• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Grunkemoj
    Razorcrest skrev 2024-05-21 11:30:02 följande:

Efter en lång, sömnlös natt var det äntligen dags för VUL imorse. Vi fick se den lilla plutten och ett hjärta som pickade Hjärta Jag har nog aldrig varit så lättad förut i hela mitt liv. Allt såg bra ut och läkaren sa att det är dags att försöka njuta och slappna av nu, så det ska jag göra.

Jag vill tacka er alla för allt stöd och pepp under de senaste månaderna Hjärta Denna grupp har varit ovärderlig under denna resa. Ni alla är så starka och modiga som går igenom detta och delar med er av era erfarenheter och tankar. Önskar er alla stort lycka till! Hjärta Håller tummarna superhårt! Hjärta

Åh vad skönt att höra! Stort grattis till er! Vi fick se två små hjärtan på vårt VUL. Ska in på UL igen 12 juni ❤️ grattis grattis och tänk, det blev! 
  • Sand13

Anonym,tack: (Gick ej att citera)... Var gjorde ni IVF via landstinget? :) Gällande din fråga om datum har jag inget svar tyvärr... fråga kliniken :)

• Anonym (Anonym,tack)
    Sand13 skrev 2024-05-26 22:50:31 följande:

Anonym,tack: (Gick ej att citera)... Var gjorde ni IVF via landstinget? :) Gällande din fråga om datum har jag inget svar tyvärr... fråga kliniken :)

Vi gjorde våra 3 första IVF försök i Linköping.
    Men nu är de tre gratis försöken slut så då fick vi vända oss privat och då blev det Nordic i Malmö.
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-26 08:24:58 följande:

Ja men det gör vi ju, jag håller tummarna för oss båda denna gång ❤️
    Förstår att det känns viktigt att allt känns under kontroll då det är sista insättningen för er just nu. Du skulle ju kunna tempa nu inför äl och efter så ser du mer när den inträffat?

Min klinik kör med ul och ovitrelle för att ha koll på när insättning ska ske. Ska på mitt på måndag och sist så blev insättningen en vecka efter det 😊 Så några dagar kvar innan ruvningsarbetet ska påbörjas. 

Funderar på hur jag ska ta mig an det känslomässigt denna gång. Testade ut ovitrellen sist, men den satt i så länge så jag började hoppas en hel del på att det var en kombo av mitt egna hcg också. Kanske att jag ska invänta bim denna gång och tjuvtesta med digitalt då istället 😊🤞

Ja verkligen, nu är det bara att hoppas❤️❤️

Det blev lite kaotiskt nu för jag skulle haft UL igår morse men vår 4-åring fick kräksjuka på lördagen och jag trodde jag klarat mig eftersom det gårt nästan 2 dygn men BAM under småtimmarna natten till måndag så kom det för mig med.
    "Sjukanmälde" mig hos kliniken och det kändes väldigt jobbigt...Och de sa då att det inte kommer hinnas med eftersom de förstås behöver hinna göra UL innan insättning och de vill inte riskera smitta där (vilket man förstår till 110%). Sen sa de också att då blir det förmodligen att vänta till typ augusti då de har sommarstängt i juli och min nästa mens bör starta senare än stoppdatumet de hade för startad behandling innan de har sommarstängt.

MEN det var ett snabbt sjukdomsförlopp för sonen så jag tänkte lite och ringde upp kliniken.
    Vi bokade in nytt UL två dagar senare (imorgon bitti) eftersom enligt min kalender så bör min ÄL vara först på fredag. Litar dock inte riktigt på min cykel så jag har fortsätt testa och fick positivt test igår kväll😮.

Eftersom mina ÄL-tester säger tydligt att det bara är positivt om teststrecket är lika starkt eller starkare än kokontrollstrecket, och att då ÄL bör inträffa 24-48h efter positivt test. 
    Jag mailade kliniken direkt vid positivt test och bifogade bilder på både test och testets infoblad😅 och de bokade då in insättning nu på fredag (1+2) dagar eftersom det är ett 2-dagars embryo.

