• HeiHei

Överlevnad!!!

Precis gjort räkningarna, har exakt 960:- att leva på i 29 dagar.
    Har inga problem hålla ner på tobak, försöker ändå sluta.
    De är mer mat som är problemet, och minst 300:- till bensin för att ta mig till min nuvarande arbetspraktik.
    Har nu hemma 3 st mandelpotatisar, 4 morötter och 4 skivor hårdbröd och 6 st fiskar i frysen, dock gick min enda ugnsform i kras förra veckan och mina kunskaper av filea fisk är lika med noll.

• Svar på tråden Överlevnad!!!
  • HeiHei
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-28 12:41:51 följande:

Skit i det då. Du väljer själv. Ta ett bloss och tyck synd om dig själv. Om du inte fattar att fisksoppa bara är ett exempel så är det din förlust. 

Själv ska jag göra köttbullar med gräddsås, potatis och inlagd gurka. 

Själv ska jag göra köttbullar med gräddsås, potatis och inlagd gurka. ➡ Så bra för dig då!!

De finns tonvis med recept på nätet inom fisksoppa, men du har alltså tänkt jag ska göra nån halvmesyr med i att skita i några ingredienser då som kanske hade varit vitala för smaken? som kanske varit för dyra i inköp?
  • Anonym (Casanova)
    HeiHei skrev 2024-01-28 11:24:33 följande:
    Har ingen cykel, tankar inte så mycket men då jag inte nöjes åker med bilen, klarar jag de ganska bra. men försökt tidigare att sälja den och köpa en äldre om möjligt skattebefriad men har inte haft tur där, mest stolpskott och däcksparkare har hört av sig. men velat endast göra byten med t ex en 740, men dom ville byta rakt av, inga pengar emellan.
    300kr bränsle. Vi snackar om mindre än 20 liter bensin på en månad heltidsjobb, 1 liter bränsle om dagen. Antingen har du så nära till jobbet att du kan gå istället, eller så borde du kunna sälja din bil för ett tolvsiffrigt belopp.

När jag läser dina svar är det mest undanflykter till allt.

Ta de pengar du har. Dela upp dem i 30 dagar. Det ger 30kr per dag som du kan spendera. Sen köper du va fan du vill och har råd med som du "sparat i hopp". Det går att köpa falukorv, ägg, potatis, pasta, ris och allt möjligt. Även cigg om det är viktigt. Så länge du inte tullar på framtida "dagspengar" så har du pengar för hela månaden.
  • Anonym (Oo)

Ok är det bara denna månaden så ska det väl gå.

Har du familj eller vänner du kan låna lite av?

Annars får du göra en ordentlig matlista med det billigaste du kan tänka dig och räkna med att gå ner några kilo.

Ett flak ägg blir 60 kr.
    Havregryn 15 kr.
    1 paket mjölk som får räcka i 2 veckor så totalt 2 paket blir 35 kr

tillsammans 110 kr.

Då kan du äta 1 ägg, lite havregrynsgröt till frukost varje morgon.

Middag:
    Har du kryddor hemma så tärna ner fiskarna och koka med kryddor/lägg på en plåt i ugnen. Googla recept och uteslut allt onödigt.
    Beroende på hur stora fiskarna är borde de räcka till 12 portioner?
    Potatis är ca 1 kr/st så köper du så du har 3 till varje portion blir det ca 36 kr.

Nu är du uppe i 146 kr.

Köp billig pasta och krossade tomater och ät pasta med tomatsås. 

osv.
    Kolla recept portionen under 10an också.

• HeiHei
    Anonym (Oo) skrev 2024-01-28 12:55:11 följande:

Ok är det bara denna månaden så ska det väl gå.

Har du familj eller vänner du kan låna lite av?

Annars får du göra en ordentlig matlista med det billigaste du kan tänka dig och räkna med att gå ner några kilo.

Ett flak ägg blir 60 kr.
    Havregryn 15 kr.
    1 paket mjölk som får räcka i 2 veckor så totalt 2 paket blir 35 kr

tillsammans 110 kr.

Då kan du äta 1 ägg, lite havregrynsgröt till frukost varje morgon.

Middag:
    Har du kryddor hemma så tärna ner fiskarna och koka med kryddor/lägg på en plåt i ugnen. Googla recept och uteslut allt onödigt.
    Beroende på hur stora fiskarna är borde de räcka till 12 portioner?
    Potatis är ca 1 kr/st så köper du så du har 3 till varje portion blir det ca 36 kr.

Nu är du uppe i 146 kr.

