• Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Anonym (Ok)
    Embla twopointoh skrev 2024-01-20 22:08:35 följande:
    Att inte hålla med är inte mobbing. Det som är, eller i alla fall gränsar till, mobbing, är när det blir systematiskt, när tummen ner klickas bara för att det är en viss person som skrivit inlägget, när funktionen används för att systematiskt hacka på någon. Det är ett sätt att få utlopp för negativa känslor utan att anstränga sig för att formulera ett svar, eller utan att behöva stå för den negativa reaktionen, eftersom det inte syns vem det är som klickat (på samma sätt som när någon skriver elaka/nedvärderande saker dubbelanonymt).

Det är din åsikt att det används så. 

Och där kom anklagelsen om dubbelanonymt, du gillar den va? 

• Embla twopointoh
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-21 09:45:33 följande:

Jag säger inte att funktionen alltid används så av alla.

Och du bevisar min tes.
  • Spucks
    Fjäril kär skrev 2024-01-20 18:14:42 följande:

Är inte direkt nån nyhet att en hel del människor tummar neråt på ett inlägg enkom för att det skrivits av en särskild person. 

Testatat det flera gånger genom att skriva samma svar två gånger,  dels som mig själv och sen som anonym nån sida framåt . Mitt inlägg blev raskt nertummat men mitt anonyma inlägg tummades upp och till och med citerades och hejades på.... 

Så om en stund kommer detta inlägg tummas ner , vilket bara bevisar det jag säger..  

Det har nu gått ungefär 16 timmar och ingen har tummat ner ditt inlägg. Därför har jag tummat ner den nu, för såhär kan vi väl inte ha det!
  • Postman

Jag använder funktionen då och då när jag tycker något är dåligt eller när något är bra. I grunden tycker jag att de gott kan ta bort funktionen. 

• Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-21 09:45:33 följande:

Det är nog ingen i tråden som menar att det är mobbing när någon har en avvikande åsikt. Det som eventuellt kan skapa en känsla av mobbing är när folk i stället för att redogöra för sina avvikande åsikter bara skriker "bu vad kass", vilket en nedåtriktad tumme tenderar att bli.
    Å andra sidan är det inte speciellt mycket till åsikt eller meningsutbyte att kontra ett inlägg med "Det är din åsikt" heller. Det är ett klassiskt retoriskt grepp för att förminska den andras åsikter i stället för att bemöta dom.
    Och vad det gäller den här dubbelanonymiteten så är den ett problem om det ska diskuteras på ett vettigt sätt. Ännu en sak Familjeliv borde jobba med.
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 13:27:17 följande:
    Det är nog ingen i tråden som menar att det är mobbing när någon har en avvikande åsikt. Det som eventuellt kan skapa en känsla av mobbing är när folk i stället för att redogöra för sina avvikande åsikter bara skriker "bu vad kass", vilket en nedåtriktad tumme tenderar att bli.
    Å andra sidan är det inte speciellt mycket till åsikt eller meningsutbyte att kontra ett inlägg med "Det är din åsikt" heller. Det är ett klassiskt retoriskt grepp för att förminska den andras åsikter i stället för att bemöta dom.
    Och vad det gäller den här dubbelanonymiteten så är den ett problem om det ska diskuteras på ett vettigt sätt. Ännu en sak Familjeliv borde jobba med.

Jag förstår inte varför du tycker att dubbelanonymitet är ett problem? De mest hatiska inläggen får jag från andra som är enkelanonyma. Vissa verkar betrakta sin enkelanonymitet som en påklistras karaktär där hen säkert inte uppvisar den personligheten irl.

Jag är heller inte intresserad av vad en person skriver i en annan tråd utan betraktar varje ämne som ett nytt kapitel. Har någon ett trevligt bemötande där så får denne trevliga svar av mig där. Har heller inget intresse av att träffa andra privat. Vill att plattformen inte ska ha enkelanonymitet öht. Tycker alla ska välja ett nytt nick till varje ny tråd hen skriver i. Jag är inte intresserad av någons personliga berättelser om det nu inte är ämnet för tråden. Jag är intresserad av diskussionen.

• Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 14:33:11 följande:

Jag förstår inte varför du tycker att dubbelanonymitet är ett problem? De mest hatiska inläggen får jag från andra som är enkelanonyma. Vissa verkar betrakta sin enkelanonymitet som en påklistras karaktär där hen säkert inte uppvisar den personligheten irl.

Jag är heller inte intresserad av vad en person skriver i en annan tråd utan betraktar varje ämne som ett nytt kapitel. Har någon ett trevligt bemötande där så får denne trevliga svar av mig där. Har heller inget intresse av att träffa andra privat. Vill att plattformen inte ska ha enkelanonymitet öht. Tycker alla ska välja ett nytt nick till varje ny tråd hen skriver i. Jag är inte intresserad av någons personliga berättelser om det nu inte är ämnet för tråden. Jag är intresserad av diskussionen.

Problemet är att med så kallade dubbelnick så vet den som diskuterar, inte vem den diskuterar med.
    Det är också ofta så när det bli tjafsigt i en tråd, att de där dubbelnicken kommer. Plötsligt är det flera med samma åsikt, och som formulerar sig väldigt likartat som trycker till. Inte sällan sådana som står ganska ensamma i diskussionen.
    Det är svårt nog att diskutera. Det blir liksom inte lättare med personer utan ett ärligt uppsåt, utan som bara vill trycka till andra i diskussionen.
  • Anonym (Nedtumningar)
    Tukt skrev 2024-01-21 14:47:22 följande:
    Problemet är att med så kallade dubbelnick så vet den som diskuterar, inte vem den diskuterar med.
    Det är också ofta så när det bli tjafsigt i en tråd, att de där dubbelnicken kommer. Plötsligt är det flera med samma åsikt, och som formulerar sig väldigt likartat som trycker till. Inte sällan sådana som står ganska ensamma i diskussionen.
    Det är svårt nog att diskutera. Det blir liksom inte lättare med personer utan ett ärligt uppsåt, utan som bara vill trycka till andra i diskussionen.
    Samtidigt som man kan ha viss förståelse för de som gör det. Det är aldrig roligt att vara ensam om en åsikt eller tanke och få en lynchmobb efter sig, utan att ha någon som håller med och/eller tar denne i försvar. Och med tanke på vilka drev vissa får efter sig bara för att de inte tycker som majoriteten här, så kan man förstå behovet av någon som "rycker in".

• Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 14:47:22 följande:

Jag förstår inte problemet. Folk med enkelanonyma inlägg verkar syssla med en hel del nedtryckande. 

Sen så är jag av den åsikten att folk ska stå för det dom skriver, oavsett vilken form av anonymitet de befinner sig bakom. Tycker också att alla ska kunna känna det ansvaret att säga ifrån till hatiska inlägg.

Som jag sett och upplevt på fl så kan det vara två enkelanonyma inlägg där de känner igen varandra från andra trådar och samarbetar i hatiska inlägg. Inlägg som saknar substans eller inte tillför något till tråden. Mer är en form av innehållslös krigsföring.

• Anonym (K)
    Fjäril kär skrev 2024-01-20 18:14:42 följande:

Är inte direkt nån nyhet att en hel del människor tummar neråt på ett inlägg enkom för att det skrivits av en särskild person. 

Testatat det flera gånger genom att skriva samma svar två gånger,  dels som mig själv och sen som anonym nån sida framåt . Mitt inlägg blev raskt nertummat men mitt anonyma inlägg tummades upp och till och med citerades och hejades på.... 

Så om en stund kommer detta inlägg tummas ner , vilket bara bevisar det jag säger..  

Det kan hända. Men det finns också personer som alltid skriver elakheter , spammar och skriver samma svar till alla...
    Jag syftar inte på dig utan rent allmänt. 
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?