigera mig och ge dig rätt.