• HeiHei

Överlevnad!!!

Precis gjort räkningarna, har exakt 960:- att leva på i 29 dagar.
    Har inga problem hålla ner på tobak, försöker ändå sluta.
    De är mer mat som är problemet, och minst 300:- till bensin för att ta mig till min nuvarande arbetspraktik.
    Har nu hemma 3 st mandelpotatisar, 4 morötter och 4 skivor hårdbröd och 6 st fiskar i frysen, dock gick min enda ugnsform i kras förra veckan och mina kunskaper av filea fisk är lika med noll.

• Svar på tråden Överlevnad!!!
  • HeiHei
    nyfikenkvinna skrev 2024-01-28 15:17:28 följande:

Ts hur gammal är du

44, vadå?
  • Anonym (... ...)

Håll utkik efter extrapris-varor när du handlar, gå gärna till en matbutik tidigt på morgonen, kanske på en måndag, innan de mest prisnedsatta varorna försvunnit.

• HeiHei
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-28 16:03:57 följande:

Håll utkik efter extrapris-varor när du handlar, gå gärna till en matbutik tidigt på morgonen, kanske på en måndag, innan de mest prisnedsatta varorna försvunnit.

Tyvärr öppnar majoriteten av alla butiker samtidigt som min praktik börjar. men håller utkik på nedsatt pris i överlag.
  • Anonym (D)

Rätt så givet att det borde bli 1-2 fiskar i veckan till middag, med potatis till. Råkostsallad på morötter och vitkål. Har du lite socker, olja och vinäger hemma? I så fall kan du göra en stor sats billig "veckosallad" . Annars äter du saltad vitkål och morötter.

Nästa vecka kan du få tag på ett paket smör på Willis för 35 kr. Inte nödvändigt men bra för stekning och smaksättning. Sötpotatis kostar bara 15 kr/kg. Blandfärs kostar 40 kr för 0,5 kg. 

Soppor och grytor är bra för att fylla upp magen.  Blötlägg bönor och koka dem. Stek sedan lök och köttfärs, ha i tomatkross, potatis, morötter, sötpotatis och vitkål, serveras med ris eller pasta. Rejäl sats som kan frysas i i mindre portioner.

Du kan även få tag på en kyckling på Willys för 35 kr/kg nästa vecka. Kan också göras till kycklingsoppa eller gryta. 

Se till att du kan frysa in mat om du inte har möjlighet att äta allt på en gång. Du har inte råd att slänga mat. 

• HeiHei
    Anonym (D) skrev 2024-01-28 18:17:40 följande:

Rätt så givet att det borde bli 1-2 fiskar i veckan till middag, med potatis till. Råkostsallad på morötter och vitkål. Har du lite socker, olja och vinäger hemma? I så fall kan du göra en stor sats billig "veckosallad" . Annars äter du saltad vitkål och morötter.

Nästa vecka kan du få tag på ett paket smör på Willis för 35 kr. Inte nödvändigt men bra för stekning och smaksättning. Sötpotatis kostar bara 15 kr/kg. Blandfärs kostar 40 kr för 0,5 kg. 

Soppor och grytor är bra för att fylla upp magen.  Blötlägg bönor och koka dem. Stek sedan lök och köttfärs, ha i tomatkross, potatis, morötter, sötpotatis och vitkål, serveras med ris eller pasta. Rejäl sats som kan frysas i i mindre portioner.

Du kan även få tag på en kyckling på Willys för 35 kr/kg nästa vecka. Kan också göras till kycklingsoppa eller gryta. 

Se till att du kan frysa in mat om du inte har möjlighet att äta allt på en gång. Du har inte råd att slänga mat. 

Har en hel del matlådor som jag kan frysa in mat i, de gjorde jag sist när jag gjorde en gryta på en bit fransyska, potatis, lök, krossade tomater, bönsalsa, svamp, morötter, kryddkorv, porter 3.5%, diverse kryddor.. detta fick jag äta i ca 2 1/2 vecka
  • ODuracell

Ett tips är att gå in på Mathem.se

Där kan du klicka i vad du tänkt köpa, då får du exakt hur mycket mat du har råd med för pengarna.

Och som andra har sagt, billig men energirik mat är nog vad du kan satsa på.

Och det är inget fel med det... Jag har levt så i typ 5 år nu. Vatten eller mjölk om jag har det lyxigt. Men inte alltid bara några glas mjölk ibland. Och festa till det med wasaknäcke med smör o socker på.

Haha, man överlever ju allafall.

• Anonym (... ...)

Är inte fransyska jättedyrt?
    Linser är rätt billigt och mättande. Ha i det och/eller bönor när du gör soppor 

• HeiHei
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-28 19:15:25 följande:

Är inte fransyska jättedyrt?
    Linser är rätt billigt och mättande. Ha i det och/eller bönor när du gör soppor 

Den var en ät snart 30% rabatt på..
  • RaYzLeR

Köp ravioli i tomatsås. Det kostar 20,90 kr på Willys och är på 800 gram, så räcker till två portioner. Glad

• Anonym (Hmm)

Förstår läget, är i Rusta och matcha hos Försäkringskassan som arbetslös.
    Fick ut 15 050 kr 26/1 - betalade räkningar och hade under 1000 kr kvar .... kom dock på att jag även har några autogiron, fackavgift bl.a så är väl 5-600 kvar till februari.
    Ska räcka till mat åt mig och varannan vecka mig och sonen. Har inte ens pengar till att ta mig till "obligatoriska" möten och samtal med min s.k leverantör.
    Kan sälja huset men avgiften för en lägenhet är i stort sett densamma som kostnaden bör dagens bolån, alltså ingen större skillnad. 
    Säljer jag bilen så gör jag en förlust och kan inte ta mig till att handla.
    Känns "sådär" just nu.....

Svar på tråden Överlevnad!!!