• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Björkenli

@LMSM

Jag hade 3 eller 4 , och han sa att det stämde med mitt AMH. Så ja det låter ju som att dina inte stämmer, eftersom du har så många. 

Ok intressant att höra. Jag läste någonstans att mer än 300 inte hade gett bättre resultat. Men då är det möjligt då. 

Jag har en konsultation med en annan klinik i Köpenhamn nästa vecka inbokat sedan tidigare. 

Får höra vad de har att säga. Kanske kan det ändå finnas chans för ivf..

Var i den här resan befinner du dig nu?

Jag blir irriterad på vårdpersonalen brist på stöd.. som läkaren idag from Danmark.. jag bad honom ringa upp om 5 min om telefonen dog. Istället vara ett mail där han skrev att han hoppades att hav redan besvarat alla frågor- men i så fall hade jag inte bett honom ringa upp. 
    Han gav ingen information om att jag nu inte längre ska följa protokollet. Men det antar jag att jag inte ska. Men jag tycker det är konstigt att han inte säger tydligt vad jag ska göra. 

Och konstigt och okänsligt att han inte säger var det här kommer betyda för mig.. han förstår väl att det här var ett hårt slag och att man undrar om det är kört med ivf nu eller var detta innebär framöver..

Jag svarade på mailet direkt att jag gärna vill att han ringer upp, men det gjorde han inte...

Jag jobbar själv inom vården och vet hur viktigt det är att ta sig lite tid att svara på frågor..

• Emmylou91

@Sola13 - tack! Sist jag var gravid och fick min son så hade jag supertydliga symptom innan test. Men har iof hört att det inte alltid stämmer vid andra graviditet. Har bara en dålig känsla och dom brukar ju stämma tyvärr.
    Har 3st blasto i frysen men kostar ju 20000:- att tina? men vad gör man inte. vi har försökt nu i 1,5 år när vi började var jag 30, nu blir jag 32. 

jag håller tummarna🙏

• Chajsa

Jag fick en blastocyst insatt i söndags, två till frys! Av sex befruktade. Det är mitt bästa resultat hittills, känns mycket bra med tanke på att det är första gången vi betalar för behandling. Har fått magsmärtor, inte i nedre delen utan verkligen tarmområdet som om jag har blivit magsjuk. Undrar om det kan vara cyklogest som påverkar eller bara magont som inte har med behandling att göra. Såå? ruvardag 2. Har lovat mig själv att inte testa för tidigt, den känslomässiga bergodalbanan är inte värt det. Kanske inte vänta till 12/12 som kliniken vill men åtminstone rd 12! Fler som ruvar, när ska ni testa? 

• Björkenli

@ Chajsa 

Grattis! Ett steg på vägen!
    Fint att ni fick två bra att frysa in också ju!
    Håller tummarna för er!

Jag blir själv ofta lös i magen vid mens, så kanske pga hormonerna?

• Björkenli

Nu har jag förstått mitt läge lite bättre, efter att ha googlat..

Jag fick ju bara 1 follikel på stimulationen men vid den kollen var den i normal storlek. 
    Nu ska vi se om den har vuxit till ca 20mm på torsdag. Har den det så kör man insemination. 
    Man vet inte om det är ett bra ägg i förväg.

Så nu håller jag hoppet att det växer som det ska. 
    Gör det det så blir det insemination lördag eller söndag. 

Det dumma är att jag jobbar på lördag... Det är ett nytt jobb och jag var sjuk mitt allra första pass.. sen andra passet fick jag deras hjälp att hitta någon som kunde byta med mig för att jag so gärna ville gå en danskurs då.. om jag nu ringer in sjuk IGEN.... frågan är om jag får fler pass där då...
    Och jag behöver verkligen pengarna...

Bästa hade varit att byta igen, men då framstår jag säkert som så omständig med tanke på allt som varit att jag inte får fler pass...

Samtidigt, om det handlar om en chans att få barn så är det klart det är värt det. 

