• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Nomen123
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 01:04:13 följande:
    Nej inte alls löjlig! Jag går och våndas på jobbet när vi har covid/influensa-smittade patienter eller förkylda kollegor som envisas komma till jobbet ändå..! Definitivt orolig över att bli sjuk inför eventuellt äggplock. Så full förståelse för dig! Klokt att vänta med att träffa din mamma, äggplocket är nära nu så värt de dagarna! Man vill inte behöva genomgå en stimulering för att missa äggplocket och sen vänta på blödning och en cykel till innan man kan göra nytt försök, bara för en träff. 

Mathilda88 skrev 2023-11-23 00:47:05 följande:
    Ja precis, vårt 3e och sista landstingsfinansierade försök.. Okej spännande!
    Vilket AMH har du? :) Oj så snabbt besked om äggplock? Härligt med det redan på måndag! Stort lycka till! // Hjärta Hur stora var blåsorna idag? Måste ju fått riktigt god effekt på medicinen då! Hade också mitt VUL igår på dag 8, RMC Malmö kör generellt lite längre cykler. Har nytt VUL imorgon fredag igen.
    Så skönt att ha det i grunden, jag har också regelbunden ägglossning och mens var månad, runt 26 dagar långa cykler. Håller tummarna för att ni har flyt! Hjärta
    Hej, ultraljudet igår visade 10 äggblåsor, fler påväg.. Jag har ett AMH på 104.. Vad har du?
    Äggplock måndag morgon 🙏
    Kanske jag skrev ☘️

Får hålla tummarna för att han inte blir dålig.
    Han ska avstå alkohol iallafall 🙏🙏
  • Sjuan84

LMSM: Tack snälla för ditt svar och ?skönt? (du förstår nog vad jag menar?) att någon annan varit med om samma sak på samma klinik. Jag var CT som
    läkare och har tyckt att hon varit toppenbra. Det jag hoppas på nästa vecka är att jag ska få konkreta tips på hur jag kan öka äggkvalitén. Jag vet inte ens om det är möjligt, men vissa kliniker verkar vara lite mer i framkant än andra gällande forskningsrön etc. Med tanke på hur många ägg jag fick sist så verkar dosen vara bra (300 Gonal F) men jag vill veta mer om hur jag själv kan påverka mig ägglvalité (om det ens går). 

Vilken läkare hade du? Och hur tänker du gå vidare framåt? 

detta är mitt andra försök så jag har ett ?gratisförsök? kvar men går i valet och kvalet om jag ska byta klinik efter det. Hur går dina tankar där? Förutom den tuffa ekonomiska biten så är jag beredd att utsätta min kropp för det mesta gällande antalet försök känns det som just nu?

• Mathilda88
    Sjuan84 skrev 2023-11-23 18:26:44 följande:

Hej och tack för alla gulliga meddelanden Hjärta Jag har nåt meck med telefonen så jag lyckas inte svara var och en av er tyvärr, så det får bli såhär istället.

Det är verkligen ett mörker som jag inte hade förberett mig på. Och en känsla av oduglighet och tomhet. Bara på en dag så har jag nu jättesvårt att se barn, att höra om kollegor som pratar om sina barn, att se videoklipp med barn. Det enda jag tänker på är att jag skulle göra vad som helst för att få torka spya, packa matsäckar, plåstra om skrapsår - allt det där som tillhör vardagen för folk med barn. 

Jag tittar in i det tomma rummet i huset vi köpte för två år sedan, det som skulle bli barnrum, och känner att jag aldrig kommer att få natta ett barn där inne.

Nästa vecka ska vi ha ett möte med läkaren på Sophiahemmet. Hon lät ganska uppgiven när vi pratade i telefon så jag vet inte om hon kommer att säga att hon inte tycker att vi ska försöka igen.

Förlåt att det blev ett depp-inlägg. Är så glad för er skull, alla ni som ruvar och har fått plus. Önskar så att det var jag. 

