Sjuan84 skrev 2023-11-23 21:33:53 följande:
LMSM: Tack snälla för ditt svar och ?skönt? (du förstår nog vad jag menar?) att någon annan varit med om samma sak på samma klinik. Jag var CT som
läkare och har tyckt att hon varit toppenbra. Det jag hoppas på nästa vecka är att jag ska få konkreta tips på hur jag kan öka äggkvalitén. Jag vet inte ens om det är möjligt, men vissa kliniker verkar vara lite mer i framkant än andra gällande forskningsrön etc. Med tanke på hur många ägg jag fick sist så verkar dosen vara bra (300 Gonal F) men jag vill veta mer om hur jag själv kan påverka mig ägglvalité (om det ens går).
Vilken läkare hade du? Och hur tänker du gå vidare framåt?
detta är mitt andra försök så jag har ett ?gratisförsök? kvar men går i valet och kvalet om jag ska byta klinik efter det. Hur går dina tankar där? Förutom den tuffa ekonomiska biten så är jag beredd att utsätta min kropp för det mesta gällande antalet försök känns det som just nu?
Jag förstår vad du menar :)
Å jag hade också CT även om jag träffat i princip alla och hon är absolut min favorit på Sophia!
Enligt min erfarenhet ger de absolut inga tips allts på vad som kan förbättra kvaliteten. Jag har ställt miljoner frågor om alla möjliga olika vitaminer preparat och grejer. Det enda de sagt är att jag redan gör allt. De menar att man ska äta enligt tallriksmodellen, träna lagom, måttligt med alkohol och kaffe samt inte röka snusa såklart.
Jag har dock en del olika studier och bla en bok som heter it starts with the egg. Det finns säkert inte jättemkt tydlig forskning som säger att ngt skulle kunna påverka kvaliteten tydligt för då hade ju alla gjort så MEN det finns några saker som eventuellt kan hjälpa.
Främst kan man tänka på att inte påverka blodsockret för mkt, äta mkt protein fibrer och bra kolhydrater. Jag äter även 600 mg Q10 som i en del studier har visar sig kunna påverka kvaliteten, Tar öven NMN, NAC, Basic prenatal som innehåller massa bra saker. Gick även på akupunktur 7 gånger inför senaste gången men det hjälpte ju inte kvalitet i alla fall, dricker örter, slutat helt med kaffe sedan tre månader tillbaka. tränar max tre dagar i veckan och ingen cardio längre.
Läkarna i Sverige kommer inte säga någonting om att de här påverkar men jag hade i alla fall testat Q10 för man har ju inget att förlora förutom lite mer pengar. I det stora hela är det ju dock en liten kostnad.
Jag tänker även ta 3 mg melatonin inför nästa sprutstart då det enligt boken kan ge bättre kvalitet.
Jag har bestämt mig för att byta klinik nu när mina tre gratisförsök är slut. Känns bättre att testa ngt nytt på ngt sätt. Vem vet kanske lyckas jag med ett annat labb hehe. Antagligen är det inte så stor skillnad utan bara slumpen men jag vill ändå försöka på ett nytt ställe nu. Lite segt att åka till en annan stad när Sophoahemmet ligger runt hörnet men men