Jag blir bara lite paff nu eftersom hon i telefon sa att de kan inte starta en behandling utan ett UL, men hon säger nu att jag inte behöver komma på mitt UL eftersom jag har fått ett positivt ÄL-test 🤔Blir någon klok på detta?
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-26 08:24:58 följande:

Ja men det gör vi ju, jag håller tummarna för oss båda denna gång ❤️
    Förstår att det känns viktigt att allt känns under kontroll då det är sista insättningen för er just nu. Du skulle ju kunna tempa nu inför äl och efter så ser du mer när den inträffat?

Min klinik kör med ul och ovitrelle för att ha koll på när insättning ska ske. Ska på mitt på måndag och sist så blev insättningen en vecka efter det 😊 Så några dagar kvar innan ruvningsarbetet ska påbörjas. 

Funderar på hur jag ska ta mig an det känslomässigt denna gång. Testade ut ovitrellen sist, men den satt i så länge så jag började hoppas en hel del på att det var en kombo av mitt egna hcg också. Kanske att jag ska invänta bim denna gång och tjuvtesta med digitalt då istället 😊🤞

Och ja, jag fattar problematiken med Ovitrelle och testande....Knepigt.
    Jag skulle nog försöka vänta till bim men det är SÅ SVÅRT 

Håller alla tummar ❤️❤️❤️
  • Sand13
    Anonym (Anonym,tack) skrev 2024-05-27 18:04:32 följande:
    Vi gjorde våra 3 första IVF försök i Linköping.
    Men nu är de tre gratis försöken slut så då fick vi vända oss privat och då blev det Nordic i Malmö.
    Vi har blivit hänvisade till RMC Malmö, där alla prover blev tagna. Men där gäller frikort av vad jag har läst så efter tre landstingförsök bör det gå på högkostnadsskyddet har jag förstått det som. Låter för bra för att vara sant nästan. Kolla upp var frikort gäller..? Då kan man ju snabbt komma billigt undan :)
  • EFW
    LinneaWookie skrev 2024-05-28 20:20:49 följande:
    Ja verkligen, nu är det bara att hoppas❤️❤️

Det blev lite kaotiskt nu för jag skulle haft UL igår morse men vår 4-åring fick kräksjuka på lördagen och jag trodde jag klarat mig eftersom det gårt nästan 2 dygn men BAM under småtimmarna natten till måndag så kom det för mig med.
    "Sjukanmälde" mig hos kliniken och det kändes väldigt jobbigt...Och de sa då att det inte kommer hinnas med eftersom de förstås behöver hinna göra UL innan insättning och de vill inte riskera smitta där (vilket man förstår till 110%). Sen sa de också att då blir det förmodligen att vänta till typ augusti då de har sommarstängt i juli och min nästa mens bör starta senare än stoppdatumet de hade för startad behandling innan de har sommarstängt.

MEN det var ett snabbt sjukdomsförlopp för sonen så jag tänkte lite och ringde upp kliniken.
    Vi bokade in nytt UL två dagar senare (imorgon bitti) eftersom enligt min kalender så bör min ÄL vara först på fredag. Litar dock inte riktigt på min cykel så jag har fortsätt testa och fick positivt test igår kväll😮.

Eftersom mina ÄL-tester säger tydligt att det bara är positivt om teststrecket är lika starkt eller starkare än kokontrollstrecket, och att då ÄL bör inträffa 24-48h efter positivt test. 
    Jag mailade kliniken direkt vid positivt test och bifogade bilder på både test och testets infoblad😅 och de bokade då in insättning nu på fredag (1+2) dagar eftersom det är ett 2-dagars embryo.

Jag blir bara lite paff nu eftersom hon i telefon sa att de kan inte starta en behandling utan ett UL, men hon säger nu att jag inte behöver komma på mitt UL eftersom jag har fått ett positivt ÄL-test 🤔Blir någon klok på detta?