Stor kram

Man måste få lufta sina deppiga känslor, vi alla förstår dom Hjärta  
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2023-11-23 20:26:26 följande:
    mitt första möte med dom var väldigt bra. Tydlig och lugn. Ställde en miljard frågor som han svarade på. vi satt där 1 och 25 min 😂 den tiden har jag aldrig fått på sophiahemmet!

mitt amh var 0,71 på blodprov våren 2022.
    när läkaren såg 13-14 blåsor igår sa han att det här är inte 0,7! Kan inte förklara hur otroligt skönt det var att höra att min tid inte är slut.  Varit så rädd att det ska vara försent nu snart två år senare!
    nu hoppas man ju bara att det finns ngt som är bra kvar 🙏

ja haha så långt! Härligt med klimakterir över jul och nyår 😂

Men så härligt! {#emotions_dlg.flower} Alltså sånt uppskattar man enormt mkt! Hjärta 
    Wow, men så häftigt att ha ökat i värde trots flera plock och 2 år senare! Men har hört om fler som gjort det, inger hopp för alla med lägre siffror Hjärta

Haha, ja låter visserligen lite mindre roligt! Hoppas du ska få må bra ändå under den tiden Hjärta
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2023-11-23 20:18:03 följande:

det jag gjorde för att ens kunna fungera efter mitt senaste  försök om slutade som ditt var att kontakta alla bra kliniker i Europa som finns i princip för att få flera opinions om min situation. Det gjorde verkligen så jag klarade av att ta mig ur mörkret. 

Vilka kontaktade du och vad skrev du till dom så du fick en rekommendation tillbaka? Jag försökte men fick bara tillbaka att de ville ha prover etc som för att starta upp trots att jag skrev att jag snart skulle starta försök nr.3. Fick liksom ingen feedback på hur de såg på saken. För kände att jag behövde samma sak som du i den sitsen, ett hopp och mål utanför Malmö med tanke på hur otroligt begränsat där upplevs i form av stöttning och tekniker vid problem. Frågade dom ex om fragmenteringstvättning som man gör i Danmark - görs såklart inte här etc.
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-11-23 21:14:52 följande:
    Hej, ultraljudet igår visade 10 äggblåsor, fler påväg.. Jag har ett AMH på 104.. Vad har du?
    Äggplock måndag morgon 🙏
    Kanske jag skrev ☘️ 
    Perfekt mängd! Hjärta 
    104?? Eller menar du 10,4? Är det i pmol/L? Jag har 14 i pmol/L - vilket blir ca 2 i ng/ml. Ja så spännande med måndag!
    Får se vad läkaren säger idag på mitt nästa VUL hur vi går vidare - avbryta, köra på med mål på totalfrys eller försöka plocka tidigt med risk för omogna ägg. 
  • Mathilda88
    Sjuan84 skrev 2023-11-23 21:33:53 följande:

LMSM: Tack snälla för ditt svar och ?skönt? (du förstår nog vad jag menar?) att någon annan varit med om samma sak på samma klinik. Jag var CT som
    läkare och har tyckt att hon varit toppenbra. Det jag hoppas på nästa vecka är att jag ska få konkreta tips på hur jag kan öka äggkvalitén. Jag vet inte ens om det är möjligt, men vissa kliniker verkar vara lite mer i framkant än andra gällande forskningsrön etc. Med tanke på hur många ägg jag fick sist så verkar dosen vara bra (300 Gonal F) men jag vill veta mer om hur jag själv kan påverka mig ägglvalité (om det ens går). 

detta är mitt andra försök så jag har ett ?gratisförsök? kvar men går i valet och kvalet om jag ska byta klinik efter det. Hur går dina tankar där? Förutom den tuffa ekonomiska biten så är jag beredd att utsätta min kropp för det mesta gällande antalet försök känns det som just nu?