Blir det en bra follikel nu, men inte nästkommande cykler, så kommer jag alltid ångra mig att jag inte tog chansen nu....

Det kan ju bli så att inseminationen passar bäst på söndagen också, då löser det alla problem. Men det vet jag inte förrän på fredagen🙈

• Emmylou91

@chajsa- jag ruvar för andra gången, är på Ruvardag 11 idag. Ska inte tjuvstarta. Känner hittills INGENTING. Sist hade ja molvärk och stickningar och illamående denna gång är det noll. Så om det är minus denna gång som jag är ganska så säker på så kan jag vara levande bevis på att symptom innan gravtest är rent jävla bullshit. 

min första graviditet (naturlig väg) som Resultera i min son så hade jag illamående på eftermiddagarna och svullen mage dagarna innan BIM. men inget mer än så. dom riktiga symptomen drar igång senare.

håller tummarna nu för dig! jag har tyvärr redan gett upp hoppet om mig. Men har 3st embryon i frysen som jag håller hoppet mot.

• Mathilda88
    LMSM skrev 2023-11-27 20:06:57 följande:

Hoppas att det gick bra för dig idag 🙏 Blir det äggplock på onsdag? Håller  tummarna för att du får tillbaka i den här cykeln! 

Ja det gick bra! Det hade inte ökat så många äggblåsor som jag befarat utan var 16 st igår! Så läkaren var inte särskilt orolig för överstimulering då han inte såg några fler små blåsor på gång som han beskrev skulle skapa en ev överstimulering.
    Så planen är äggplock på torsdag! Och återföring av 2st 2-dagars - Om där finns 2 likvärdigt livsdugliga embryon vill säga.
    Tack så mycket! HjärtaHjärta
  • Mathilda88

Chajsa: Så spännande! Stort grattis till både ET och 2 flingor!

Björkenli: Phu så tufft!! Hoppas det blir bra till slut och att du slipper sjuka dig för att åka in för insemination utan blir ngn dag senare Hjärta. Men som du säger, det är värt det i slutet oavsett om det går. Jobbar du inom vården så tänker jag att du inte behöver oroa dig, jobb finns och dessutom är det nu en tid med mkt smittor, så inget konstigt att folk är sjuka till och från. Håller tummarna att det blir bra! Vilken klinik är du på nu och vilken ska du gå på konsultation hos om man får fråga?

• Björkenli

@ Mathilda88

Jag går på Sellmer nu och har tid hos Storken. Nu läste jag i en annan tråd att någon bara fått 1 follikel vid 2 simuleringar, och sen på tredje vänt sig till Vitanova i Köpenhamn och fått 4 folliklar och lyckats. 

Nu när jag läst på om stimulering inför IUI verkar det mest vara för de som inte får egen ägglossning, men det är ju inte fallet för mig.  Stimulerar man finns risk att det kan komma 2 folliklar, dvs tvillingar. Men samtidigt vid 2 folliklar ökar sannolikheten att någon av dem blir befruktade...

Tycker att jag borde fått all sån här information från min klinik istället för att googla...

Jag har alltid haft regelbunden mens osv så inget  tecken till att jag inte har ägglossning iaf. 

Men ja vi får se. Blir spännande vad nästa ultraljud visar! Om  follikeln vuxit till sig som den ska kanske allt fungerar bara att äggreserven är låg så att jag inte svarar bra på stimulering....

Tyvärr hinner jag inte beställa donator från den bank jag tänkte nu när det inte blir egg retrieval nästa vecka. Nu måste jag ta någon från deras egen bank, där jag eg inte hittat någon som kändes klockren...

Men när man väl fått tanken att jag troligen inte kan få barn alls, så är det lättare att känna att donatorn inte spelar så stor roll...

Jag är inställd på nu att jobba på lördag oavsett vad han säger... Jag blir alldeles för stressad av tanken på att behöva sjukanmäla mig igen..

Min naturliga ägglossning kommer ju senare så kanske finns ett sätt att matcha med den istället...

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023