• HeiHei

Överlevnad!!!

Precis gjort räkningarna, har exakt 960:- att leva på i 29 dagar.
    Har inga problem hålla ner på tobak, försöker ändå sluta.
    De är mer mat som är problemet, och minst 300:- till bensin för att ta mig till min nuvarande arbetspraktik.
    Har nu hemma 3 st mandelpotatisar, 4 morötter och 4 skivor hårdbröd och 6 st fiskar i frysen, dock gick min enda ugnsform i kras förra veckan och mina kunskaper av filea fisk är lika med noll.

• Svar på tråden Överlevnad!!!
  • HeiHei
    Björkenli skrev 2024-01-30 22:59:14 följande:

Potatis är billigt och bland det mest mättande man kan äta. 
    Torkade bönor som man lägger i blöt och kokar själv likaså. 
    Vitkål som någon skrev
    Krossade tomater på burk ger inte så mycket energi men viktiga vitaminer och mättar.
    Rus brukar gå att hitta billigt. 

Kött, även om den är 30% nedstt,  är väldigt mycket dyrare...

Potatis innehåller faktiskt alla näringsämnen man behöver. Det går att klara sig på bara Potatis under lång lång tid. 

Potatis kostar ca 14 kr kilot. Och om man behöver ca 2000 kcal per dag behöver man ca 2 kilo Potatis per dag =28 kronor. 

Vilket i princip blir 900 kr per månad...

Dvs allt som mättar mindre för en högre kostnad (som kött) har du inte råd med. 

Denna köttbit kommer att bli 100% i en gryta jag kommer att få äta i ca 2 1/2 veckor, äter en tallrik och laddar upp matlådor och när dom kallnad åker dom jag inte äter i närmaste tiden i frysen, tas ur frysen på morgonen innan jag drar till praktiken. köpte även kycklinglever för 30 % 2 påsar, uträknat med riset jag har hemma kan jag fördela de till 4 dagar.
    mitt enda problem är ju min samlade pant sen förra året som jag har i förrådet lät ~ 200- 250 :- men den maskin som klarar massor istället för en flaska i taget finns på återvinningen, men den maskinen stängs 16:00 och min praktik slutar 16:00.
    Min lunch är bara 30 minuter och hinner inte panta på den korta tid.
  • Anonym (Vems ansvar?)
    HeiHei skrev 2024-01-30 20:53:55 följande:
    Blev arbetslös i 2023 pga Ryssland vs Ukraina så a-kassan var inte så hög  osv..
    Gjorde du valet att spara något när du hade bättre inkomst, inför oförutsedda händelser, som t ex arbetslöshet? Hur mycket hade du sparat?

Valde du att spara själv eller valde du att teckna inkomstförsäkring så att du skulle klara t ex en arbetslöshet?

Tycker du att någon annan människa är ansvarig för din ansträngda ekonomi?
    Tycker du att någon annan människa borde betala för dina val?
  • Mandel

Om sonen bor varannan vecka kanske du kunde höra om det är ok att han bara kommer på helgen pga matsituationen?

Hur långt har du till affären?
    Är du arbetslös så har du ju ganska gott om tid att cykla/gå och handla.
    Jag har pimpat min cykel med 3 korgar och tar den till affären och så här års tar jag min dramaten och går.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • HeiHei
    Anonym (Vems ansvar?) skrev 2024-01-31 09:39:43 följande:
    Gjorde du valet att spara något när du hade bättre inkomst, inför oförutsedda händelser, som t ex arbetslöshet? Hur mycket hade du sparat?

Valde du att spara själv eller valde du att teckna inkomstförsäkring så att du skulle klara t ex en arbetslöshet?

Tycker du att någon annan människa är ansvarig för din ansträngda ekonomi?
    Tycker du att någon annan människa borde betala för dina val?
    Inkomstförsäkring? Sorry mate- min lön var inte tillräckligt hög att klara kravet.
  • Anonym (Hmm)
    Mandel skrev 2024-01-31 11:25:43 följande:

Om sonen bor varannan vecka kanske du kunde höra om det är ok att han bara kommer på helgen pga matsituationen?