Köp billig pasta och krossade tomater och ät pasta med tomatsås. 

osv.
    Kolla recept portionen under 10an också.

Tyvärr går de ej låna, sitter nu på Willys hemsida och ser vad jag kan få ihop, valt bort läsk och istället satsat på en saftdunk.
    Äter varken frukost eller lunch, dom enda gånger jag äter frukost och lunch är när jag är ute och campar.
  • Anonym (Pia)
    HeiHei skrev 2024-01-28 11:58:08 följande:
    Tyvärr får jag ju lägga ut resor, de är bara inom centrum de är gratis och min bostad och praktik ligger utanför dom linjerna.
    Sen kommer jag ju 45 minuter för tidigt på morgon och jag kan ju inte stå utanför och vänta i 40 minuter i kylan även om jag klär mig för att någon ska komma och låsa upp.
    Hade jag kunnat skotta hade jag gjort de, men den är ju snö, is, snö, is.
    Skyfflarna som tillhandahålls av bovärd är plast, inget jag skulle vilja försöka ta bort is med.
    Att åka bussen är väl inget ekonomiskt hållbart alternativ om bensinen bara går på 300 i månaden. 

Gå istället! Då håller du värmen också.
  • HeiHei
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-28 12:54:10 följande:
    300kr bränsle. Vi snackar om mindre än 20 liter bensin på en månad heltidsjobb, 1 liter bränsle om dagen. Antingen har du så nära till jobbet att du kan gå istället, eller så borde du kunna sälja din bil för ett tolvsiffrigt belopp.

När jag läser dina svar är det mest undanflykter till allt.

Ta de pengar du har. Dela upp dem i 30 dagar. Det ger 30kr per dag som du kan spendera. Sen köper du va fan du vill och har råd med som du "sparat i hopp". Det går att köpa falukorv, ägg, potatis, pasta, ris och allt möjligt. Även cigg om det är viktigt. Så länge du inte tullar på framtida "dagspengar" så har du pengar för hela månaden.
    Kan ju inte sälja bilen för en 100 lapp heller, jag har haft den ute på Facebook och blocket i 5 månader.
    Dom flesta vill inte lägga pengar emellan mot byten.
    Värsta erbjudande jag fått var min bil mot 2 st Mercedes 200D.
    Vad ska jag med dom till?
  • Anonym (D)

Som många skrivit så kolla på "portionen under tian", undertian.com/

Havregryn, potatis, lök, någon typ av baljväxter, något matfett och krossade tomater är en bra grund för många maträtter. Kanske lite pasta av billigaste sorten. Eventuellt ris.  Salt och peppar. Vitkål och morötter. Billiga råvoror som kan användas på många sätt. Potatis, lök, vitkål och morötter ger vitaminer för en billig penning. Baljväxter ger protein. 

Hur gillar du att äta fisk? Stekt, kokt, fiskgryta?
    Kolla på videos om hur man filéear fisk på lättaste sätt. 

• HeiHei
    Anonym (D) skrev 2024-01-28 13:20:17 följande:

Som många skrivit så kolla på "portionen under tian", undertian.com/

Havregryn, potatis, lök, någon typ av baljväxter, något matfett och krossade tomater är en bra grund för många maträtter. Kanske lite pasta av billigaste sorten. Eventuellt ris.  Salt och peppar. Vitkål och morötter. Billiga råvoror som kan användas på många sätt. Potatis, lök, vitkål och morötter ger vitaminer för en billig penning. Baljväxter ger protein. 

Hur gillar du att äta fisk? Stekt, kokt, fiskgryta?
    Kolla på videos om hur man filéear fisk på lättaste sätt. 

Har inte dom bästa knivarna i de bästa laget, börjar bli lite slöa, och har förlagt mitt diamantbryn någonstans.
    Ugnstekt och halstrad är väl mitt föredragna 
  • Tow2Mater
    HeiHei skrev 2024-01-28 12:59:25 följande:
    Tyvärr går de ej låna, sitter nu på Willys hemsida och ser vad jag kan få ihop, valt bort läsk och istället satsat på en saftdunk.
    Äter varken frukost eller lunch, dom enda gånger jag äter frukost och lunch är när jag är ute och campar.
    Saftdunk istället for att dricka vatten låter lite dåligt prioriterat om du knappt kan äta dig mätt....
  • HeiHei
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 13:42:56 följande:
    Saftdunk istället for att dricka vatten låter lite dåligt prioriterat om du knappt kan äta dig mätt....
    Billigare än läsk, vatten i sig är smaklös och tråkig.
Svar på tråden Överlevnad!!!