• Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 01:27:12 följande:

Skulle föredra att enkelanonymitet försvann. Ser inget syfte med den. 

Det andra skriver är det enda som räknas.

Tänker du så också, då det är partiledardebatt i teve, eller partiledarintervjuver?
    Du föredrar att de är pixlade framför ansiktet och att namn och partitillhörighet är ändrat till "knullsugensmåbarnsmammaihökarängen".
    Det räcker väl egentligen att säga "Kaffedraken" eller "Liten man" så säger det sig väl självt att dubbelnick vore skönt att slippa.
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-22 00:48:53 följande:
    Skillnaden är väl den arbetsinsats det ändå tar att ratta två konton. Att klicka i att vara anonym tar sekunder och lättare variera i oändlighet.  
    Ja, så varför skulle man då som du verkade föreslå, skapa ett nytt konto enbart för att kunna skriva i en specifik tråd?
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-22 10:34:44 följande:
    Ja, så varför skulle man då som du verkade föreslå, skapa ett nytt konto enbart för att kunna skriva i en specifik tråd?
    Därför att det ändå är ett medvetet val med en påföljande arbetsinsats. Det vill säga det ger lite betänketid innan man klickar på "sänd-knappen".
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-22 10:23:04 följande:
    Tänker du så också, då det är partiledardebatt i teve, eller partiledarintervjuver?
    Du föredrar att de är pixlade framför ansiktet och att namn och partitillhörighet är ändrat till "knullsugensmåbarnsmammaihökarängen".
    Det räcker väl egentligen att säga "Kaffedraken" eller "Liten man" så säger det sig väl självt att dubbelnick vore skönt att slippa.

Det är inte samma sak med partiledardebatter. Vad gäller dessa så finns det ett intresse av historik kopplat till individen.

Skulle gärna vilja att de karaktärerna du namnger är anonyma och förändrar deras dömande sätt i inläggen.  Som det ser nu så blir även dom dömda på förhand baserat på deras nick. Det är omöjligt för dessa att skapa en helt neutral frågeställning oavsett. De kanske vill förändras men finner det omöjligt. Jag förstår inte vinsten med att jag ska känna till dig och vad du skriver i andra trådar? Det enda som räknas är hur individen uppför sig i den nuvarande konversationen.

Det jag är ute efter är att folk ska känna ett ansvar för det de skriver, oavsett graden av anonymitet. Jag är intresserad av andras åsikter gällande ämnet från ett "vitt arks perspektiv" jag vill inte veta saker om andras privatliv, så lite som möjligt.

• Anonym (Kanske Tukt)
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 13:30:57 följande:

Det är inte samma sak med partiledardebatter. Vad gäller dessa så finns det ett intresse av historik kopplat till individen.

Skulle gärna vilja att de karaktärerna du namnger är anonyma och förändrar deras dömande sätt i inläggen.  Som det ser nu så blir även dom dömda på förhand baserat på deras nick. Det är omöjligt för dessa att skapa en helt neutral frågeställning oavsett. De kanske vill förändras men finner det omöjligt. Jag förstår inte vinsten med att jag ska känna till dig och vad du skriver i andra trådar? Det enda som räknas är hur individen uppför sig i den nuvarande konversationen.

Det jag är ute efter är att folk ska känna ett ansvar för det de skriver, oavsett graden av anonymitet. Jag är intresserad av andras åsikter gällande ämnet från ett "vitt arks perspektiv" jag vill inte veta saker om andras privatliv, så lite som möjligt.

