Tukt skrev 2024-01-20 21:07:50 följande:
Kom på mig lite här med att kasta sten i glashus. Det händer jag gör en tumme upp. Och det är då i regel på svar typ ditt. Någon har formulerat ett svar på mitt egna inlägg. Men det är mer en bekräftelse på det jag skrivit utan att det riktigt finns något att spinna vidare på. Då kan jag i bland göra en tumme upp. Men inte nu då i den här tråden. Hur skulle det se ut?

På en del andra forum finns det ju en motsvarande funktion, men där ens nick radas upp. Då är det aningen mer ärligt, även om effekten blir den samma.
Jag gör också tumme upp ibland, istället för att citera inlägget och bara kommentera med +1 (som väl var standard innan tumme-funktionen kom), vilket är precis som du skriver, en typ av bekräftelse utan att man egentligen har något mer att tillägga. Ungefär som att man nickar eller gör korta instämmande ljud när någon pratar för att visa att man lyssnar (det heter något speciellt, men kommer inte på det ljust nu).
Tumme ned är jag mycket mer restriktiv med, men jag erkänner att det händer att jag klickar på det ibland. Jag försöker dock att inte använda det istället för att skriva ett ordentligt svar.
Men även om jag använder funktionen, tycker jag ändå att den inte egentligen tillför någonting positivt och borde tas bort.