• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EFW
    MarieJonsson skrev 2024-06-05 16:14:13 följande:

Vad roligt att vi får följas åt i ruvningen EFW och LinneaWookie! Jag håller tummarna nu för tre lyckliga resultat att rapportera om kommande vecka/veckor! Fick testdag om 13 dagar och det kändes ju fruktansvärt långt bort. Kommer aldrig hålla mig så länge - även om sambon pushar för att vi ska det.

Det var ju första gången jag gjorde en insättning idag, och vilken upplevelse det var. Blev väldigt känslosam över att få se bilden på det lilla embryot, och personalen var helt otroliga. En fin upplevelse!

Nu ska jag försöka varva ner tempot lite kommande dagar. Startar ju perfekt med en riktig långhelg! 

Ja men verkligen! Min sambo är tvärt om hahaha Jag får gärna testa varje dag om jag vill 😂 Tänkte dock försöka vänta tills mitten på nästa vecka. Får se om jag lyckas med det 

Men segt är det 😅 Ruvardag 3 i dag bara och jag har haft lite molande verk till och från sedan i går vilket jag kan ha även innan mens. Blev heldeppig och tänkte att ja ha då var det kört över denna gång, men som tur är finns det alltid nån tråd få familjeliv som är till ens fördel. Är tydligen ganska vanligt att känna sig precis som innan mens även om många också känner sig annorlunda. Så försöker tänka på det och inte tappa hoppet redan 😊

• MarieJonsson
    EFW skrev 2024-06-06 14:14:44 följande:

Ja men verkligen! Min sambo är tvärt om hahaha Jag får gärna testa varje dag om jag vill 😂 Tänkte dock försöka vänta tills mitten på nästa vecka. Får se om jag lyckas med det 

Men segt är det 😅 Ruvardag 3 i dag bara och jag har haft lite molande verk till och från sedan i går vilket jag kan ha även innan mens. Blev heldeppig och tänkte att ja ha då var det kört över denna gång, men som tur är finns det alltid nån tråd få familjeliv som är till ens fördel. Är tydligen ganska vanligt att känna sig precis som innan mens även om många också känner sig annorlunda. Så försöker tänka på det och inte tappa hoppet redan 😊

Dessa spöken i huvudet, här har jag legat ikväll och oroat mig över att jag INTE känner någon värk i magen eftersom jag borde göra det vid implementation - medan du samtidigt sitter någon annanstans och oroar dig för den värken som jag saknar. 

Värk eller inte värk kan verkligen betyda vad som helst i det här skedet - ooooolidlig väntan. Avis på er nu som kommer kunna testa några dagar innan mig, och jag håller verkligen alla tummar för er och för lyckliga besked!
  • Sand13
    Jag är på äl+9 idag och testade negativt nu på morgonen med ett testa tidigt test. Det är kört denna månaden också såklart. Blev bitter nu igen. Detta är vårt 19:e försök. Mer än 1,5 års försök alltså. 

Det positiva är att vi har ju tid till fertilitetsklinik 15 juli. Inte en enda av mannens 1 % bra spermier (fertilitetsutredning visade ju 99 % onormala spermier) vill befrukta mig alltså.

Är redan orolig att även IVF/ICSI ska misslyckas och att vi aldrig får ett gemensamt barn. Min sambo mår väldigt dåligt av det hela. Han säger att han känner sig värdelös som inte kan göra mig gravid. Han är inte värdelös i mina ögon, han är världens bästa. Jag säger det till honom också. Vi har kämpat naturligt och nu får vi ju fortsätta kämpa med fertilitetshjälpen.
  • EFW
    MarieJonsson skrev 2024-06-06 23:33:28 följande:
    Dessa spöken i huvudet, här har jag legat ikväll och oroat mig över att jag INTE känner någon värk i magen eftersom jag borde göra det vid implementation - medan du samtidigt sitter någon annanstans och oroar dig för den värken som jag saknar. 

Värk eller inte värk kan verkligen betyda vad som helst i det här skedet - ooooolidlig väntan. Avis på er nu som kommer kunna testa några dagar innan mig, och jag håller verkligen alla tummar för er och för lyckliga besked!

Hahaha så sant så sant 😊 Man är ju bra rolig ändå 😂 Men antar att man får räkna med lite hjärnspöken då det är så otroligt segt att vänta, hoppas och inte veta. 

En riktig ruvarsoppa! 😂😁

• EFW
    Sand13 skrev 2024-06-07 06:53:37 följande:
    Jag är på äl+9 idag och testade negativt nu på morgonen med ett testa tidigt test. Det är kört denna månaden också såklart. Blev bitter nu igen. Detta är vårt 19:e försök. Mer än 1,5 års försök alltså. 

