• Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 18:36:37 följande:
    Men oavsett om vi har olika erfarenheter av det. Vad är vinsten att med att kunna  skapa dessa dubbelnick?
    vitsen med dubbelanonymitet är naturligtvis att man ska kunna vara så anonym som möjligt. Gissar att vitsen med enkelanonyma inlägg handlar om att denne vill bli igenkänd från andra trådar då? Varför vara anonym ens då?

Jag är inte ute efter att skapa relationer med andra på familjeliv, är enkelanonyma ute efter det?
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 21:46:33 följande:
    vitsen med dubbelanonymitet är naturligtvis att man ska kunna vara så anonym som möjligt. Gissar att vitsen med enkelanonyma inlägg handlar om att denne vill bli igenkänd från andra trådar då? Varför vara anonym ens då?

Jag är inte ute efter att skapa relationer med andra på familjeliv, är enkelanonyma ute efter det?
    Men man är ju anonym redan från början. Och vill man vara lite mer anonym för vissa trådar, kan man ju göra sig omaket att skaffa ett nytt nick.
    Och hur anonym måste man egentligen vara? Räcker det inte med att ingen vet vem du är? Börjar ju låta som värsta agentromanen...
  • Anonym (M)
    Tukt skrev 2024-01-21 22:00:40 följande:
    Men man är ju anonym redan från början. Och vill man vara lite mer anonym för vissa trådar, kan man ju göra sig omaket att skaffa ett nytt nick.
    Och hur anonym måste man egentligen vara? Räcker det inte med att ingen vet vem du är? Börjar ju låta som värsta agentromanen...
    Originalkontot kan man ha för att skriva mer neutrala saker från. Sånt som inte upprör och riskerar att ge en arga eller oanständiga privatmeddelanden från andra medlemmar.

Dubbelanonymiteten kan användas för att skriva lite mer fritt och kritiserande över sånt som man inte gillar. Känsliga ämnen typ. Ingen kommer åt en då. 
  • Tukt
    Anonym (M) skrev 2024-01-21 22:54:41 följande:
    Originalkontot kan man ha för att skriva mer neutrala saker från. Sånt som inte upprör och riskerar att ge en arga eller oanständiga privatmeddelanden från andra medlemmar.

Dubbelanonymiteten kan användas för att skriva lite mer fritt och kritiserande över sånt som man inte gillar. Känsliga ämnen typ. Ingen kommer åt en då. 
    Ja, men man är ju fortfarande anonym. Och om, så går det ju regga två nick för den som verkligen har behov av det. Det är ju liksom inte Facebook. Och kanske vore det bättre för diskussionen om folk kunde stå lite mer för det de skriver.
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-21 23:24:03 följande:
    Ja, men man är ju fortfarande anonym. Och om, så går det ju regga två nick för den som verkligen har behov av det. Det är ju liksom inte Facebook. Och kanske vore det bättre för diskussionen om folk kunde stå lite mer för det de skriver.
    Vad blir skillnaden menar du? Om jag skapar ett nytt konto enkom för att skriva i en viss tråd, eller använder istället anonymfunktionen för den saken?
  • Anonym (M)
    Tukt skrev 2024-01-21 23:24:03 följande:
    Fast med dubbel anonymitet så kan ingen kontakta dig privat. Man slipper otäcka PM. 
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-21 23:26:49 följande:
    Vad blir skillnaden menar du? Om jag skapar ett nytt konto enkom för att skriva i en viss tråd, eller använder istället anonymfunktionen för den saken?
    Skillnaden är väl den arbetsinsats det ändå tar att ratta två konton. Att klicka i att vara anonym tar sekunder och lättare variera i oändlighet.  
  • Tukt
    Anonym (M) skrev 2024-01-22 00:23:59 följande:
    Fast med dubbel anonymitet så kan ingen kontakta dig privat. Man slipper otäcka PM. 
    Man måste ju inte läsa PM. Det är ju ett val man gör. Inte tror jag de är speciellt många heller, även om...
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 22:00:40 följande:

Skulle föredra att enkelanonymitet försvann. Ser inget syfte med den. 

Det andra skriver är det enda som räknas.

• Anonym (M)
    Tukt skrev 2024-01-22 00:49:52 följande:
    Man måste ju inte läsa PM. Det är ju ett val man gör. Inte tror jag de är speciellt många heller, även om...
    Fast jag vill inte ha kvar några otrevliga PM i inkorgen, oavsett om jag läser dem eller inte. Brukar dock läsa automatiskt när jag ser att nån har skickat. 
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?