Poängen är, som jag tidigare skrivit att det blir tydligare att veta vem man pratar med. Ger sig folk in i en diskussion och sedan efter ett tag inser att det kanske är något av de nick som jag tidigare nämnde, så blir det ofta konflikter. Men i och med att de båda är hyggligt tydliga (?) med sina nick så kan folk välja. Mycket mindre konflikter så.
    Om exempelvis de två vill förändra sin syn på nicket, så är det ju bara för dom att sluta älta om sina ständigt återkommande ämnen som de låst sig vid. Svårare än så är det inte.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Kanske Tukt) skrev 2024-01-22 13:55:42 följande:
    Poängen är, som jag tidigare skrivit att det blir tydligare att veta vem man pratar med. Ger sig folk in i en diskussion och sedan efter ett tag inser att det kanske är något av de nick som jag tidigare nämnde, så blir det ofta konflikter. Men i och med att de båda är hyggligt tydliga (?) med sina nick så kan folk välja. Mycket mindre konflikter så.
    Om exempelvis de två vill förändra sin syn på nicket, så är det ju bara för dom att sluta älta om sina ständigt återkommande ämnen som de låst sig vid. Svårare än så är det inte.

Fast då dömer du dessa på förhand, baserat på deras enkelanonyma nick. Det är det jag vill komma bort från. Som sagt, jag vill att alla tar sitt ansvar för det de skriver. Det enda intressanta är hur personen uttrycker sig där och då. Inte vad dessa sagt i en annan tråd, gällande andra ämnen. Den enda fördelen med ett enkelanonyma nick som du ser det är att man kan undvika vissa. Jag är enbart intresserad av argumenten där och då. Även en blind höna hittar ett korn då och då. 

• Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 14:07:15 följande:

Fast då dömer du dessa på förhand, baserat på deras enkelanonyma nick. Det är det jag vill komma bort från. Som sagt, jag vill att alla tar sitt ansvar för det de skriver. Det enda intressanta är hur personen uttrycker sig där och då. Inte vad dessa sagt i en annan tråd, gällande andra ämnen. Den enda fördelen med ett enkelanonyma nick som du ser det är att man kan undvika vissa. Jag är enbart intresserad av argumenten där och då. Även en blind höna hittar ett korn då och då. 

Jag tycker bara att det är onödigt tjafsigt i forumen. Om de som stör sig på upprepade frågeställningar kan undvika de nicken/personerna de stör sig på. så är mycket vunnet för klimatet här inne. Sedan har jag svårt att tro, att om de nick som återkommande startar frågor på samma tema, skulle komma med något nytt, så skulle folk som annars undviker, seriöst gå in och svara.
    Och nu vet jag ju precis din inställning till det hela. Vi har stött och blött detta till en gräns att det inte finns mer att säga. Varför ska vi börja om i en annan tråd med det samma? Det för knappast diskussionen framåt.
  • Postman
    Anonym (Kanske Tukt) skrev 2024-01-22 13:55:42 följande:
    Precis så, håller med. Jag tror det skulle dämpa konflikterna som är och blir om man måste hålla sig till ett. Jag har också mer respekt för någon som håller sig till samma hela tiden istället för de som växlar mellan olika ständigt.   
  • Anonym (Fred)
    Postman skrev 2024-01-22 14:56:19 följande:
    Precis så, håller med. Jag tror det skulle dämpa konflikterna som är och blir om man måste hålla sig till ett. Jag har också mer respekt för någon som håller sig till samma hela tiden istället för de som växlar mellan olika ständigt.   

Jag baserar min respekt på det någon skriver där och då. Oavsett graden på anonymitet. Har ibland sett ömkande inlägg där enkelanonyma får en massa hyllningar enbart för att denne tidigare skrivit något kränkande eller nedlåtande till andra tidigare och uppfattas tillhöra en viss sida av hyllaren. Jag önskar att fler ser saker i gråzoner i stället för exakta poler.

Kan inte se att enkelanonymitet tillför något. Eller dämpa konflikter. Snarare tvärtom. Det förstärker en polarisering.

• Mandel

Jag kan trycka tummen ned när samma person ältar samma saker om och om igen i tråd efter tråd, när man kapar andras trådar till att handla om ens eget ältande, när man bemöter andra med eget ältande istället för stöd/pepp osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?