Kanske så att ni ska prova Menopur nästa gång istället ifall det nu skulle vara just äggkvalitén det gäller då den ger bättre kvalité än Gonal-F. Hjärta
  • Nomen123
    Mathilda88 skrev 2023-11-24 00:02:53 följande:
    Perfekt mängd! Hjärta 
    104?? Eller menar du 10,4? Är det i pmol/L? Jag har 14 i pmol/L - vilket blir ca 2 i ng/ml. Ja så spännande med måndag!
    Får se vad läkaren säger idag på mitt nästa VUL hur vi går vidare - avbryta, köra på med mål på totalfrys eller försöka plocka tidigt med risk för omogna ägg. 
    Ja det kanske är bra jag har så dålig koll och kände när jag låg där i gungstolen att varför tar ni dem inte tidigare? 🙈 Men dem behövde mogna på sig lite till så får vi hoppas att det ser bra ut på måndag 🙏
    Skrev fel, mitt S-prolaktin är 104, vet dock inte vad det betyder..

Mitt AMH ligger på 1,8 ☘️

Jag håller tummarna för dig att det blir som du önskar 🙏
  • LMSM
    Sjuan84 skrev 2023-11-23 21:33:53 följande:

Jag förstår vad du menar :)

Å jag hade också CT även om jag träffat i princip alla och hon är absolut min favorit på Sophia!

Enligt min erfarenhet ger de absolut inga tips allts på vad som kan förbättra kvaliteten. Jag har ställt miljoner frågor om alla möjliga olika vitaminer preparat och grejer.  Det enda de sagt är att jag redan gör allt. De menar att man ska äta enligt tallriksmodellen, träna lagom, måttligt med alkohol och kaffe samt inte röka snusa såklart. 

Jag har dock en del olika studier och bla en bok som heter it starts with the egg. Det finns säkert inte jättemkt tydlig forskning som säger att ngt skulle kunna påverka kvaliteten tydligt för då hade ju alla gjort så MEN det finns några saker som eventuellt kan hjälpa. 

Främst kan man tänka på att inte påverka blodsockret för mkt, äta mkt protein fibrer och bra kolhydrater. Jag äter även 600 mg Q10 som i en del studier har visar sig kunna påverka kvaliteten, Tar öven NMN, NAC, Basic prenatal som innehåller massa bra saker. Gick även på akupunktur 7 gånger inför senaste gången men det hjälpte ju inte kvalitet i alla fall, dricker örter, slutat helt med kaffe sedan tre månader tillbaka. tränar max tre dagar i veckan och ingen cardio längre.

Läkarna i Sverige kommer inte säga någonting om att de här påverkar men jag hade i alla fall testat Q10 för man har ju inget att förlora förutom lite mer pengar. I det stora hela är det ju dock en liten kostnad. 

Jag tänker även ta 3 mg melatonin inför nästa sprutstart då det enligt boken kan ge bättre kvalitet. 

Jag har bestämt mig för att byta klinik nu när mina tre gratisförsök är slut. Känns bättre att testa ngt nytt på ngt sätt. Vem vet kanske lyckas jag med ett annat labb hehe. Antagligen är det inte så stor skillnad utan bara slumpen men jag vill ändå försöka på ett nytt ställe nu. Lite segt att åka till en annan stad när Sophoahemmet ligger runt hörnet men men 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 22:23:21 följande:
    Men så härligt! {#emotions_dlg.flower} Alltså sånt uppskattar man enormt mkt! Hjärta 
    Wow, men så häftigt att ha ökat i värde trots flera plock och 2 år senare! Men har hört om fler som gjort det, inger hopp för alla med lägre siffror Hjärta

Haha, ja låter visserligen lite mindre roligt! Hoppas du ska få må bra ändå under den tiden Hjärta
    Jag vet inte om mitt AMH ökat i värde eftersom jag inte tog nytt blodprov men då läkaren på CvL  såg 13-14 blåsor (sågs även 13 st på en ostimulerad cykel i februari i början på året) på ultraljudet så menade han på att det prov som togs våren 2022 och visade 0,71 var lite missvisande. Man ska alltså inte stirra sig helt blind på AMH utan ta antal blåsor i beaktning också. AMH kan nog ge en vägledning när det gäller att ställa in rätt hormosdos från början dock. 

Jag behöver ju rätt hög dos men mina ägg kanske inte är helt slut hehe. 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023