Jag har pimpat min cykel med 3 korgar och tar den till affären och så här års tar jag min dramaten och går.

Kan det säkert vara men, om jag bara har honom på halvtid så vill jag också klara det på halvtid. Höll på att förlora min dotter p.g.a mitt en så är väldigt mån om tid med mitt/mina barn. De är trots allt det viktigaste, eller hur?
  • HeiHei
    Mandel skrev 2024-01-31 11:25:43 följande:

Om den arbetslöse då inte har någon cykel och 3.2 km till närmaste butik?
  • Lönnsirap

900:- är 30:- mat per dag och naturligtvis en utmaning om inte skafferi är välfyllt om man är van att äta billigt. 

Lite "slippa frysa" à 300:- kan väl vara värt det... Personligen hade jag dock prioriterar mat. Likaså hade jag prioriterat billig saft, men stekt upp fisken. 

Sen klarar jag ju havregryn så jag har ju helt andra förutsättningar. Likaså har jag ju vanligtvis en räkning, eller två där en påminnelse inte är hela världen.... 

Att ha förrådet fullt av pant är att tämligen nyligen slösat bort resurser och tämligen mänskligt. Likaså att faktiskt svälta några dagar när ekonomin är usel om man faktiskt inte klarar viss billig mat, eller klarar prioritera sådant som man både har råd med, och som man klarar äta. 

Personligen är jag långt borta från att ha rätt till socialbidrag, men spontant tänker jag att TS faktiskt kanske kan få nödbistånd till mat om hon ansöker. 

• Anonym (Vems ansvar?)
    HeiHei skrev 2024-01-31 19:12:52 följande:
    Inkomstförsäkring? Sorry mate- min lön var inte tillräckligt hög att klara kravet.
    Du menar väl i så fall att dina kostnader som du själv valt att dra på dig gjorde att din lön inte räckte till?
  • Anonym (Hmm)
    Lönnsirap skrev 2024-01-31 20:38:56 följande:

900:- är 30:- mat per dag och naturligtvis en utmaning om inte skafferi är välfyllt om man är van att äta billigt. 

Lite "slippa frysa" à 300:- kan väl vara värt det... Personligen hade jag dock prioriterar mat. Likaså hade jag prioriterat billig saft, men stekt upp fisken. 

Sen klarar jag ju havregryn så jag har ju helt andra förutsättningar. Likaså har jag ju vanligtvis en räkning, eller två där en påminnelse inte är hela världen.... 

Att ha förrådet fullt av pant är att tämligen nyligen slösat bort resurser och tämligen mänskligt. Likaså att faktiskt svälta några dagar när ekonomin är usel om man faktiskt inte klarar viss billig mat, eller klarar prioritera sådant som man både har råd med, och som man klarar äta. 

Personligen är jag långt borta från att ha rätt till socialbidrag, men spontant tänker jag att TS faktiskt kanske kan få nödbistånd till mat om hon ansöker. 

Nåja , jag klarar mig på det som finns i frysen med ibland ska det räcka till två också.

Kan inte cykla till butik än mindre gå. Kommer att få vägra att komma till "jobbklubb" och personliga samtal i grannbyn - har inte råd helt enkelt.
    Men det fattar väl varken Lernia eller FK.
    Funderar verkligen på att skita i det och låta det bli vad det blir. Lernia har gett mig precis ingenting. Är bara uppehåll, intet stöd eller någonting. 
  • Tow2Mater
    HeiHei skrev 2024-01-31 19:23:06 följande:
    Om den arbetslöse då inte har någon cykel och 3.2 km till närmaste butik?
    En lagom promenad för den arbetslöse och hans vuxne son at ta ett par kassar pantburkar i vardera händerna.
Svar på tråden Överlevnad!!!