• HeiHei

Överlevnad!!!

Precis gjort räkningarna, har exakt 960:- att leva på i 29 dagar.
    Har inga problem hålla ner på tobak, försöker ändå sluta.
    De är mer mat som är problemet, och minst 300:- till bensin för att ta mig till min nuvarande arbetspraktik.
    Har nu hemma 3 st mandelpotatisar, 4 morötter och 4 skivor hårdbröd och 6 st fiskar i frysen, dock gick min enda ugnsform i kras förra veckan och mina kunskaper av filea fisk är lika med noll.

• Svar på tråden Överlevnad!!!
  • Anonym (Vems ansvar?)

Hinner inte läsa alla inläggen just nu, men har till en början en frågeställning till dig TS:
    är det du själv och dina egna val som har satt dig i denna sits med så ansträngd ekonomi?
    Eller är det någon annan, kanske genom tvång och utpressning?, som har tvingat dig att göra dina val som har lett fram till detta? 

Jag kan inte undgå se i inlägg här ovan att det resoneras om kostnaderna för en katt, och att du väljer att prioritera katten.
    Att ha katt, att ha kostnader för katt, är det ett exempel på ett eget val? Eller är det någon som tvingat dig att ha katt?
    Och tobak. Om jag förstår det rätt så gör du ditt eget val att lägga pengar på tobak?

Om dessa två exempel är dina egna val, så måste jag säga (utan att ha läst alla inlägg) att jag förstår inte varför du väljer att starta denna tråden?
    Om dessa två exempel är beskrivande för ditt sätt att fatta dina egna val (?) så är du väl själv ansvarig för din ansträngda ekonomi?
    Eller anser du att någon annan människa är ansvarig och att någon annan människa borde betala för dina val?

• Anonym (XXX)

Men käre värld. Skär först bort huvudet, skär sedan upp hela fisken på buksidan, vik upp åt båda hållen så att det blir platt, skrapa bort inälvorna, lossa ryggraden med en kniv och ta bort den. Det du har kvar är filén, alltså fiskköttet. (Beroende på vilken fisk det är kanske du vill ta bort skinnet också.)

Du kan steka filéerna i stekpannan i lite smör, olja eller margarin.

• Anonym (XXX)

...och om du verkligen blir utan pengar kan du alltid ringa soc och "hävda nöd". Ingen behöver svälta i Sverige, och du behöver inte uppfylla alla de vanliga kraven för att få försörjningsstöd.

Då får du antingen pengar på kontot, kuponger som du bara kan köpa mat för på en viss butik (inte tobak, folköl eller trisslotter), eller kuponger till någon offentlig matsal där du kan gå och äta alla dina måltider. T.ex. på ett servicehus. Kommunerna gör lite olika. 

• Anonym (Makabra dabra)

Men hjälp. När det började med "skär bort huvudet" trodde jag du syftade på TS...

• Anonym (?)
    HeiHei skrev 2024-01-28 11:17:37 följande:
    Överlevnad!!!

Precis gjort räkningarna, har exakt 960:- att leva på i 29 dagar.
    Har inga problem hålla ner på tobak, försöker ändå sluta.
    De är mer mat som är problemet, och minst 300:- till bensin för att ta mig till min nuvarande arbetspraktik.
    Har nu hemma 3 st mandelpotatisar, 4 morötter och 4 skivor hårdbröd och 6 st fiskar i frysen, dock gick min enda ugnsform i kras förra veckan och mina kunskaper av filea fisk är lika med noll.

Köp en ny ugnsform för 50 kr eller ännu mindre på second hand.
  • Anonym (AB)

Lite fel årstid... annars kan det vara billigt att fiska lite. En del kommunala vatten är gratis, utan fiskekort, t ex åar och så. Fast så här års så är det ju vinterfiske som gäller, och det kostar lite och skaffa utrustning. Det är enklare på sommaren.
    Under kriget åt man även vitfisk som brax och mört... det är bra protein i sådan fisk också, och i princip gratis.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Makabra dabra) skrev 2024-01-29 13:11:22 följande:

Men hjälp. När det började med "skär bort huvudet" trodde jag du syftade på TS...

Nej jag syftade såklart på katten! Skrattande
  • Anonym (... ...)

Min spis hade flera plåtar som "ingick"... spisen i förra lägenheten också, så någon ugnsform var inte nödvändig för att laga mat i ugnen.

Det går ju att laga mat på plåt liksom...

• Anonym (... ...)
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-29 15:09:10 följande:

Min spis har* flera plåtar som "ingick"... spisen i förra lägenheten också, så någon ugnsform var inte nödvändig för att laga mat i ugnen.

Det går ju att laga mat på plåt liksom...

• Anonym (... ...)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-28 19:37:38 följande:

Förstår läget, är i Rusta och matcha hos Försäkringskassan som arbetslös.
    Fick ut 15 050 kr 26/1 - betalade räkningar och hade under 1000 kr kvar .... kom dock på att jag även har några autogiron, fackavgift bl.a så är väl 5-600 kvar till februari.
    Ska räcka till mat åt mig och varannan vecka mig och sonen. Har inte ens pengar till att ta mig till "obligatoriska" möten och samtal med min s.k leverantör.
    Kan sälja huset men avgiften för en lägenhet är i stort sett densamma som kostnaden bör dagens bolån, alltså ingen större skillnad. 
    Säljer jag bilen så gör jag en förlust och kan inte ta mig till att handla.
    Känns "sådär" just nu.....

Hur är det möjligt att räkningar kan bli så dyra, är det för en person?
    Är det uppvärmningen av huset som är så dyr?
Svar på tråden Överlevnad!!!