• Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Embla twopointoh
    Tukt skrev 2024-01-20 20:11:13 följande:

Problemet är väl inte att folk tummar ned. Eller upp heller för den delen. Problemet är att Familjeliv ens har funktionen i och med att det skapar dålig stämning och en känsla av mobbing. Om folk inte kan uttrycka sig och diskutera, så är det nog bättre att deras känslor inte får utrymme. 
    Så nej, jag tummar inte ned.

Det är min inställning också. Funktionen att gilla eller ogilla ett inlägg borde tas bort, speciellt tumme ned, det tillför ingenting annat än möjligheten att mobba. Många verkar använda det istället för att formulera ett svar, för att få utlopp för en negativ känsla utan att behöva anstränga sig för att bemöta det man ogillar. Tumme upp är i alla fall positivt, men även det är rätt onödigt.
  • Anonym (Draken som visste för mycket)
    Embla twopointoh skrev 2024-01-20 20:48:53 följande:
    Det är min inställning också. Funktionen att gilla eller ogilla ett inlägg borde tas bort, speciellt tumme ned, det tillför ingenting annat än möjligheten att mobba. Många verkar använda det istället för att formulera ett svar, för att få utlopp för en negativ känsla utan att behöva anstränga sig för att bemöta det man ogillar. Tumme upp är i alla fall positivt, men även det är rätt onödigt.
    Kan bara hålla med. Jag brukar få tummen ner bara för att det är jag.
  • Anonym (Hej hopp)
    Anonym (Draken som visste för mycket) skrev 2024-01-20 20:53:39 följande:
    Kan bara hålla med. Jag brukar få tummen ner bara för att det är jag.
    Ännu en gång så ytterst fascinerad hur folk kan veta varför de blir nedtummade.
  • Anonym (Fred)
    Tummen upp på allmänt hatiska inlägg genererar ingenting positivt heller.
  • Tukt
    Kom på mig lite här med att kasta sten i glashus. Det händer jag gör en tumme upp. Och det är då i regel på svar typ ditt. Någon har formulerat ett svar på mitt egna inlägg. Men det är mer en bekräftelse på det jag skrivit utan att det riktigt finns något att spinna vidare på. Då kan jag i bland göra en tumme upp. Men inte nu då i den här tråden. Hur skulle det se ut? Cool
    På en del andra forum finns det ju en motsvarande funktion, men där ens nick radas upp. Då är det aningen mer ärligt, även om effekten blir den samma.
  • Anonym (Ok)

Konstigt att det kallas mobbing när någon inte håller med om en åsikt. 

• Anonym (.)
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-20 21:40:40 följande:

Som i kort mannen trådarna.
  • Embla twopointoh
    Tukt skrev 2024-01-20 21:07:50 följande:
    Kom på mig lite här med att kasta sten i glashus. Det händer jag gör en tumme upp. Och det är då i regel på svar typ ditt. Någon har formulerat ett svar på mitt egna inlägg. Men det är mer en bekräftelse på det jag skrivit utan att det riktigt finns något att spinna vidare på. Då kan jag i bland göra en tumme upp. Men inte nu då i den här tråden. Hur skulle det se ut? Cool
    På en del andra forum finns det ju en motsvarande funktion, men där ens nick radas upp. Då är det aningen mer ärligt, även om effekten blir den samma.
    Jag gör också tumme upp ibland, istället för att citera inlägget och bara kommentera med +1 (som väl var standard innan tumme-funktionen kom), vilket är precis som du skriver, en typ av bekräftelse utan att man egentligen har något mer att tillägga. Ungefär som att man nickar eller gör korta instämmande ljud när någon pratar för att visa att man lyssnar (det heter något speciellt, men kommer inte på det ljust nu).

Tumme ned är jag mycket mer restriktiv med, men jag erkänner att det händer att jag klickar på det ibland. Jag försöker dock att inte använda det istället för att skriva ett ordentligt svar.

Men även om jag använder funktionen, tycker jag ändå att den inte egentligen tillför någonting positivt och borde tas bort.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-20 21:40:40 följande:

Att inte hålla med är inte mobbing. Det som är, eller i alla fall gränsar till, mobbing, är när det blir systematiskt, när tummen ner klickas bara för att det är en viss person som skrivit inlägget, när funktionen används för att systematiskt hacka på någon. Det är ett sätt att få utlopp för negativa känslor utan att anstränga sig för att formulera ett svar, eller utan att behöva stå för den negativa reaktionen, eftersom det inte syns vem det är som klickat (på samma sätt som när någon skriver elaka/nedvärderande saker dubbelanonymt).

• Anonym (*)

Jag trycker ibland tumme ner på inlägg som inte är det minsta konstruktiva och som helt uppenbart bara är menade att trycka till någon (oftast trådstartaren).

Svarar man på sådant riskerar man att tråden urartar i en lång off topic-diskussion och det vill jag helst undvika. Men jag vill ändå markera, för personen som blir attackerad, att påhoppet inte är okej.

Hade modereringen av forumet fungerat så hade nedtummen inte behövts i sådana lägen; då hade det räckt med att anmäla inlägget. Jag gissar att de som ger nedtummar till personer som spammar sönder forumet tänker lite likadant. 

Sedan gör jag som flera andra här i tråden och ger en upptumme till inlägg som  jag själv gärna skriver under på. Jag tycker att det är ett smidigare sätt att uttrycka medhåll än att citera inlägget och skriva +1 eller håller med

Upptummar känns oproblematiska då det är helt uppenbart vad man menar med dem. Vill någon bemöta min ståndpunkt är det bara att svara på inlägget som jag gett en upptumme till. 

Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?