Men oj vilken mardröm 😅 Tur du fortsatte testa! Antar att man räknar med att du får din äl efter lh peak eftersom du brukar få det annars också. Och vilken tur då att ni hinner innan helgen 🤩

Jag blev tillsagd att ta lh test nu efter jag varit på ul i går för om jag fick lh höjning skulle jag inte ta ovitrellen utan ringa tillbaka till dem. Jag antog att jag då inte skulle kunna sätta tillbaka då insättningen skulle bli en söndag i så fall. (Men efter det du berättar så hade ju jag också i så fall fått fortsätta, lh och ovitrelle blir ju samma sak)
    Men som tur var så var stickan inte ens i närheten av positiv och ännu har inte tempen gått upp så tror allt att äl sker i dag eventuellt skett i natt och temp höjning i morgon så nu känns det ok ändå. Dagarna blir rätt 😅 Sist tog Jag inga stickor och tror vi missade lh höjningen och fick äl ett dygn tidigare än de räknat med, (jag tempar)

Så då ligger vi helt lika ju, undrar om vi får samma test datum? Håller tummarna att detta är vår månad ❤️

• LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-29 06:57:26 följande:

Men oj vilken mardröm 😅 Tur du fortsatte testa! Antar att man räknar med att du får din äl efter lh peak eftersom du brukar få det annars också. Och vilken tur då att ni hinner innan helgen 🤩

Jag blev tillsagd att ta lh test nu efter jag varit på ul i går för om jag fick lh höjning skulle jag inte ta ovitrellen utan ringa tillbaka till dem. Jag antog att jag då inte skulle kunna sätta tillbaka då insättningen skulle bli en söndag i så fall. (Men efter det du berättar så hade ju jag också i så fall fått fortsätta, lh och ovitrelle blir ju samma sak)
    Men som tur var så var stickan inte ens i närheten av positiv och ännu har inte tempen gått upp så tror allt att äl sker i dag eventuellt skett i natt och temp höjning i morgon så nu känns det ok ändå. Dagarna blir rätt 😅 Sist tog Jag inga stickor och tror vi missade lh höjningen och fick äl ett dygn tidigare än de räknat med, (jag tempar)

Så då ligger vi helt lika ju, undrar om vi får samma test datum? Håller tummarna att detta är vår månad ❤️

Ja nu håller vi alla tummar! Jag har insättning på min mans födelsedag så jag hoppas det är ett bra tecken😅❤️

På vår klinik så kan man få göra insättningar helgdagar eller kvällar i specialfall, då blir det väl  grym OB för de som jobbar också haha. Men när de har sommarstängt i några veckor då är det liksom kört.

Heja oss🌸☺️
  • Jagälskarsommaren

Hej alla, 
    jag har nu påbörjat mitt första (förhoppningsvis enda) IVF omgången. Är på sprutdag 5 och ska ha mitt första ultraljud imorgon. Så spännande! 

Hur många dagar efter sprutstart fick ni göra ägguttag och sedan insättning? 

Hur mådde ni under medicinieringstiden? 

tacksam för allas input och svar! Och heja alla oss som kämpar! ❤️

• PrettyTiedUp
    Jagälskarsommaren skrev 2024-05-29 11:18:27 följande:

Hej alla, 
    jag har nu påbörjat mitt första (förhoppningsvis enda) IVF omgången. Är på sprutdag 5 och ska ha mitt första ultraljud imorgon. Så spännande! 

Hur många dagar efter sprutstart fick ni göra ägguttag och sedan insättning? 

Hur mådde ni under medicinieringstiden? 

tacksam för allas input och svar! Och heja alla oss som kämpar! ❤️

Hej! :) Har precis också påbörjat min och min sambos första IVF :). Jag fick göra ägguttag på dag 13 efter sprutstart, det var igår och insättning nu på fredag den 31 maj med ett 3-dagars embryo :). Jag har mått precis som vanligt under medicineringstiden :). 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024