Anonym (D) skrev 2024-01-28 18:17:40 följande:
Rätt så givet att det borde bli 1-2 fiskar i veckan till middag, med potatis till. Råkostsallad på morötter och vitkål. Har du lite socker, olja och vinäger hemma? I så fall kan du göra en stor sats billig "veckosallad" . Annars äter du saltad vitkål och morötter.
Nästa vecka kan du få tag på ett paket smör på Willis för 35 kr. Inte nödvändigt men bra för stekning och smaksättning. Sötpotatis kostar bara 15 kr/kg. Blandfärs kostar 40 kr för 0,5 kg.
Soppor och grytor är bra för att fylla upp magen. Blötlägg bönor och koka dem. Stek sedan lök och köttfärs, ha i tomatkross, potatis, morötter, sötpotatis och vitkål, serveras med ris eller pasta. Rejäl sats som kan frysas i i mindre portioner.
Du kan även få tag på en kyckling på Willys för 35 kr/kg nästa vecka. Kan också göras till kycklingsoppa eller gryta.
Se till att du kan frysa in mat om du inte har möjlighet att äta allt på en gång. Du har inte råd att slänga mat.
Har en hel del matlådor som jag kan frysa in mat i, de gjorde jag sist när jag gjorde en gryta på en bit fransyska, potatis, lök, krossade tomater, bönsalsa, svamp, morötter, kryddkorv, porter 3.5%, diverse kryddor.. detta fick jag äta i ca 2 1/2 vecka