• Anonym (Deppig)

Han vågar inte

Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

• Svar på tråden Han vågar inte
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-09 09:42:36 följande:
    För mig var han världens finaste och han fick mig att känna mig så uppskattad. Jag fick uppleva en form av närhet som jag inte ens visste att jag saknade, och jag är så jävla rädd att inte få känna så igen. 
    Betalade han hyra och räkningar när han bodde hos dig? 
  • Anonym (Deppig)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 09:49:58 följande:
    Betalade han hyra och räkningar när han bodde hos dig? 
    Nej, det har jag svarat på förr också. Han stannade hos mig istället för att bo med sitt jobb. Skulle aldrig begära att han skulle betala något för det. 
  • Anonym (o)
    För mig var han världens finaste och han fick mig att känna mig så uppskattad. Jag fick uppleva en form av närhet som jag inte ens visste att jag saknade, och jag är så jävla rädd att inte få känna så igen. 
    När du nu vet allt du vet som har hänt, ponera att du hade vetat det DÅ, hade du ändå upplevt honom som världens finaste?
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-03-09 10:00:34 följande:
    När du nu vet allt du vet som har hänt, ponera att du hade vetat det DÅ, hade du ändå upplevt honom som världens finaste?
    Nej knappast. Jag var ju väldigt osäker på oss från början men han övertygade mig att det var säkert. 
    Jag är väldigt rädd att bli sårad så hade jag vetat hur det skulle bli hade jag inte investerat i de här känslorna. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-09 09:53:11 följande:
    Nej, det har jag svarat på förr också. Han stannade hos mig istället för att bo med sitt jobb. Skulle aldrig begära att han skulle betala något för det. 
    Betalade han maten? Tvättade och städade? 

Jag frågade vad du SER HOS HONOM. Inte hur han han var för två år sen eller hur du kände dig då. Vilka egenskaper SER du hos honom IDAG som du tycker om? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-09 10:04:55 följande:
    Nej knappast. Jag var ju väldigt osäker på oss från början men han övertygade mig att det var säkert. 
    Jag är väldigt rädd att bli sårad så hade jag vetat hur det skulle bli hade jag inte investerat i de här känslorna. 
    Du tycker alltså inte att han är världens finaste? Då var det ju ett lite märkligt svar på frågan om vad du ser hos honom... 
  • Anonym (Kimchi)

Men snälla rara! Du väljer själv att må som du gör. Du vet bättre men fortsätter ändå. Vad får du ut av det här? Vad är din (sekundära) vinst. Visst man kan fastna och inte komma vidare. Har du sökt hjälp än för det här? Du behöver någon utifrån som kan lotsa dig igenom. Professionell hjälp är vad du behöver. Snälla ta kontakt med din hälsocentral eller skriv en egenvårdsbegäran via 1177. Du behöver inte kasta upp allt där utan flagga för att vill och behöver ha hjälp att komma ur den här destruktiva situationen. 

• Anonym (Deppig)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 10:35:41 följande:
    Du tycker alltså inte att han är världens finaste? Då var det ju ett lite märkligt svar på frågan om vad du ser hos honom... 
    Jag blev kär i hur han fick mig att må. Och från att från början inte alls varit attraherad av honom blev han det finaste jag visste. Supervackra ögon, lagom mjuk och lurvig :)
    Hur han kunde säga fina saker och hur mycket han uppskattade mig och vad jag gjorde. 
  • Anonym (Wake up call)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-09 12:04:33 följande:
    Jag blev kär i hur han fick mig att må. Och från att från början inte alls varit attraherad av honom blev han det finaste jag visste. Supervackra ögon, lagom mjuk och lurvig :)
    Hur han kunde säga fina saker och hur mycket han uppskattade mig och vad jag gjorde. 

Det är det som är problemet.
    Jag tror inte du egentligen är så kär i honom, utan i något du tror att han kan ge dig. Det du saknat i ditt liv.

Man kan aldrig hänga upp sin lycka på en annan person. Du måste själv ge dig det du vill ha. Det kommer aldrig någon annan kunna göra. Därför behöver du hjälp med att göra dig själv lycklig, att få dig själv att må bra.

Du måste börja inse att han aldrig kommer ge dig det igen. Han gör bara som de flesta människor gör i början på ett nytt spännande förhållande. Ger allt av sitt bästa för att lyckas fånga den andra. Sedan brukar förhållanden bli trista och ospännande (men trygga) med tiden. De flesta uppvaktar tyvärr mindre och mindre. Vilket du nu erfar med den mannen.

Så länge du hoppas på att han ska återgå till det han var i början av förhållandet, kommer du bara bli olyckligare och mer besviken. Han lever på gamla meriter och skördar fortfarande frukterna av sitt uppvaktande. Trots att han egentligen beter sig riktigt illa.

Det finns inget logiskt i att du ska ha dåligt samvete, för att du blockar eller säger nej till en man som behandlar både dig och sin fru riktigt illa.

Om vi utgår från hans beteende nu och inte som han var i början av förhållandet. Då vet du nog innerst inne att vilken annan man som helst skulle kunna behandla dig mycket bättre. Låt inte honom få bete sig som han vill mot dig bara för att han en gång i tiden behandlat dig bra.

Är det inte så misshandlade kvinnor brukar tänka? Han behandlade mig ju så bra i början, han kanske ändrar sig igen?

Fakta är att det händer aldrig.
    Fakta är att det enda som kan hjälpa dig är du själv och att du säker hjälp.
    Fakta är att bara du kan ge dig det du behöver.

Det tragiska är att du just nu gör tvärtom. Du skadar dig, istället för att ge dig själv kärlek.

Snälla sök hjälp...

• Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-09 12:04:33 följande:
    1. Allt det där jag förstått för länge sen.

2. Jag har inte frågat nåt om det.

3. Jag har tydligt sagt att det inte är det jag undrar. Varför fortsätter du då tjata om det? 

4. Jag undrar fortfarande vilka egenskaper du ser hos honom idag som du tycker om? Du verkar ha svårt att svara på den frågan, hur kommer det sig?
Svar på tråden Han vågar inte