Det positiva är att vi har ju tid till fertilitetsklinik 15 juli. Inte en enda av mannens 1 % bra spermier (fertilitetsutredning visade ju 99 % onormala spermier) vill befrukta mig alltså.

Är redan orolig att även IVF/ICSI ska misslyckas och att vi aldrig får ett gemensamt barn. Min sambo mår väldigt dåligt av det hela. Han säger att han känner sig värdelös som inte kan göra mig gravid. Han är inte värdelös i mina ögon, han är världens bästa. Jag säger det till honom också. Vi har kämpat naturligt och nu får vi ju fortsätta kämpa med fertilitetshjälpen.
    Svarade dig i andra gruppen 😊 

Hoppas hoppas jag kan vara ett positivt exempel snart (är ju ändå 40) så några år äldre än dig. ❤️ Heja oss!!
  • Jagälskarsommaren

Hej, 
    Har haft mitt första äggplock igår! 

Det fick ut 7 ägg. Jag blev lite orolig att det var så lite, men läkaren försökte intala mig att det är  bra antal och att det är kvaliten som spelar roll. 

Har fått prel datum för återföring imorgon och ifall de vill flytta på datumet  till dag 5, kommer jag få ett samtal idag/ imorgon bitti.

Är så orolig att inga ägg kommer bli befruktade. Man vet ju inte i förväg vad man har för äggkvalite. Läkaren sa dock att det sker ganska sällan och oftast får man minst 1 fin embryo. 

Dela gärna med er av era solskenshistorier! 

• LinneaWookie
    MarieJonsson skrev 2024-06-06 23:33:28 följande:

Ja men EXAKT! Allt man känner kan ju i princip tolkas som symtom och man skulle förmodligen inte tänkt på det alls om man inte planerade/försökte bli gravid och så mycket stod på spel.
    Sen är det så svårt att veta vad som är symtom från progisarna och vad som är "riktiga" symtom.
    Jag är på RD7 och har i ett par dagar varit sjukt hungrig hela tiden och ömma bröst/uppsvälld men de två sista grejerna uppstår ju av Cyclogest också så det är sjukt svårt.
    Hungrig blir jag ofta ändå men det är på en annan nivå nu. Är även lite trögare i magen vilket aldrig brukar hända.
    När jag var tidigt gravid med min son hösten 2019 var jag dum nog att inte skriva ner/dokumentera mina tidiga symtom så jag minns ingenting haha fy tusan!
  • LinneaWookie
    Jagälskarsommaren skrev 2024-06-07 10:06:49 följande:

Hej, 
    Har haft mitt första äggplock igår! 

Det fick ut 7 ägg. Jag blev lite orolig att det var så lite, men läkaren försökte intala mig att det är  bra antal och att det är kvaliten som spelar roll. 

Har fått prel datum för återföring imorgon och ifall de vill flytta på datumet  till dag 5, kommer jag få ett samtal idag/ imorgon bitti.

Är så orolig att inga ägg kommer bli befruktade. Man vet ju inte i förväg vad man har för äggkvalite. Läkaren sa dock att det sker ganska sällan och oftast får man minst 1 fin embryo. 

Dela gärna med er av era solskenshistorier! 

Det kommer gå så bra Hjärta Jag hade jättemånga äggblåsor denna gång men fick bara ut 6 st ägg varav 3 befruktades, så det är nog inte alls så ovanligt. Så länge man får minst 1 befruktat så kan det ju räcka liksom. Min son som nu är 4, var också ett av 3 embryon och det var ett riktigt guldägg bevisligen såSolig
  • theremustbeabetterway

Jag har fått datum för planerad återföring av fryst embryo satt till den 12/6 på onsdag nästa vecka. Det blir vårt 5e syskonförsök med IVF så hoppas verkligen att det är 5e gången gillt. Vi har lagt så otroligt mycket pengar och tid på detta och mentalt är man helt slut efter 3 missfall. 

• Jagälskarsommaren
    LinneaWookie skrev 2024-06-07 11:08:58 följande:
    Det kommer gå så bra Hjärta Jag hade jättemånga äggblåsor denna gång men fick bara ut 6 st ägg varav 3 befruktades, så det är nog inte alls så ovanligt. Så länge man får minst 1 befruktat så kan det ju räcka liksom. Min son som nu är 4, var också ett av 3 embryon och det var ett riktigt guldägg bevisligen såSolig

åh tack fina du för pepp! 
    Så kul läsning! 

det är ju så som du säger Att det är enbart 1 ägg som behövs! ❤️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024